Raport z realizacji planu pracy „Szkoły Promującej Zdrowie” Miejskiego Przedszkola „Ekoludki” w Ełku

za rok szkolny 2013/2014

 

We wrześniu 2013 roku na podstawie badań statystyk wypadkowych przedstawionych przez  ubezpieczyciela, analizy ankiet dla rodziców, obserwacji dzieci oraz przeglądu dokumentów przedszkolnych został wyłoniony problem priorytetowy: „Niewystarczająca wiedza dzieci na temat własnego bezpieczeństwa i innych osób”. W związku z tym Rada Pedagogiczna postanowiła podjąć szereg działań mających na celu zwiększenie umiejętności dzieci radzenia sobie w sytuacjach trudnych, zagrażających bezpieczeństwu oraz prowadzących do zmiany  ich zachowań w tym zakresie. Drugim kryterium przewidzianego sukcesu było zwiększenie wiedzy oraz aktywności rodziców w działania przedszkola dotyczące bezpieczeństwa. Na rok szkolny 2013/2014 został opracowany plan działań obejmujący następujące działania:

1.      Przeprowadzenie zajęć dydaktycznych w grupach

W ramach realizacji planu zostały przeprowadzone we wszystkich grupach wiekowych zajęcia dydaktyczne z zakresu prawidłowego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i technicznymi (nożyczek i sztućców). Demonstrowane były podczas zabaw dydaktycznych, scenek rodzajowych, historyjek obrazkowych prawidłowe posługiwanie się mikserem, żelazkiem, gofrownicą, sokowirówką, sztućcami, nożem i innymi sprzętami kuchennymi. Zostały zorganizowane zajęcia komputerowe w sali „Kliklaczek” ze szczególnym naciskiem na bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu. W grupach starszych odbyły się projekcje filmów profilaktycznych „Przygody Zeta i Zetki” na podstawie których odgrywano scenki rodzajowe dotyczące kontaktów z osobami obcymi.

2.  Stworzenie w salach kącików tematycznych

We wszystkich w salach zostały stworzone kąciki tematyczne do swobodnej działalności dzieci, kształtujące ich umiejętności zachowania bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.

3.  Zaangażowanie rodziców w działania przedszkola

W celu zaangażowania rodziców w działalność przedszkola były organizowane zajęcia otwarte dotyczące prawidłowego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi, bezpiecznych kontaktów z nieznajomymi, bezpieczeństwa w przedszkolu i w domu oraz podczas zimowych zabaw. Oprócz tego zostały zorganizowane warsztaty dla rodziców z ratownikiem medycznym „Pierwsza pomoc” oraz sportowe zabawy w terenie na placu przedszkolnym. Rodzice zostali włączeni do przygotowania inscenizacji („Bezpieczne wakacje”, „Szumi dookoła las”) poprzez wykonanie strojów, dekoracji, zdobycie  potrzebnych rekwizytów.

4.  Nawiązanie współpracy z instytucjami

Zostały zorganizowane spotkania przedszkolaków z pracownikami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i ochrony zdrowia:

  • ratownikami medycznymi np.: „Pierwsza pomoc”

  • specjalistą BHP „Obsługiwanie maszyn i urządzeń w domu i przedszkolu”

  • pielęgniarką, lekarzem „Bezpieczne zabawy na podwórku”, „Pierwsza pomoc”, „Uwaga lekarstwa”

  • policjantem „Niebezpieczeństwa w domu i na drodze”, „Turniej wiedzy o   ruchu drogowym”, „Bezpieczna droga do przedszkola”, „Jak przechodzimy przez jezdnię”, „Światła sygnalizatora” , „Bezpieczeństwo w kontaktach z bezdomnym psem”

  • strażakiem „Przyczyny i konsekwencje pożarów”

  • z pracownikami schroniska dla zwierząt i z lekarzem weterynarii na temat „Bezpieczne kontakty ze zwierzętami”

  • z kucharkami na temat bezpiecznego korzystania ze sprzętów elektrycznych i technicznych oraz posługiwania się narzędziami kuchennymi podczas przygotowywania posiłków

  • Dzieci uczestniczyły w spacerach i  wycieczkach do różnych instytucji: zakładu fotograficznego, straży pożarnej, sklepu ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym, do sklepu zoologicznego, do szkółki leśnej Nadleśnictwa Ełk w Mrozach.

5.  Utworzenie Kodeksu Bezpiecznego Przedszkolaka

W grupie 4-latki3 podczas zajęć otwartych z rodzicami został opracowany i wykonany w formie plakatu „Kodeks bezpiecznego przedszkolaka”, który został wyeksponowany w widocznym miejscu dla całej społeczności przedszkolnej.

6.  Poznanie zasad ewakuacji w przedszkolu

Podczas spotkania ze strażakiem Powiatowej Straży Pożarnej w Ełku dzieci z grupy 6-latki1 poznały zasady ewakuacji podczas pożaru oraz uczestniczyły w próbnej symulacji pożaru

7.  Zorganizowanie konkursów

Przez cały rok szkolny organizowano przeglądy, konkursy międzygrupowe z udziałem zaproszonych gości (pielęgniarka, lekarz weterynarii) i rodziców np: „Jedz owoce, chrup warzywa i uprawiaj gimnastykę”, „Dużo wiem...”, „Zdrowy przedszkolak”. Grupa 6-latki 1 zaprosiła do wzięcia udziału w konkursie „Bezpieczny przedszkolak” dzieci z Miejskiego Przedszkola „Światełko” w Ełku.

8. Zorganizowanie w przedszkolu „Tygodnia Bezpieczeństwa”

W ramach „Tygodnia Bezpieczeństwa” dzieci z dwóch grup 6latków miały możliwość uczestniczenia w cyklu zajęć dydaktycznych, w spotkaniach z pracownikiem BHP, z strażakiem, ratownikiem medycznym, policjantem oraz obejrzenia filmu edukacyjnego „Przygody Zetki i Zygzaka- bezpieczne dziecko”. Tematyka działań przybliżyła zasady bezpiecznego zachowania się w domu i unikania niebezpieczeństw związanych z użytkowaniem przedmiotów codziennego użytku oraz zasad pierwszej pomocy.

9.   Prowadzenie gazetek tematycznych dla rodziców

W trakcie realizacji podjętych zadań wykonano gazetki tematyczne, które zostały umieszczone na tablicach informacyjnych dla rodziców oraz w holu przedszkola. Opracowano i rozdano broszurki zawierające istotne informacje związane z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa podczas pobytu w domu. Wykonano  plakaty z ważnymi numerami telefonicznymi „Potrzebujesz pomocy – dzwoń”.

EWALUACJA

Wszystkie działania ujęte w planie na rok szkolny 2013/2014 zostały zrealizowane i zakończone. Na podstawie autoewaluacji opartej na arkuszach samooceny, nauczyciele mieli możliwość przedstawienia swoich działań, wyrażenia opinii, spostrzeżeń i wniosków do dalszej pracy.

Cała społeczność przedszkolna dostrzegła pozytywne strony zrealizowanych przedsięwzięć do których zaliczamy:

1.      Korzystne zmiany u dzieci i ich rodziców w zakresie wiedzy, umiejętności dotyczące bezpieczeństwa własnego i innych.

2.      Kształtowanie prawidłowych zasad i nawyków bezpieczeństwa w życiu codziennym oraz w kontaktach ze zwierzętami.

3.      Uczenie asertywności i odmawiania wobec osób nieznanych dzieciom.

4.      Podnoszenie atrakcyjności przedszkola

5.      Integrowanie całej społeczności przedszkolnej.

6.      Wzbogacanie realizacji programu profilaktyki przedszkolnej o nowe rozwiązania.

Na podstawie obserwacji postaw, zachowań, wypowiedzi dzieci i ich rodziców, analizy prac plastycznych i kart pracy, dokumentacji przedszkolnej, zauważono zmiany w zakresie wiedzy przedszkolaków i ich umiejętności na rzecz własnego bezpieczeństwa. Można stwierdzić, iż dzieci w MPiŻ ,,Ekoludki”

- bezpiecznie posługują się nożyczkami

- przewidują skutki wynikające z niebezpiecznego zachowania

- prawidłowo reagują na sytuacje zagrażające im i bliskim

- znają numery telefonów do instytucji udzielających pomocy

- znają czynniki zagrażające oparzeniom ( ogień, wrzątek, prąd, substancje chemiczne)

- wiedzą jak zachować się w przypadku oparzeń, skaleczeń, omdleń, wypadku

- umieją bezpiecznie korzystać z obiektów i urządzeń sportowych

- dbają o bezpieczeństwo w czasie ćwiczeń, zabaw i gier sportowych

- wiedzą, że nie można przyjmować zaproszenia do samochodu, gdy przejażdżkę proponuje nieznajomy

- zachowują bezpieczeństwo w kontaktach ze zwierzętami

- znają zasady udzielania pierwszej pomocy.

      W celu ewaluacji prowadzonych działań zespół  koordynacyjny opracował ankietę dla rodziców. Za kryterium sukcesu założono zwiększenie wiedzy oraz aktywność rodziców w działania przedszkola dotyczące bezpieczeństwa. Wyniki ankiety ukazują, iż 90 % rodziców wie, że w przedszkolu prowadzone są zajęcia o tematyce bezpieczeństwa organizowanych przez przedszkole.  83% ankietowanych stwierdziło iż aktywnie w nich  uczestniczy.  Badania wskazują również iż 100% rodziców prowadzi rozmowy ze swoim dzieckiem na temat sposobów zachowania w różnych sytuacjach i miejscach i omawia problemy zagrożeń płynących od osób nieznajomych. Rodzice . Zapytani o główne zagrożenia bezpieczeństwa dziecka w domu, przedszkolu i na podwórku wymieniali:

1. w domu

ñ  nieumiejętne korzystanie z urządzeń elektrycznych (np. wkładanie przedmiotów do kontaktów)- 31%

ñ  wszelkiego rodzaju oparzenia- 20%-

ñ  wypadki podczas zabawy (stłuczenia, złamania, skaleczenia, zadrapania) - 15%

ñ   zażycie lekarstw bez pozwolenia dorosłych- 9%, wychylenie się z okien, balkonów- 9%

ñ  brak opieki dorosłego nad dzieckiem- 7%

ñ  połknięcie małych elementów- 4%,

ñ  wpuszczenie nieznajomych, obcych osób- 3%

ñ  zabawa ostrymi przedmiotami- 2%

2. w przedszkolu

ñ  wypadki podczas zabawy na placu zabaw - 41%

ñ  agresywne zachowania innych dzieci - 26%

ñ  niewłaściwa zabawa w sali (np. bieganie, skakanie, zderzenie się dwóch dzieci), w wyniku której powstają zadrapania, stłuczenia, rozcięcia głowy itp.- 13%

ñ  połknięcie małych elementów - 13%

ñ  obce osoby, które wchodzą na teren przedszkola - 5%

ñ  pożar w przedszkolu - 2%