Raport z realizacji planu pracy „Szkoły Promującej Zdrowie” Miejskiego Przedszkola „Ekoludki” w Ełku
za rok szkolny 2013/2014
We wrześniu 2013 roku na podstawie badań statystyk wypadkowych przedstawionych przez ubezpieczyciela, analizy ankiet dla rodziców, obserwacji dzieci oraz przeglądu dokumentów przedszkolnych został wyłoniony problem priorytetowy: „Niewystarczająca wiedza dzieci na temat własnego bezpieczeństwa i innych osób”. W związku z tym Rada Pedagogiczna postanowiła podjąć szereg działań mających na celu zwiększenie umiejętności dzieci radzenia sobie w sytuacjach trudnych, zagrażających bezpieczeństwu oraz prowadzących do zmiany ich zachowań w tym zakresie. Drugim kryterium przewidzianego sukcesu było zwiększenie wiedzy oraz aktywności rodziców w działania przedszkola dotyczące bezpieczeństwa. Na rok szkolny 2013/2014 został opracowany plan działań obejmujący następujące działania:
1. Przeprowadzenie zajęć dydaktycznych w grupach
W ramach realizacji planu zostały przeprowadzone we wszystkich grupach wiekowych zajęcia dydaktyczne z zakresu prawidłowego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i technicznymi (nożyczek i sztućców). Demonstrowane były podczas zabaw dydaktycznych, scenek rodzajowych, historyjek obrazkowych prawidłowe posługiwanie się mikserem, żelazkiem, gofrownicą, sokowirówką, sztućcami, nożem i innymi sprzętami kuchennymi. Zostały zorganizowane zajęcia komputerowe w sali „Kliklaczek” ze szczególnym naciskiem na bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu. W grupach starszych odbyły się projekcje filmów profilaktycznych „Przygody Zeta i Zetki” na podstawie których odgrywano scenki rodzajowe dotyczące kontaktów z osobami obcymi.
2. Stworzenie w salach kącików tematycznych
We wszystkich w salach zostały stworzone kąciki tematyczne do swobodnej działalności dzieci, kształtujące ich umiejętności zachowania bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.
3. Zaangażowanie rodziców w działania przedszkola
W celu zaangażowania rodziców w działalność przedszkola były organizowane zajęcia otwarte dotyczące prawidłowego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, bezpiecznych kontaktów z nieznajomymi, bezpieczeństwa w przedszkolu i w domu oraz podczas zimowych zabaw. Oprócz tego zostały zorganizowane warsztaty dla rodziców z ratownikiem medycznym „Pierwsza pomoc” oraz sportowe zabawy w terenie na placu przedszkolnym. Rodzice zostali włączeni do przygotowania inscenizacji („Bezpieczne wakacje”, „Szumi dookoła las”) poprzez wykonanie strojów, dekoracji, zdobycie potrzebnych rekwizytów.
4. Nawiązanie współpracy z instytucjami
Zostały zorganizowane spotkania przedszkolaków z pracownikami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i ochrony zdrowia:
-
ratownikami medycznymi np.: „Pierwsza pomoc”
-
specjalistą BHP „Obsługiwanie maszyn i urządzeń w domu i przedszkolu”
-
pielęgniarką, lekarzem „Bezpieczne zabawy na podwórku”, „Pierwsza pomoc”, „Uwaga lekarstwa”
-
policjantem „Niebezpieczeństwa w domu i na drodze”, „Turniej wiedzy o ruchu drogowym”, „Bezpieczna droga do przedszkola”, „Jak przechodzimy przez jezdnię”, „Światła sygnalizatora” , „Bezpieczeństwo w kontaktach z bezdomnym psem”
-
strażakiem „Przyczyny i konsekwencje pożarów”
-
z pracownikami schroniska dla zwierząt i z lekarzem weterynarii na temat „Bezpieczne kontakty ze zwierzętami”
-
z kucharkami na temat bezpiecznego korzystania ze sprzętów elektrycznych i technicznych oraz posługiwania się narzędziami kuchennymi podczas przygotowywania posiłków
-
Dzieci uczestniczyły w spacerach i wycieczkach do różnych instytucji: zakładu fotograficznego, straży pożarnej, sklepu ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym, do sklepu zoologicznego, do szkółki leśnej Nadleśnictwa Ełk w Mrozach.
5. Utworzenie Kodeksu Bezpiecznego Przedszkolaka
W grupie 4-latki3 podczas zajęć otwartych z rodzicami został opracowany i wykonany w formie plakatu „Kodeks bezpiecznego przedszkolaka”, który został wyeksponowany w widocznym miejscu dla całej społeczności przedszkolnej.
6. Poznanie zasad ewakuacji w przedszkolu
Podczas spotkania ze strażakiem Powiatowej Straży Pożarnej w Ełku dzieci z grupy 6-latki1 poznały zasady ewakuacji podczas pożaru oraz uczestniczyły w próbnej symulacji pożaru
7. Zorganizowanie konkursów
Przez cały rok szkolny organizowano przeglądy, konkursy międzygrupowe z udziałem zaproszonych gości (pielęgniarka, lekarz weterynarii) i rodziców np: „Jedz owoce, chrup warzywa i uprawiaj gimnastykę”, „Dużo wiem...”, „Zdrowy przedszkolak”. Grupa 6-latki 1 zaprosiła do wzięcia udziału w konkursie „Bezpieczny przedszkolak” dzieci z Miejskiego Przedszkola „Światełko” w Ełku.
8. Zorganizowanie w przedszkolu „Tygodnia Bezpieczeństwa”
W ramach „Tygodnia Bezpieczeństwa” dzieci z dwóch grup 6latków miały możliwość uczestniczenia w cyklu zajęć dydaktycznych, w spotkaniach z pracownikiem BHP, z strażakiem, ratownikiem medycznym, policjantem oraz obejrzenia filmu edukacyjnego „Przygody Zetki i Zygzaka- bezpieczne dziecko”. Tematyka działań przybliżyła zasady bezpiecznego zachowania się w domu i unikania niebezpieczeństw związanych z użytkowaniem przedmiotów codziennego użytku oraz zasad pierwszej pomocy.
9. Prowadzenie gazetek tematycznych dla rodziców
W trakcie realizacji podjętych zadań wykonano gazetki tematyczne, które zostały umieszczone na tablicach informacyjnych dla rodziców oraz w holu przedszkola. Opracowano i rozdano broszurki zawierające istotne informacje związane z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa podczas pobytu w domu. Wykonano plakaty z ważnymi numerami telefonicznymi „Potrzebujesz pomocy – dzwoń”.
EWALUACJA
Wszystkie działania ujęte w planie na rok szkolny 2013/2014 zostały zrealizowane i zakończone. Na podstawie autoewaluacji opartej na arkuszach samooceny, nauczyciele mieli możliwość przedstawienia swoich działań, wyrażenia opinii, spostrzeżeń i wniosków do dalszej pracy.
Cała społeczność przedszkolna dostrzegła pozytywne strony zrealizowanych przedsięwzięć do których zaliczamy:
1. Korzystne zmiany u dzieci i ich rodziców w zakresie wiedzy, umiejętności dotyczące bezpieczeństwa własnego i innych.
2. Kształtowanie prawidłowych zasad i nawyków bezpieczeństwa w życiu codziennym oraz w kontaktach ze zwierzętami.
3. Uczenie asertywności i odmawiania wobec osób nieznanych dzieciom.
4. Podnoszenie atrakcyjności przedszkola
5. Integrowanie całej społeczności przedszkolnej.
6. Wzbogacanie realizacji programu profilaktyki przedszkolnej o nowe rozwiązania.
Na podstawie obserwacji postaw, zachowań, wypowiedzi dzieci i ich rodziców, analizy prac plastycznych i kart pracy, dokumentacji przedszkolnej, zauważono zmiany w zakresie wiedzy przedszkolaków i ich umiejętności na rzecz własnego bezpieczeństwa. Można stwierdzić, iż dzieci w MPiŻ ,,Ekoludki”
- bezpiecznie posługują się nożyczkami
- przewidują skutki wynikające z niebezpiecznego zachowania
- prawidłowo reagują na sytuacje zagrażające im i bliskim
- znają numery telefonów do instytucji udzielających pomocy
- znają czynniki zagrażające oparzeniom ( ogień, wrzątek, prąd, substancje chemiczne)
- wiedzą jak zachować się w przypadku oparzeń, skaleczeń, omdleń, wypadku
- umieją bezpiecznie korzystać z obiektów i urządzeń sportowych
- dbają o bezpieczeństwo w czasie ćwiczeń, zabaw i gier sportowych
- wiedzą, że nie można przyjmować zaproszenia do samochodu, gdy przejażdżkę proponuje nieznajomy
- zachowują bezpieczeństwo w kontaktach ze zwierzętami
- znają zasady udzielania pierwszej pomocy.
W celu ewaluacji prowadzonych działań zespół koordynacyjny opracował ankietę dla rodziców. Za kryterium sukcesu założono zwiększenie wiedzy oraz aktywność rodziców w działania przedszkola dotyczące bezpieczeństwa. Wyniki ankiety ukazują, iż 90 % rodziców wie, że w przedszkolu prowadzone są zajęcia o tematyce bezpieczeństwa organizowanych przez przedszkole. 83% ankietowanych stwierdziło iż aktywnie w nich uczestniczy. Badania wskazują również iż 100% rodziców prowadzi rozmowy ze swoim dzieckiem na temat sposobów zachowania w różnych sytuacjach i miejscach i omawia problemy zagrożeń płynących od osób nieznajomych. Rodzice . Zapytani o główne zagrożenia bezpieczeństwa dziecka w domu, przedszkolu i na podwórku wymieniali:
1. w domu
ñ nieumiejętne korzystanie z urządzeń elektrycznych (np. wkładanie przedmiotów do kontaktów)- 31%
ñ wszelkiego rodzaju oparzenia- 20%-
ñ wypadki podczas zabawy (stłuczenia, złamania, skaleczenia, zadrapania) - 15%
ñ zażycie lekarstw bez pozwolenia dorosłych- 9%, wychylenie się z okien, balkonów- 9%
ñ brak opieki dorosłego nad dzieckiem- 7%
ñ połknięcie małych elementów- 4%,
ñ wpuszczenie nieznajomych, obcych osób- 3%
ñ zabawa ostrymi przedmiotami- 2%
2. w przedszkolu
ñ wypadki podczas zabawy na placu zabaw - 41%
ñ agresywne zachowania innych dzieci - 26%
ñ niewłaściwa zabawa w sali (np. bieganie, skakanie, zderzenie się dwóch dzieci), w wyniku której powstają zadrapania, stłuczenia, rozcięcia głowy itp.- 13%
ñ połknięcie małych elementów - 13%
ñ obce osoby, które wchodzą na teren przedszkola - 5%
ñ pożar w przedszkolu - 2%
|