PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI” W R. SZK. 2010/2011

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.  Problem priorytetowy: Wspomaganie rozwoju dzieci w rozwijaniu ich uzdolnień

Opis problemu

Na podstawie dyskusji, obserwacji dzieci ich działalności, rozmów z rodzicami, dostrzegaliśmy problemy utalentowanych dzieci, których umiejętności  często są niedostrzegane. Na pierwszym posiedzeniu rady pedagogicznej w bieżącym roku szkolnym 2010/2011 postanowiłyśmy zająć się  rozpoznaniem i rozwijaniem zdolności i zainteresowań przedszkolaka zapewniającym wszechstronny jego rozwój poprzez zastosowanie różnorodnych metod i technik pracy.

            Uzasadnienie wyboru priorytetu

Rozbudzanie zainteresowań choć trudne jest bardzo ważne a przedszkole jako pierwszy etap edukacji ma ogromny wpływ na rozwój i kształtowanie aktywności intelektualno-poznawczej dzieci, które stanowi o jego „zdrowiu psychicznym” Zainteresowania wzmacniają aktywność dziecka, działaniu nadają cechę twórczą, emocjonują, pasjonują, rozszerzają horyzonty. Stanowią jedną z głównych cech osobowości ważnych zarówno dla osobistego szczęścia dziecka, jak i dla jego społecznej przydatności.

 

2.  Przyczyny istnienia problemu

- brak czasu poświeconego dzieciom przez rodziców

- małe zainteresowanie niektórych rodziców sukcesami

- niedostrzeganie potrzeby rozwijania uzdolnień małego dziecka

- mały wachlarz propozycji różnych instytucji oferujących zajęcia dla zdolnych małych dzieci

- brak funduszy

3.  Rozwiązania dla usunięcia problemu:

- spotkanie przedszkolnego zespołu w celu wstępnego zdiagnozowania problemu

- opracowanie propozycji i tematyki działań mających na celu usunięcie problemu

- prowadzenie zaplanowanych działań w roku szkolnym 2010/2011 zmierzających do zapewnienie zdolnym dzieciom możliwości do rozwijania zdolności i zainteresowań,

- zwrócenie uwagi opiekunom dzieci na ważność i konieczność rozwijania potencjału dziecka

 

 I JA MOGĘ WIELE

 

ZADANIA

METODY REALIZACJI

TERMIN

WYKONAWCY

KRYTERIA SUKCESU

SPOSÓB SPRAWDZENIA ZADANIA

1.Stwarzanie dzieciom  okazji do odkrywania, rozwijania i zaprezentowania swoich uzdolnień.

Organizacja przeglądów grupowych, międzygrupowych, międzyprzedszkolnych

 

 

Udział w konkursach, przeglądach organizowanych przez instytucje i inne placówki oświatowe

 

 

Organizowanie tradycyjnych imprez i uroczystości przedszkolnych typu: Dzień Wiosny, Walentynki,

Andrzejki, Mikołajki, Dzień babci i dziadka, Festyn itp.

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Chętne n-lki poszczególnych grup wraz z dziećmi

 

 

 

Chętne n-lki poszczególnych grup , dzieci, rodzice

 

 

 

 

Nauczycielki, rodzice i dzieci z wszystkich grup

- dz chętnie bierze udział w konkursach, przeglądach, imprezach przedszkolnych, kształci w sobie  twórczą postawę, poczucie wiary w siebie i swoje możliwości.

- rodzice aktywnie przygotowują dzieci do przeglądów, konkursów, uroczystości itp.

- rodzice zainteresowani są sukcesami swoich pociech, aktywnie uczestniczą i wspomagają organizację przedszkolnych uroczystości. 

- zdjęcia

-kronika

-strona internetowa placówki

- konkursy, przeglądy, uroczystości w których uczestniczyły dzieci

- ilość zdobytych nagród, wyróżnień

- obserwacja zachowań dzieci podczas udziału w konkursach, przeglądach

- ilość imprez zorganizowanych w placówce

- rozmowy z rodzicami

- artykuły, wywiady w lokalnych mediach

2. Indywidualne podejście do możliwości dziecka. Organizowanie „kółek zainteresowań” sprzyjających rozwojowi

uzdolnień.

 Prowadzenie zajęć dydaktycznych:

ruchowych,

umuzykalniających,

plastycznych, tanecznych, komputerowych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia teatralne -inscenizacje

 

 

 

 

Realizacja projektu „Koło Małego Ekologa”

 

 

 

 

 

 

Organizacja zajęć języka angielskiego, rytmiki, gry na instrumentach, tańca

 Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

luty-kwiecień 2011

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  n-lki poszczególnych grup, dzieci, chętni rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chętne nauczycielki wraz z dziećmi

 

 

 

 M.Ignatowicz

A.Konopko, dzieci z gr.
6-latków

 

 

 

  

Lektorka  j.angielskiego

Dzieci z gr 4-5-6-latków

Rytmiczka i dzieci z wszystkich grup

 

Instruktorzy tańca,

Dzieci 5 i
6- letnie

Rodzice znają zestawy ćwiczeń i działań psychomotorycznych, usprawniających ciało, aktywizujących system nerwowy, rozładowujących napięcia wywołane stresem i podnoszące poziom energii.

 

-dziecko rozwija własne talenty, kształci i doskonali  umiejętności artystyczne

-dz.  poszerza zainteresowania informatyczne i przygotowuje się do funkcjonowania w zinformatyzowanym świecie

 

 

- przygotowanie kilku inscenizacji, prezentacja dzieciom ,rodzicom, zaproszonym gościom

 

 

 

- dziecko wykorzystuje zdobyte wiadomości w praktyce

- samodzielnie rozwiązuje problemy w relacjach człowiek-środowisko

 

- utworzenie grup chętnych dzieci

- umożliwienie rozwijania przez dzieci talentów

- publiczne pokazy umiejętności dzieci 

- zdjęcia

- wpisy w dziennikach zajęć i zeszytach kontaktów z rodzicami

- kronika

- sprawozdania z projektów i przeprowadzonych działań

- dyplomy. nagrody, wyróżnienia