Raport z realizacji planu pracy

„Przedszkola Promującego Zdrowie”

Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku

za rok szkolny 2017/2018

         Miejskie Przedszkole i Żłobek "Ekoludki" w Ełku od wielu lat prowadzi aktywną edukację prozdrowotną. Realizujemy szereg działań z zakresu  promocji zdrowia poprzez liczne projekty, zajęcia otwarte, warsztaty, happeningi, konkursy, wycieczki, oraz  działania w środowisku lokalnym. Znani jesteśmy z różnorodnych, ciekawych inicjatyw.

W roku szkolnym 2017/18 realizowaliśmy wytyczone w roku poprzednim działania Przedszkola Promującego Zdrowie. Kontynuacja zadań i ich systemowość przynosi wymierne efekty. Przez to pracownicy przedszkola, nauczyciele, dzieci i rodzice wiedzą, że zdrowie jest kluczową sprawą, na którą placówka kładzie ogromny nacisk. W wyniku przeprowadzonych ankiet wśród rodziców oraz przebadaniu 170 przedszkolaków techniką „Narysuj i opowiedz” został wyłoniony następujący problem priorytetowy: zwiększenie odporności emocjonalnej dzieci, empatii i umiejętności komunikacyjnych. Sukcesem zaplanowanych działań był wzrost umiejętności nazywania i wyrażania swoich myśli i uczuć przez dzieci oraz wzmocnienie własnej wartości.

Rok szkolny 2017/2018 obejmował następujące działania:

1. Zajęcia otwarte dla Rady Pedagogicznej pod hasłem: „Przedszkolak dobrym kolegą - kształtowanie postaw  społeczno–moralnych”.

21.11.2017r. w Światowym Dniu Życzliwości w grupie przedszkolnej 6-latki 3 odbyły się zajęcia otwarte dla Rady Pedagogicznej pod hasłem: „Przedszkolak dobrym kolegą.” Przeprowadzone zajęcia wpisały się w tematykę zadań Przedszkola Promującego Zdrowie realizowaną przez naszą placówkę a dotyczącą odporności emocjonalnej dzieci i relacji interpersonalnych.

2.  Udział przedszkola w projekcie „Mamo tato wolę wodę”.

Wszystkie przedszkolaki brały udział w realizacji programu „Mamo, Tato, wole wodę”. Dzieci mały okazję dowiedzieć się skąd się bierze woda i jak wpływa na nasze zdrowie. W ramach zajęć dydaktycznych dzieci odkrywały znaczenie wody na świecie w różnych aspektach. Koordynatorem projektu była nauczycielka która systematycznie zdawała sprawozdania na stronie internetowej projektu w profilu przedszkola.

3. Organizacja konferencji PPZ

27.10.2017 r. społeczność MPiŻ „Ekoludki” miała przyjemność zorganizowania konferencji PPZ. Gośćmi konferencji  byli przedstawiciele przedszkoli z naszego rejonu oraz  pracownicy ełckiej delegatury Kuratorium Oświaty w Ełku z panią wizytator. Konferencję poprowadziła Pani Anna Zdaniukiewicz będąca Wojewódzkim Kordynatorem  Programu.  Doświadczeniami z przeprowadzania pilotażowych badań w celu ubiegania się o Krajowy Certyfikat  podzieliły się Dyrektorki olsztyńskich przedszkoli.

4. Pokaz Mody Dziecięcej (zachęcenie dzieci do wystąpień publicznych).

10.01.2018 r. w placówce zorganizowany został pierwszy „Karnawałowy pokaz mody”. W pokazie wzięły udział wszystkie grupy 6 latków, nauczyciele, rodzice oraz zaproszeni goście. Profesjonalne jury bardzo wysoko oceniało wszystkie stroje i przebrania. Nie zabrakło wspaniałej zabawy i dobrej muzyki, a publiczność nie szczędziła gromkich braw modelkom i modelom.

5. Udział dzieci w zajęciach  prowadzonych przez Panią Iwonę Kulbacką pracownika Domu Opieki Społecznej „Tęczowy Dom” w Ełku (raz w miesiącu) na temat „Niepełnosprawni są wśród nas”.

Raz w miesiącu, w grupie 6 – latków 3 odbywały się zajęcia dydaktyczne na temat „Niepełnosprawni są wśród nas”, które były prowadzone przez pracownika Szkoły Podstawowej Specjalnej. Dzieci podczas tych zajęć miały okazję poznać różne rodzaje niepełnosprawności, nabyte i wrodzone oraz intelektualne i ruchowe. Na każdym spotkaniu była omawiana inna dysfunkcja.

6. Realizacja działań  związanych ze zdobyciem Certyfikatu Zielonej Flagi w dwóch obszarach tematycznych: Woda, Odpady:

W ramach realizacji zadań dotyczących „Wody” w placówce zorganizowano szereg działań między innymi:

- „Oszczędzaj kropelki to kłopot niewielki” – odczyt wodomierzy, wykonanie znaczków zachęcających do oszczędzania wody. Powołanie Wodnego patrolu (monitoring zużycia wody)’

- „Oszczędzaj wodę” – wywieszenie dla rodziców inf. i wskazówek na temat oszczędnego gospodarowania wodą. Wykonanie gazetki tematycznej w holu.

- „Woda – skarb naszej planety” - zajęcia otwarte dla rodziców – warsztaty, przygotowanie ulotek, transparentów na uliczny happening, zajęcia dydaktyczne

- Happening na Międzynarodowy Dzień Wody - zachęcanie do oszczędnego gospodarowania wodą w domu, rozdawanie ulotek podczas barwnego korowodu przedszkolaków ulicami miasta.

- Ochrona czystości i bioróżnorodności zbiorników wodnych – teatrzyk w wykonaniu dzieci przedszkolnych dla rówieśników i zaproszonych gości.

- „Tydzień czystości wód” – zajęcia dydaktyczne, przeprowadzenie cykli edukacyjnych w grupach.,

- „Skąd się bierze woda w kranie?” – wycieczka do Stacji Uzdatniania Wody, Muzeum Kropli Wody, Oczyszczalni Ścieków

- „Kolorowy świat oceanu” – organizacja międzyprzedszkolnego konkursu plastycznego dla dzieci z ełckich przedszkoli..

W ramach działań z zakresu „Odpady” zorganizowano:

- „Bal Ekologiczny” - zabawa w strojach z recyklingu.

- Opracowanie przez dzieci „Eko Kodeksu” i wywieszenie go w widocznym dla przedszkolaków i rodziców miejscu.

- „Dbaj o przyrodę” - zbiórka nakrętek plastikowych, baterii i zużytych telefonów komórkowych.

- „Książka wędruje życie przyrodzie ratuje” - akcja proekologiczna mająca na celu zmniejszenie konsumpcji, poprzez założenie w każdym budynku placówki „Kącika wędrującej książki”.

- „Na odpady dobre rady” - prowadzenie gazetki tematycznej dla rodziców.

- „Podziel się zabawką” - zbiórka zabawek i przekazanie potrzebującym.

- „Odzyskaj - korzystaj” - blok zajęć tematycznych mających na celu wzrost świadomości ekologicznej w zakresie gospodarki odpadami z wykorzystaniem opracowanej przez nauczycieli prezentacji multimedialnej, zajęcia otwarte z rodzicami.

- „Ziemia się raduje gdy się Ekoludkom przysłuchuje” - przegląd słowno – muzyczny przygotowany przez dzieci i połączony z, uroczystym przekazaniem toreb wielokrotnego użytku dla wszystkich dzieci i pracowników przedszkola.

- „Sprzątanie Świata” - akcja na rzecz ochrony środowiska, zbieranie śmieci w pobliżu przedszkola, segregowanie ich.

- „Wiosenne Śmieciuszki” - konkurs plastyczny z odpadów. Wystawa prac w CEE.

v „Wycieczka do Przedsiębiorstwa Gospodarowania Odpadami Eko Mazury” - śledzenie etapów wędrówki odpadów.

- „Recykling TAK, składowanie NIE!” - eko - happening, przejście ulicami osiedla z plakatami, ulotkami i transparentami, wykonanymi podczas zajęć otwartych z rodzicami.

- „Ekoludkowe rady na odpady” - teatrzyk ekologiczny mający na celu uświadomienie konieczności zmniejszenia ilości odpadów oraz sortowania i ponownego ich użycia.

- „Ekologiczny Festyn Rodzinny” - pokaz gry na instrumentach muzycznych wykonanych z odpadów, stoisko “Kreatywne odpady”, wystawa prac z konkursu “Wiosenne Śmieciuszki”.

7. Organizacja konkursów i przeglądów przedszkolnych (Wiosenny kapelusz, Kolorowy Świat Oceanu, Wiosenna łąka, Mój wymarzony plac zabaw – Inicjatywa Lokalna,  I Przegląd Kolęd i Pastorałek, Mam Kosmiczny Talent itp.)

W Miejskim Przedszkolu i Żłobku „Ekoludki” w ciągu roku szkolnego organizowane są liczne konkursy plastyczne i cykliczne przeglądy aktorskie, wokalne. Różnorodność tychże działań powiązana jest z wydarzeniami kalendarzowymi oraz historycznymi.

8. II edycja warsztatów plastycznych dla dzieci i rodziców  "Bożonarodzeniowa Bombka".

Czas przedświąteczny w MPiŻ „Ekoludki” wiąże się z organizacją warsztatów plastycznych dla przedszkolaków i ich rodziców bądź opiekunów. Tym razem hasłem przewodnim była „Świąteczna bombka”. Celem spotkania była realizacja założeń  Szkoły Promującej Zdrowie, w której uczestniczy placówka.

9.  Festyn integracyjny z udziałem podopiecznych Domu Opieki Społecznej „Tęczowy dom” w Ełku.

„Bo wszystkie dzieci nasze są” – pod takim hasłem odbył się piknik integracyjny w ogrodzie przedszkolnym. Przedszkolaki z grupy Misie Lubisie oraz Mądre Sówki gościły dzieci i młodzież z Zespołów Rewalidacyjnych Szkoły Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Zgromadzenie Sióstr Benedyktynek Misjonarek.

10. Organizacja spotkań z psychologiem w grupach.

Pani psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku przeprowadziła zajęcia w młodszych grupach przedszkolnych pt. „Inny nie znaczy gorszy”. Główny przekaz spotkania był taki, abyśmy od najmłodszych lat uczyli dzieci otwartości i tolerancji na różnice dzielące ludzi, szacunku do tych różnic oraz poglądów i stylów życia.

11. Szkolenie pracowników z zakresu Pierwszej Pomocy Przedmedycznej.

Na przełomie stycznia i lutego 2018 odbyło się szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej dla wszystkich pracowników MPiŻ „Ekoludki”. Pracownicy mogli zatem poszerzyć lub uaktualnić swoją wiedzę z tego zakresu. Zajęcia były prowadzone przez ratownika medycznego w formie wykładu oraz ćwiczeń praktycznych.

12. Udział pracowników w zajęciach rekreacyjno–sportowych mających na celu dbałość o własne zdrowie.

Z początkiem 2018 roku pracownicy MPiŻ „Ekoludki” z dużym entuzjazmem poparli inicjatywę lokalną mieszkanek ulicy Tuwima w Ełku. Między innymi dzięki podpisom naszej społeczności przedszkolnej udało się zorganizować bezpłatne zajęcia fitness. Nasze panie nie tylko poprały inicjatywę ale równie aktywnie uczestniczyły w zorganizowanych zajęciach.

13. Przeprowadzenie Autoewaluacji w ramach ubiegania się o Krajowy Certyfikat PPZ.

Zespół Promocji Zdrowia MPiŻ „Ekoludki“ w ramach ubiegania się o Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie” 22 maja 2018 r. przedstawił wyniki autoewaluacji zaproszonym na tę uroczystość gościom. Uzyskane w wyniku autoewaluacji dane stanowiły podstawę do refleksji i planowania dalszych działań dla rozwoju PPZ i wyboru kolejnych problemów priorytetowych na lata następne.

14. Doposażenie placów zabaw  w nowe zabawki w ramach Inicjatywy Lokalnej.

Inicjatywa lokalna to jedna z form współpracy samorządu z mieszkańcami Ełku. Służy wspólnej realizacji zadań publicznych na rzecz lokalnej społeczności, a w tym konkretnym przypadku społeczności przedszkolnej. W roku szkolnym 2017/18 doposażono plac zabaw w nowe zabawki i urządzenia ogrodowe dzięki właśnie realizacji takiej Inicjatywy.

 

EWALUACJA

Wszystkie zaplanowane przez zespół promocji zdrowia działania  na rok szkolny 2017/2018 zostały zrealizowane. Na podstawie obserwacji nauczycielek, pracowników niepedagogicznych, zachowań i wypowiedzi dzieci, analiz kart pracy, arkuszy samooceny a przede wszystkim opinii rodziców naszych podopiecznych stwierdziliśmy szereg  korzystnych zmian w zakresie odporności emocjonalnej dzieci, empatii i umiejętności komunikacyjnych. Nastąpił znaczny wzrost umiejętności nazywania i wyrażania swoich myśli i uczuć przez dzieci oraz wzmocnienie własnej wartości.

Realizacja poszczególnych, zaplanowanych działań, przyniosła oczekiwane, pozytywne efekty w zakresie przestrzegania norm społecznych w placówce i najbliższym otoczeniu:

  • w przedszkolu panuje miła i przyjazna atmosfera, każdy może liczyć na pomoc i współpracę,
  • znacznie wzrosła u dzieci świadomość siebie, własnych uczuć, umiejętności wyrażania ich w odpowiedni sposób,
  • dzieci wiedzą jak należy zachowywać się w grupie, w przedszkolu, na placu zabaw,
  • przedszkolaki znacznie lepiej radzą sobie z napięciami w trudnych sytuacjach, łagodniej znoszą stres i porażki,   
  • zwiększyła się zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji z innymi dziećmi w grupie oraz z innymi grupami rówieśniczymi,
  • rodzice dostrzegają celowość podejmowanych przez nas działań,
  • wychowankowie wyposażeni są w wiedzę i umiejętności komunikacyjne,
  • potrafią prawidłowo zachować się podczas wyjść plenerowych, godnie i dumnie reprezentują swoje przedszkole,
  • właściwie zachowują się na przystanku i w autobusie
  • dzieci potrafią właściwie reagować w sytuacjach, gdzie inny potrzebuje pomocy,
  • wymieniają przykłady nieprawidłowych zachowań w stosunku do osób z niepełnosprawnościami,
  • wiedzą, jakie zachowania sprzyjają nawiązywaniu właściwych interakcji z rówieśnikami

Rodzice przedszkolaków bardzo chętnie włączali się w różne działania, imprezy, spotkania, akcje, happeningi. Wspólne przedsięwzięcia przyczyniły się do większej integracji przedszkola ze środowiskiem lokalnym. Do pozytywnych stron zrealizowanych działań możemy zaliczyć min. wzbogacanie programu o nowatorskie przedsięwzięcia, uatrakcyjnianie spędzania czasu wolnego przez dzieci zwiększenie świadomości rodziców na temat niepełnosprawności i relacji między dziećmi, podnoszenie atrakcyjności działań przedszkola. Dzięki współpracy przedszkola z rodzicami placówka pozyskała nowy certyfikowany sprzęt ogrodowy.

 

Wszystkie działania przeprowadzone w roku szkolnym 2017/2018 były systematycznie monitorowane poprzez:

• prowadzenie stosownej dokumentacji

• wykonywanie zdjęć, które następnie  zamieszczane były na stronie internetowej naszego przedszkola

• sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych działań

• uczestnictwo rodziców w poszczególnych formach realizacji działań

• zapisy w dziennikach grupowych

• zapisy w kronice przedszkolnej.