LATERALIZACJA -
mgr Małgorzata Ignatowicz
I. PARĘ SŁÓW O
LATERALIZACJI
Lateralizacja to inaczej „przewaga
stronna” jednej strony ciała dziecka nad drugą. Choć
najwyraźniej zaznacza się w czynnościach manualnych nie
ogranicza się jedynie do pracy rąk, ale przewagę stronną
zauważyć można także w zakresie ruchów rąk, tułowia, funkcji
oczu, uszu. Lateralizacja powstaje stopniowo i postępuje
wraz z ogólnym rozwojem dziecka. Pierwsze objawy dominacji
ręki można zaobserwować już u niemowlęcia, począwszy od III
kwartału pierwszego roku życia. U wielu dzieci około 4 roku
życia przewaga jednej ręki nad drugą staje się wyraźna, a u
większości maluchów zaczyna dominować ręka prawa. Zwykle na
przełomie wieku przedszkolnego i szkolnego ustala się zwykle
lateralizacja czynności ruchowych rąk, która ostatecznego
kształtu nabiera w wieku 14 lat.
II. RODZAJE
LATERALIZACJI
-
Lateralizacja jednorodna, do której zaliczamy:
-
lateralizację prawostronną-
dominacja prawej ręki, oka, i nogi (świadczy o dominacji
lewej półkuli)
-
lateralizację lewostronną –
dominuje lewa ręka, noga i lewe oko (co świadczy
o dominującej roli prawej półkuli mózgu);
-
lateralizacja niejednorodna
(skrzyżowana):
polega ona na wyraźnej
czynnościowej przewadze narządów ruchu i zmysłu,
lecz nie po tej samej stronie, a po obu stronach ciała:
można więc spotkać dzieci leworęczne, ale prawooczne i prawonożne.
Wariantów tego typu jest kilka i jest to lateralizacja
ustalona.
-
Lateralizacja skrzyżowana w zakresie ręki i oka
powoduje zaburzenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Utrudnia dziecku kontrolę wzrokową pracy ręki.
Dzieci te mają trudności w pisaniu:
-
niekształtne litery
-
w nierównych odstępach
-
opuszczają linijki
Napotykają także na trudności w
czytaniu:
W przypadku bardzo nasilonych
zaburzeń zwłaszcza u uczniów silnie lewostronnie
zlateralizowanych, występuje czasami tzw. pismo
lustrzane, które polega na kreśleniu znaków stanowiących
zwierciadlane odbicie pisma normalnego.
-
Lateralizacja nieustalona czyli słaba –spotkać ją
można gdy nie ma ustalonej dominacji poszczególnych
narządów ruchu i zmysłu.
Przejawia się oburęcznością,
obunożnością i obuocznością.
Niekiedy obuoczność (czasem także
lewooczność) powoduje przeskakiwanie liter przy
czytaniu, opuszczanie liter, całych wyrazów oraz zmianę
kolejności liter (np. zamiast „rów” dziecko czyta
„wór”). Spowodowane jest to przez zmianę roli wiodącej
oka.
Jeśli dziecko jest leworęczne i nie
ma większych problemów w trakcie
różnych ruchowych czynności, profilaktyczna wizyta u specjalisty
(psycholog, pedagog) nie jest konieczna.
Jeśli natomiast w toku nauki
pisania, rysowania pojawią się problemy i trudności
wówczas dziecko powinno zostać skierowane na badania do
poradni.
Rodzicu! Jeśli chcesz wiedzieć,
która rączka, oko, czy nóżka twojego dziecka wykazuje
przewagę, zaobserwuj jak reaguje ono w różnych
sytuacjach.
RĘCE
-
połóż przed dzieckiem jakąś
zabawkę, poproś by wskazało na nią palcem
-
rozrzuć na podłodze kilka klocków
i zaproponuj dziecku by zbudowało z nich
wieżę
-
daj dziecku małą piłeczkę i
poproś, by ją rzuciło
-
daj mu kilka cukierków i poleć, by
rozdało je pozostałym domownikom
NOGI
-
zaobserwuj, którą nogą dziecko
kopie piłkę
-
podczas ubierania zwróć uwagę,
którą nóżkę dziecko najpierw wsuwa w nogawkę
spodenek
-
zaobserwuj, którą nogą dziecko
rozpoczyna schodzenie ze schodów
-
poproś je by poskakało na jednej
nodze
OCZY
-
zrób w kartce papieru mały otwór,
poproś dziecko, by spojrzało przez wycięta dziurkę
-
zwiń w rulon gazetę i powiedz
dziecku by popatrzyło przez „lunetę”
-
daj dziecku jakiś obrazek i szkło
powiększające, po czym zaobserwuj, którym okiem dziecko
przez nie patrzy USZY
-
stań za dzieckiem i upuść coś na
podłogę, np. ołówek. Zaobserwuj, w którą
stronę dziecko zwróci głowę, by zobaczyć co się stało
-
poproś dziecko, by przyłożyło ucho
do twojego serca i posłuchało jak bije
-
daj dziecku zegarek i poproś by
posłuchało jak tyka. Zobacz do którego ucha go
przykłada.
Określając formułę lateralizacyjną
należy wykluczyć wady narządowe tych zmysłów. Wiadomo
bowiem, że gdy dziecko niedowidzi na jedno oko, to przez
dziurkę od klucza będzie spoglądać okiem zdrowym,
sprawniejszym. W większości przypadków rodzice sami mogą
ustalić stronność dziecka. Trzeba jednak pamiętać, aby
uczynić to najpóźniej w roku poprzedzającym pójście dziecka
do szkoły, by był czas na dokonanie ewentualnych badań
w poradni psychologiczno – pedagogicznej, a także na
odpowiednie ćwiczenia, jeśli okaże się, że dziecko trzeba
ukierunkować.
Zasady
pracy z dzieckiem leworęcznym
Zasada nr 1
Należy pamiętać, że leworęczność jest
równie naturalnym przejawem dominacji jednej z półkul
mózgowych, jak praworęczność. Nie jest to powód do
niepokoju, ani podejmowania działań zmierzających do
przeuczenia dziecka leworęcznego na prawą rękę. Ważne jest
stworzenie właściwej atmosfery wokół dziecka, co zapobiega
wytworzeniu się aury wyjątkowości czy odmienności, która
powoduje, że dziecko czuje się „nieudane”
Zasada nr 2
Konieczna jest możliwie wczesna
diagnoza: obserwacja w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym,
badanie diagnostyczne w 5-6 roku życia.
Zasada nr 3
Nie przeuczamy na prawą rękę dzieci:
lewostronnie zlateralizowanych, oburęcznych i lewoocznych, o
wczesnych przejawach lateralizacji i silnym stopniu przewagi
lewej ręki, mało sprawnych motorycznie, opóźnionych
w rozwoju umysłowym, u których występują zaburzenia
towarzyszące, takie jak jąkanie, objawy nerwicowe.
Zasada nr 4
Podstawowe zalecenia dla dzieci
leworęcznych dotyczące nauki pisania: - podczas pisania i
rysowania dziecko siedzące przy stole powinno mieć obie
stopy oparte o podłogę, a przedramiona o stół, plecy zaś
wyprostowane tak, aby centralna oś ciała była pionowa -
dziecko leworęczne siedzące w ławce powinno mieć sąsiada po
prawej stronie - najlepiej, gdy światło pada na zeszyt
leworęcznego dziecka z przodu lub od strony prawej - zeszyt
leworęcznego dziecka powinien być ułożony na ławce ukośnie,
nachylony w prawą stronę i znajdować się w pewnej odległości
od ciała osoby piszącej, a tym samym od dolnego brzegu stołu
czy ławki - dziecko leworęczne trzyma ołówek w trzech
palcach lewej ręki, a jego koniec skierowany w kierunku
ramienia

Prawidłowa postawa oraz
trzymanie ołówka przez ucznia leworęcznego.
U dołu niewłaściwe trzymanie ołówka.

OPRACOWAŁA: mgr
Małgorzata Ignatowicz
|