Raport z realizacji planu pracy „Szkoły Promującej Zdrowie” Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku
INFORMACJE OGÓLNE
Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” od wielu lat realizuje zadania związane z edukacją ekologiczną i zdrowotną. Dzięki temu przygotowuje dzieci nie tylko do podjęcia nauki w szkole, ale również wzbogaca ich wiedzę z dziedziny zdrowia, kształci u nich postawy prozdrowotne, umożliwia nabycie określonych umiejętności oraz prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
PROJEKT ZDROWO JEMY WIĘC ROŚNIEMY
1. Diagnoza stanu wyjściowego o raz problem priorytetowy
Na podstawie dyskusji, obserwacji oraz ankiet przeprowadzonych wśród rodziców, stwierdziliśmy, iż znaczna liczba dzieci w placówce przejawia złe nawyki żywieniowe. Wiek przedszkolny to okres kształtowania nawyków w tym również żywieniowych i dlatego poprzez wiele zaplanowanych działań przeprowadzonych w naszym przedszkolu chcieliśmy zachęcić dzieci i ich rodziców do spożywania zdrowych, urozmaiconych posiłków, do dbania o estetyczny wygląd stołu oraz kulturalne zachowanie się podczas posiłków. Postanowiłyśmy podnieść świadomość dzieci i ich rodziców na temat zdrowego odżywiania. Naszym celem ogólnym było wpłynięcie na kształtowanie postaw prozdrowotnych i wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania się.
2. Czas trwania:
- rok szkolny 2011/2012
3. Osoby realizujące projekt:
- członkowie zespołu Szkoła Promująca Zdrowie
- społeczność Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki”
- społeczność lokalna
4. Cele projektu:
- sprawdzenie i uzupełnienie wiedzy dzieci na temat wyboru właściwych produktów spożywczych
- rozwijanie zachowań sprzyjających wyrabianiu właściwych nawyków żywieniowych
- zachęcenie dzieci do spożywania dużej ilości owoców i warzyw
- podniesienie świadomości dzieci i ich rodziców o korzyściach wynikających z codziennego spożywania owoców i warzyw
- zachęcanie dzieci do zdrowego stylu życia i tworzenie w placówce warunków sprzyjających zdrowiu
5. Metody/formy:
- zajęcia dydaktyczne
- pogadanki
- rozmowy
- inscenizacje
- teatrzyki
- zagadki
- historyjki obrazkowe
- spotkania z rodzicami i pracownikami służby zdrowia
- zajęcia otwarte dla rodziców
- wycieczki
- ulotki, plakaty
- artykuły w prasie
- tablice informacyjne
- poczęstunek dla dzieci i rodziców
ZADANIA I ICH REALIZACJA
W ramach zadania:
1. Kształtowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków przeprowadzono następujące działania:
- spotkania z rodzicami
- scenki rodzajowe w grupach, inscenizacje
- zajęcia dydaktyczne we wszystkich grupach wiekowych
- stworzenie w salach kącików tematycznych gwarantujących zdrowe i bezpieczne przygotowanie potraw przez dzieci
- zabawy tematyczne
2. Podkreślanie roli właściwego odżywania się i spożywania dużej ilości warzyw i owoców
- samodzielne przygotowywanie lub z udziałem rodziców sałatek, kanapek, surówek, soków
- zajęcia dydaktyczne
- udział w Ogólnopolskiej Kampanii „Tydzień Chleba Na Zakwasie w Szkole 2011”
- organizacja wycieczek na Farmę Mazurską i do ogródków działkowych
- spotkania z pracownikami służby zdrowia- rodzicami pracującymi w służbie zdrowia, z przedszkolną pielęgniarką.
- wprowadzenie dnia w przedszkolu „Środa z marchewką”
- uprawa warzyw i ziół w kącikach przyrody
- udostępnienie dzieciom w salach niegazowanej wody pitnej
- realizacja akcji przedszkolnej „Tydzień z piramidą żywienia”
- organizacja Festynu rodzinnego „Zdrowa rodzina formę trzyma”
3. Gromadzenie i rozpowszechnianie informacji o zasadach zdrowego odżywiania się:
- zajęcia otwarte dla rodziców
- rozmowy indywidualne z rodzicami
Prowadzenie przez nauczycielki tablic informacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania się
- wydanie ulotek i plakatów
- organizacja na terenie placówki spotkania z dietetykiem – szkolenie „Zdrowie na talerzu”- przeznaczone dla społeczności przedszkolnej i lokalnej
- promocja działań w mediach lokalnych
- wzbogacanie gabinetu metodycznego w fachowa literaturę i pomoce dydaktyczne
4. Współpraca z instytucjami, fundacjami i placówkami oświatowymi
- udział w przedszkolnej Olimpiadzie Sportowej „Euro zmagania 2012”
- realizacja projektów o tematyce prozdrowotnej: „Akademia Aquafresh”, „Rowerowa Szkoła”
- realizacja projektu „Przedszkolak je zdrowo i kolorowo” ramach szkolnych projektów popularyzujących zdrowy styl życia w szkołach oraz w społecznościach lokalnych „Zdrowe dzieci to nasz kapitał”.
- „Jedz zdrowo - żyj zdrowo” - spotkanie w ECEE z dziennikarzem kulinarnym Wojciechem Carewiczem.
- udział nauczycielek w szkoleniach dotyczących SzPZ
EFEKTY I REZULTATY PROJEKTU
Na podstawie obserwacji postaw, zachowań, wypowiedzi dzieci i ich rodziców, analizy prac plastycznych i kart pracy, dokumentacji nauczycielskiej zauważono szereg korzystnych zmian w zakresie wiedzy, przekonana, umiejętności na rzecz własnego zdrowia i racjonalnego odżywiania się. Stwierdzono, że dzieci w MPiŻ „Ekoludki”:
- dzielą produkty na zdrowe i niezdrowe
- znają i rozumieją piramidę żywienia
- przygotowują potrawy zgodnie z piramidą żywienia
- znają i stosują zasady higieny gwarantujące zdrowe i bezpieczne przygotowanie potraw
- wymieniają korzyści wynikające z racjonalnego odżywiania się
- przełamują niechęć do niektórych produktów spożywczych
- kulturalnie zachowują się przy stole podczas posiłków
- chętniej i częściej spożywają owoce i warzywa
- wymieniają skutki nieprawidłowego odżywiania się
- współpracują ze sobą przy przygotowywaniu posiłków
- wskazują urządzenia AGD, które służą do przygotowywania i przechowywania posiłków
- wymieniają wartości odżywczy różnych produktów
- wskazują zależności między właściwym odżywianiem się a własnym zdrowiem
- chętniej sięgają po owoce niż słodycze
- spożywają większe ilości surówek podczas obiadów przedszkolnych
- wykazują prawidłową postawę wobec dbania o własne zdrowie
- przekazują opiekunom wiadomości zdobyte w przedszkolu
- chętnie uczestniczą w inscenizacjach o tematyce zdrowotnej
Obserwując wielkie zaangażowanie dzieci, ich rodziców, wszystkich pracowników przedszkola, instytucji służby zdrowia możemy stwierdzić iż wybór tematyki projektu był bardzo potrzebny. Wspólne spotkania i praca podczas np. zajęć, wycieczek, zabaw przyczyniła się do integracji naszej społeczności.
W ankiecie przeprowadzonej wśród rodziców wypowiedziało się 67 osób. Z analizy ankiet wynika, że rodzice w większości uczestniczą w zajęciach otwartych (49 spośród ankietowanych). Potwierdzili, ze uczestniczyli w festynie (63), brali udział w konkursach (12), inscenizacjach (13). Ważną rolę zdaniem rodziców pełni tablica informacyjna (39). 25 osób skorzystało ze spotkań ze specjalistami, pogadanek organizowanych przez nauczycielki, 12 uczestniczyło w wycieczkach. Rodzice są zaangażowani we współpracę z przedszkolem, oferują swoją pomoc w pozyskiwaniu pomocy dydaktycznych (17), organizowaniu imprez, uroczystości. Większość ankietowanych (49 spośród 67) ocenia działania przedszkola w zakresie wychowania zdrowotnego jako bardzo dobre, 15 osób uważa za wystarczające, 2 nie mają zdania. Rodzice są za kontynuowaniem działań przedszkola (17), organizowaniem pogadanek i spotkań ze specjalistami (11), dalszym prowadzeniem zajęć kulinarnych 26, organizowaniem zajęć ruchowych.
Poszerzenie wiedzy pracowników, zakup wielu sprzętów, pomocy dydaktycznych, literatury pozwoliło na uatrakcyjnienie działań naszego przedszkola, zwrócenie uwagi na problemy dotyczące konieczności kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. |