„MAŁY EKOLOG”
Kółko zainteresowań „MAŁY EKOLOG” – to kolejna inicjatywa nauczycielek Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku podjęta przy współpracy z Centrum Edukacji Ekologicznej a współfinansowana dzięki małemu grantowi Urzędu Miasta Ełk. Kółko realizowane w ramach Przedszkola Promującego zdrowie od lutego do końca kwietnia 2011r, przeznaczone dla grupy dzieci 6 letnich oparte było na innowacji pedagogicznej pt. „Dziecko jako badacz, obserwator i przyjaciel świata przyrody”. Jego głównym celem było rozwijanie dziecięcej ciekawości i zainteresowań światem przyrody, kształtowanie świadomości ekologicznej, propagowanie proekologicznych zachowań.
W czasie organizowanych inscenizacji dla młodszych przedszkolaków, wycieczek, sytuacji edukacyjnych dotyczących wody, powietrza, gleby instruktorki pani Małgorzata Ignatowicz i Anna Konopko starały się wykorzystywać dziecięcą wiarę i chłonność, by kształtować w dzieciach postawy ekologiczne tak potrzebne dzisiejszemu społeczeństwu. Zapoznały dzieci ze zjawiskami nadmiernej degradacji środowiska naturalnego, uczyły przewidywania i oceniania przyczyn zanieczyszczeń otaczającej nas przyrody a także wdrażały do selektywnej zbiórki odpadów. Podsumowaniem działalności koła „małego ekologa” było stworzenie we współpracy z rodzicami dzieci wyposażonego w pomoce dydaktyczne miejsca do badań, doświadczeń i eksperymentów z którego mogłyby korzystać wszystkie przedszkolaki uczęszczające do placówki.
Sprawozdanie z działalności przedszkolnej grupy tanecznej utworzonej w ramach programu „I JA MOGĘ WIELE”
Zajęcia taneczne w ramach projektu „I JA MOGĘ WIELE” były prowadzone przez mgr Jolantę Beziuk oraz mgr Annę Konopko od marca 2011r do czerwca 2011r. Zajęcia odbywały się dwa razy w tygodniu (wtorki, czwartki). W zajęciach uczestniczyło 12–ro dzieci 6-letnich z dwóch grup przedszkolnych.
Celem zajęć tanecznych było:
-
zaspokajanie potrzeby radosnego współżycia w grupie
-
zapotrzebowanie na aktywność ruchową
-
kształtowanie świadomości własnego ciała
-
wyrabianie orientacji w przestrzeni
-
rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci
-
poznanie różnych kroków i tańców
-
rozwijanie zainteresowań i umiejętności tanecznych dzieci
Zajęcia rozpoczęto od zabaw integracyjnych, podczas których dzieci miały możliwość bliższego poznania się, poznania własnych możliwości taneczno – ruchowych. Na początku dzieci uczyły się reagować na muzykę, płynnie poruszać się w jej rytm jak również orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała. Podczas czterech miesięcy trwania zajęć dzieci przygotowywały się do reprezentowania placówki na różnych pokazach, przeglądach, konkursach. Nauczyły się układu choreograficznego opracowanego przez nauczycielki do utworu z filmu „Piraci z Karaibów”.
Dzieci bardzo chętnie brały udział w zajęciach, były radosne i pełne zapału do tańca. Dzięki zajęciom zaspokajały naturalną potrzebę ruchu, nawiązały przyjazny kontakt z rówieśnikami, nauczyły się tańca w parze i zespole. Stały się odpowiedzialne za siebie i zespół, uwierzyły we własne możliwości, stały się pewniejsze siebie, wzrosła ich samoocena. Podsumowaniem zajęć tanecznych była prezentacja umiejętności tanecznych rodzicom i zaproszonym gościom podczas Przedszkolnego Festynu Rodzinnego w maju 2011r. Zespół wystąpił również 16 kwietnia 2011r. w przeglądzie tańca pod hasłem „W świecie muzyki filmowej” w Ełckim Centrum Kultury oraz reprezentował Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” 1 czerwca 2011r. na przeglądzie umiejętności dzieci i młodzieży podczas Ogólnopolskiego Festynu z okazji Dni Rodziny na Placu Jana Pawła II organizowanym przez Urząd Miasta w Ełku i Caritas.
Rodzice sześciolatków czynnie uczestniczyli w przygotowaniach do wszystkich pokazów, są zachwyceni postępami swoich pociech. Wykazują zainteresowanie powyższymi zajęciami w przyszłym roku szkolnym.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE „Z MYSZKĄ PRZEZ ŚWIAT”
Program opracowany i realizowany był przez mgr Annę Konopko od września 2010 do maja 2011 roku. Ogólne cele kształcenia programu komputerowego w ramach projektu Szkoły Promującej Zdrowie "I ja mogę wiele" miały na celu:
-
poznanie zasad działania komputera i jego zastosowania w życiu codziennym,
-
kształtowanie umiejętności posługiwania się tym technicznym środkiem dydaktycznym przy wykonywaniu określonych zadań,
-
rozwijanie aktywności poznawczej i twórczej dziecka oraz właściwe jej motywowanie,
-
poszerzanie zainteresowań informatycznych i przygotowanie dziecka do funkcjonowanie w zinformatyzowanym świecie.
Podczas prowadzonych zajęć w pracowni „Kliklaczek” realizowane były zagadnienia programowe, które dopasowane były do wymogów rozwojowych dzieci oraz warunków pracy, a w szczególności rozwijające potrzebę własnej aktywności dzieci.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu dla dwóch grup uczestników (poniedziałek – gr 1 licząca siedmioro dzieci, środa – gr 2 licząca sześcioro dzieci). W zależności od stopnia zainteresowania małych komputerowców zajęcia trwały od 30-45 minut, reszta czasu przeznaczona była na gry, układanki, kolorowanie drukowanych rysunków, spożycie posiłku. Przy każdym z trzech stanowisk pracowało po dwoje, czasem troje dzieci w zależności od liczebności grupy w danym dniu.
W trakcie zajęć dzieci korzystały z szeregu programów komputerowych dostosowanych odpowiednio do wieku np.: z serii Zabawa i nauka – Bystry umysł, Ćwiczymy pamięć, Bądź sprytny; z serii Młody Einstein – Ćwiczenia dla bystrzaków, Dźwięki, kształty, kolory, z serii Porusz umysł – Ćwiczenia matematyczno-pamięciowe. Przedszkolaki korzystały także z oprogramowania edukacyjnego firmy Edmark fabrycznie zainstalowanego w dwóch zestawach komputerowych IBM. W jego skład wchodziły: Matematyczny domek Milusi, Naukowy domek Felka, Czas i przestrzeń w domku Anuli oraz Mania główkowania cz.1,2,3.
Dzięki uczestnictwu w zajęciach dzieci stały się bardziej samodzielne, odważne, szybciej podejmowały decyzje, zaczęły wierzyć we własne siły i możliwości. Nawiązały też nowe przyjaźnie, dzięki temu że grupy były wiekowo zróżnicowane.
Ogółem w zajęciach uczestniczyło 13 dzieci w tym troje 4-latów i 10-cioro
5-latków.
Wprowadzając zajęcia komputerowe w naszym przedszkolu mieliśmy świadomość, że kontakt dzieci z tym medium jest nieunikniony. Chcieliśmy aby zaczął się on jak najwcześniej i by nasi wychowankowie, mieli możliwość lepszego startu. By również już od najmłodszych lat w naturalny sposób przygotowały się do korzystania z zasobów informatycznych, by łatwiej przyswajały wiedzę, tę zaplanowaną zgodną z programem nauczania oraz tę życiową, ogólną dotyczącą wzajemnych relacji w grupie, chęci odkrywania, poszukiwania i tworzenia czegoś nowego. |