Raport z realizacji planu pracy „Szkoły Promującej Zdrowie” Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku

 

INFORMACJE OGÓLNE

Problematyka uzdolnień, zainteresowań dzieci od dawna stanowi przedmiot badań psychologów i pedagogów. Zainteresowania stanowią bowiem jedną z cech osobowości ważnych zarówno dla osobistego szczęścia dziecka, jak i dla jego społecznej przydatności. Zainteresowania wzmacniają aktywność, działaniu nadają cechę twórczą, emocjonują, pasjonują, rozszerzają horyzonty. Rozbudzanie zainteresowań jest bardzo trudne, ale przedszkole jako pierwszy etap edukacji ma ogromny wpływ na rozwój i kształtowanie aktywności intelektualno-poznawczej dzieci.

PROJEKT „I JA MOGĘ WIELE”

1. Diagnoza stanu wyjściowego o raz  problem priorytetowy

Na podstawie obserwacji dzieci ich działalności, rozmów z rodzicami, dyskusji, dostrzegaliśmy problemy utalentowanych dzieci uczęszczających do naszej placówki, których umiejętności  często są niedostrzegane. Analiza ta posłużyła nam do opracowania programu, podczas realizacji którego postanowiłyśmy zająć się  rozpoznawaniem i rozwijaniem zdolności i zainteresowań naszych podopiecznych zapewniając im w ten sposób wszechstronny rozwój poprzez zastosowanie różnorodnych metod i technik pracy.

2. Czas trwania:

- rok szkolny 2010/2011

3. Osoby realizujące projekt:

- członkowie zespołu Szkoła Promująca Zdrowie

- społeczność  Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki”

- połeczność lokalna

4. Cel główny projektu:

- rozpoznanie i rozwijanie zdolności i zainteresowań  małego dziecka zapewniające wszechstronny jego rozwój.

5. Cele szczegółowe projektu:

- rozwijanie wyobraźni, pomysłowości w wyrażaniu samego siebie,

- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocji,

- stymulowanie rozwoju dyspozycji psychicznych: samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania,

- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin,

- kształtowanie u dzieci twórczych postaw, poczucia wiary w siebie i swoje możliwości,

- rozwijanie dziecięcych talentów, kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych u dzieci,

- promowanie wytworów prac dzieci, ich aktywności w środowisku lokalnym.

6. Metody/formy:

- zajęcia dydaktyczne: ruchowe, umuzykalniające, plastyczne, taneczne, komputerowe,

- zajęcia otwarte dla rodziców

- konkursy

- przeglądy

- inscenizacje

- teatrzyki

- kółka zainteresowań

- zajęcia dodatkowe z instruktorami

- uroczystości przedszkolne

- wycieczki

ZADANIA I ICH REALIZACJA

W ramach zadania:

1. Stwarzanie dzieciom  okazji do odkrywania, rozwijania i zaprezentowania swoich uzdolnień.

przeprowadzono następujące działania:

- organizowano konkursy grupowe, międzygrupowe, międzyprzedszkolne,

- zachęcano dzieci i ich rodziców do udziału w przeglądach, turniejach i  konkursach pozaprzedszkolnych organizowanych przez lokalne instytucje i placówki oświatowe,

- organizowano tradycyjne imprezy przedszkolne takie jak: Andrzejki, Mikołajki, Jasełka, Zabawa Choinkowa, Walentynki, Bal Ekologiczny, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Wiosny, podczas których dzieci miały okazję do poznawania swoich umiejętności i ich prezentowania.

- dzieci uczestniczyły w wycieczce do Szkoły Artystycznej w Ełku, wizytowały Zespół Państwowych Szkół Muzycznych, 

- brały udział w różnych konkursach, turniejach, przeglądach:  twórczości niepełnosprawnych „Barwy Jesieni”, umiejętności dzieci i młodzieży na ogólnopolskim Festynie z okazji Dnia Dziecka, przeglądzie tańca „ W świecie muzyki filmowej”, turnieju o tytuł „Najlepszego znawcy baśni”, festiwalu „W krainie klocków” itp.

- prezentowały swoje umiejętności podczas audycji w Radiu Bayer FM.

- gościły zespół ludowy „Jarzębinki”

2. Indywidualne podejście do możliwości dziecka. Organizowanie „kółek zainteresowań” sprzyjających rozwojowi uzdolnień.

- zajęcia dydaktyczne:

ruchowe -  które dostarczały dużo emocji i przeżyć. Przyczyniły się do udziału w rywalizacjach sportowych. Były formą pracy zarówno z dziećmi sprawnymi jak i słabszymi pod względem sprawności fizycznej. Dla wielu maluchów mniej zdolnych była to możliwość podniesienia sprawności ogólnej i umiejętności ruchowych.

umuzykalniające – podczas których kształtowano zainteresowania i wrażliwość muzyczną, stymulowano różne formy aktywności muzycznej: piosenki na uroczystości przedszkolne, konkursy, muzyka ludowa, piosenki popularne, kolędy, gra na instrumentach.

plastyczne – podczas których podejmowano działania praktyczne w oparciu o innowacyjne techniki plastyczne,  a dzieci rozwinęły swoje zainteresowania, nabyły umiejętności posługiwania się wieloma  materiałami plastyczno-technicznymi.

taneczne – w czasie których poznawały własne możliwości taneczno – ruchowe, uczyły się reagować na muzykę, płynnie poruszać się w jej rytm.

komputerowe - które dopasowane były do wymogów rozwojowych dzieci oraz warunków pracy, a w szczególności rozwijały potrzebę własnej aktywności dzieci.

- organizacja teatrzyków dziecięcych w różnych grupach wiekowych,

- realizacja projektu „Nasze pasje”

- utworzenie przedszkolnego zespołu  tanecznego

- realizacja programu „Koła Małego Ekologa” opartego  na innowacji pedagogicznej pt. „Dziecko jako badacz, obserwator i przyjaciel świata przyrody”.

- organizacja dodatkowych płatnych zajęć j.angielskiego, rytmiki, tańca, gry na instrumentach prowadzonych przez profesjonalnych instruktorów.

EFEKTY I REZULTATY PROJEKTU

Skuteczna motywacja  małego dziecka do pracy, wysiłku i rozwoju, w przyjaznej atmosferze stwarzała okazję do odnoszenia sukcesu. Na podstawie obserwacji postaw przedszkolaków ich zachowań podczas przeglądów, konkursów, turniejów, wypowiedzi rodziców, analizy prac plastycznych, uzyskanych nagród, wyróżnień, podziękowań zauważono że  realizowany program przyniósł wiele korzyści:

- Rozwinął uzdolnienia i rozbudził zainteresowania przedszkolaków.

- Wzbogacił wiedzę o świecie i wyposażył dzieci w wiele doświadczeń.

- Wskazał czynniki kierujące je na drogę sukcesu.

- Podniósł motywację rodziców do rozwijania zainteresowań maluchów.

- Rozwinął tkwiące w dzieciach indywidualne możliwości twórczego myślenia.

Nasze plany i osiągnięcia były dla nas wychowawców i pedagogów źródłem radości. Choć może są skromne, ale wykonano je z sercem. Mamy nadzieję, że na stałe wpłyną na kształtowanie osobowości naszych podopiecznych i ich wszechstronny rozwój.