PLAN PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI” W R. SZK. 2010/2011
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Problem priorytetowy: Wspomaganie rozwoju dzieci w rozwijaniu ich uzdolnień
Opis problemu
Na podstawie dyskusji, obserwacji dzieci ich działalności, rozmów z rodzicami, dostrzegaliśmy problemy utalentowanych dzieci, których umiejętności często są niedostrzegane. Na pierwszym posiedzeniu rady pedagogicznej w bieżącym roku szkolnym 2010/2011 postanowiłyśmy zająć się rozpoznaniem i rozwijaniem zdolności i zainteresowań przedszkolaka zapewniającym wszechstronny jego rozwój poprzez zastosowanie różnorodnych metod i technik pracy.
Uzasadnienie wyboru priorytetu
Rozbudzanie zainteresowań choć trudne jest bardzo ważne a przedszkole jako pierwszy etap edukacji ma ogromny wpływ na rozwój i kształtowanie aktywności intelektualno-poznawczej dzieci, które stanowi o jego „zdrowiu psychicznym” Zainteresowania wzmacniają aktywność dziecka, działaniu nadają cechę twórczą, emocjonują, pasjonują, rozszerzają horyzonty. Stanowią jedną z głównych cech osobowości ważnych zarówno dla osobistego szczęścia dziecka, jak i dla jego społecznej przydatności.
2. Przyczyny istnienia problemu
- brak czasu poświeconego dzieciom przez rodziców
- małe zainteresowanie niektórych rodziców sukcesami
- niedostrzeganie potrzeby rozwijania uzdolnień małego dziecka
- mały wachlarz propozycji różnych instytucji oferujących zajęcia dla zdolnych małych dzieci
- brak funduszy
3. Rozwiązania dla usunięcia problemu:
- spotkanie przedszkolnego zespołu w celu wstępnego zdiagnozowania problemu
- opracowanie propozycji i tematyki działań mających na celu usunięcie problemu
- prowadzenie zaplanowanych działań w roku szkolnym 2010/2011 zmierzających do zapewnienie zdolnym dzieciom możliwości do rozwijania zdolności i zainteresowań,
- zwrócenie uwagi opiekunom dzieci na ważność i konieczność rozwijania potencjału dziecka
I JA MOGĘ WIELE
ZADANIA |
METODY REALIZACJI |
TERMIN |
WYKONAWCY |
KRYTERIA SUKCESU |
SPOSÓB SPRAWDZENIA ZADANIA |
1.Stwarzanie dzieciom okazji do odkrywania, rozwijania i zaprezentowania swoich uzdolnień. |
Organizacja przeglądów grupowych, międzygrupowych, międzyprzedszkolnych
Udział w konkursach, przeglądach organizowanych przez instytucje i inne placówki oświatowe
Organizowanie tradycyjnych imprez i uroczystości przedszkolnych typu: Dzień Wiosny, Walentynki,
Andrzejki, Mikołajki, Dzień babci i dziadka, Festyn itp. |
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Chętne n-lki poszczególnych grup wraz z dziećmi
Chętne n-lki poszczególnych grup , dzieci, rodzice
Nauczycielki, rodzice i dzieci z wszystkich grup |
- dz chętnie bierze udział w konkursach, przeglądach, imprezach przedszkolnych, kształci w sobie twórczą postawę, poczucie wiary w siebie i swoje możliwości.
- rodzice aktywnie przygotowują dzieci do przeglądów, konkursów, uroczystości itp.
- rodzice zainteresowani są sukcesami swoich pociech, aktywnie uczestniczą i wspomagają organizację przedszkolnych uroczystości. |
- zdjęcia
-kronika
-strona internetowa placówki
- konkursy, przeglądy, uroczystości w których uczestniczyły dzieci
- ilość zdobytych nagród, wyróżnień
- obserwacja zachowań dzieci podczas udziału w konkursach, przeglądach
- ilość imprez zorganizowanych w placówce
- rozmowy z rodzicami
- artykuły, wywiady w lokalnych mediach |
2. Indywidualne podejście do możliwości dziecka. Organizowanie „kółek zainteresowań” sprzyjających rozwojowi
uzdolnień. |
Prowadzenie zajęć dydaktycznych:
ruchowych,
umuzykalniających,
plastycznych, tanecznych, komputerowych,
Zajęcia teatralne -inscenizacje
Realizacja projektu „Koło Małego Ekologa”
Organizacja zajęć języka angielskiego, rytmiki, gry na instrumentach, tańca |
Cały rok
Cały rok
luty-kwiecień 2011
Cały rok
|
n-lki poszczególnych grup, dzieci, chętni rodzice
Chętne nauczycielki wraz z dziećmi
M.Ignatowicz
A.Konopko, dzieci z gr.
6-latków
Lektorka j.angielskiego
Dzieci z gr 4-5-6-latków
Rytmiczka i dzieci z wszystkich grup
Instruktorzy tańca,
Dzieci 5 i
6- letnie |
Rodzice znają zestawy ćwiczeń i działań psychomotorycznych, usprawniających ciało, aktywizujących system nerwowy, rozładowujących napięcia wywołane stresem i podnoszące poziom energii.
-dziecko rozwija własne talenty, kształci i doskonali umiejętności artystyczne
-dz. poszerza zainteresowania informatyczne i przygotowuje się do funkcjonowania w zinformatyzowanym świecie
- przygotowanie kilku inscenizacji, prezentacja dzieciom ,rodzicom, zaproszonym gościom
- dziecko wykorzystuje zdobyte wiadomości w praktyce
- samodzielnie rozwiązuje problemy w relacjach człowiek-środowisko
- utworzenie grup chętnych dzieci
- umożliwienie rozwijania przez dzieci talentów
- publiczne pokazy umiejętności dzieci |
- zdjęcia
- wpisy w dziennikach zajęć i zeszytach kontaktów z rodzicami
- kronika
- sprawozdania z projektów i przeprowadzonych działań
- dyplomy. nagrody, wyróżnienia |
|