Działania PPZ W roku szkolnym 2018/2019

ZADANIE 1

Organizacja warsztatów, zajęć otwartych, spotkań kulinarnych dla rodziców z dziećmi powiązanych z tematyką zdrowego odżywiania.

- „Owocowy zawrót głowy” – zajęcia otwarte w 3–latkach 1

Wszyscy wiemy, że warzywa i owoce są zdrowe i powinniśmy spożywać ich jak najwięcej. To właśnie z owoców i warzyw nasz organizm czerpie najwięcej witamin i składników mineralnych, odpowiedzialnych za naszą odporność. Prawidłowe odżywianie dzieci jest szczególnie istotne, gdyż stanowi bazę, na której spoczywa rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny dziecka. Zajęcia otwarte rodzicom mają on na celu wdrażanie do odpowiednich nawyków żywieniowych, szukania alternatywnych rozwiązań, by dzieci jak najmniej spożywały słodyczy. Powstały zatem fantastyczne owocowo - warzywne koktajle oraz smoothie. Grupa 3 latków 1 wraz z rodzicami.

 - „Co pomarańczowego jest zdrowego?” – zabawa z kolorem pomarańczowym w 3–latkach 2

Podczas zabaw i działań edukacyjnych dzieci uczyły się przede wszystkim nazywania i rozróżniania kolorów ale również uczyły się jak żyć zdrowo i kolorowo. Każdego dnia królowały owoce i warzywa w danym kolorze. Dzięki dużemu zaangażowaniu rodziców dzieci były ubrane w kolor odpowiadający danemu dniu jak również nasz kącik witaminowy codziennie był wzbogacany o warzywa i owoce danego koloru.

- „Smacznie, zdrowo, kolorowo” - warsztaty kulinarne z rodzicami oraz innymi członkami rodziny.

Dnia 8 lutego w grupie 3-latki 3 „Zajączki” odbyły się warsztaty kulinarne z rodzicami oraz z innymi członkami rodziny. Dzieci segregowały produkty na zdrowe i niezdrowe, wspólnie kroiły banany, jabłka, gruszki, mandarynki oraz kiwi.  Po zakończonej pracy wszyscy z przyjemnością kosztowali sałatkę owocową oraz wymieniali się wrażeniami smakowymi.

-Kolorowy Witaminowy Tydzień”- grupy 3-latki3, 4-latki2, 4-latki3 i 5-latki4 zorganizowały wspólne quizy, konkursy oraz zabawy dydaktyczne i ruchowe związane ze zdrowym stylem życia. We wszystkich grupach odbyła się degustacja z owoców i warzyw w formie sałatki, koktajlu, kanapek lub szaszłyków. Dzięki takim działaniom przedszkolaki kształtują zdrowe nawyki żywieniowe oraz rozumieją znaczenie witamin dla prawidłowego rozwoju człowieka.

- „Robimy wesołe wiosenne kanapki z naszymi babciami” - w grupie 5-latki 4 odbyły się warsztaty kulinarne

Przedszkolaki z zaangażowaniem przygotowały kanapki, które oprócz zdrowych składników zawierały śmieszne warzywne obrazki: twarze, kotki, myszki i kwiatki. Na koniec zajęć dzieci i babcie chętnie skonsumowały przyrządzone, pełne witamin przysmaki.

- „Nasz przedszkolak dobrze wie co jest zdrowe a co nie”- quiz międzygrupowy 6–latków z grup „Wiewióreczki” oraz „Jeżyki”.

Przedszkolaki zaprezentowały wysoki poziom wiedzy na temat tego, co należy robić aby być zdrowym. Prawidłowo odgadywały zagadki oraz wykonywały różnorodne zadania m in. układały piramidę zdrowego żywienia, rozpoznawały smaki różnych produktów, tworząc przy tym listę zdrowych i niezdrowych.

- „Światowym Dniem Żywności” - 16 października Pani Dziekan Wydziału Gospodarki Turystycznej w Ełku Wyższej Szkoły Gospodarki, Agnieszka Danielewicz spotkała się z przedszkolakami z grupy 5-latki 1 "Tygryski" w celu zapoznania dzieci z problemem marnowania żywności oraz przedstawieniem zasad funkcjonowania ełckiej jadłodzielni.

- „Międzypokoleniowa Akademia Żywności Ekologicznej” ryneczek lokalny.

Ryneczek produktów lokalnych był doskonałą okazją do prezentacji produktów i usług wytwarzanych tradycyjnymi metodami na bazie starych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, stworzył firmom dogodne warunki do ich bezpośredniej prezentacji i sprzedaży oraz dał możliwość wymiany doświadczeń.

- „Zimowy Bank Witamin” -  temat kompleksowy realizowany w grupie 3-latki 2

Celem było wyposażenie dzieci w wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania, przybliżenie dzieciom korzyści z jedzenia owoców i warzyw zimą i nie tylko.

- „ Witaminowy konkurs” - konkursu dzieci z grupy „Żabki” i „Puchatki”

Przedszkolaki bardzo sprawnie rozwiązywały zagadki, dokonywały segregacji żywności dzieląc produkty na zdrowe oraz te, które szkodzą naszemu zdrowiu. Podczas zabawy „Prawda, fałsz” odpowiednio reagowały na zdania wypowiadane przez nauczycielkę. Zbierały marchewki  z „Marchewkowego pola”. Na koniec konkurencji panie poczęstowały dzieci owocami, które szybko znikały z talerzy.

- „Moja rodzina zdrowo się odżywia” - o zasadach zdrowego odżywiania się, na podstawie piramidy żywienia, rozmawiały dzieci z grupy „Jagódki” z rodzicami biorącymi udział w zajęciach otwartych.

- „Eko bazarek” -  zaprezentowanie wypromowanych przez swoich producentów zdrowych produktów lokalnych.

Każdy uczestnik mógł nie tylko skosztować, ale również zakupić zdrowe, ekologiczne i domowe specjały. W ofercie znalazły się m.in. soki i konfitury z Gospodarstwa Rolnego Szarek, sery, miód z Gospodarstwa Pasiecznego, ciasta, chleb.

- „Piknik owocowo – warzywny” – w czerwcowy dzień w ogrodzie przedszkolnym został zorganizowany przez przedszkolaków i nauczycielki piknik.

Od wczesnych godzin rannych dzieci w grupach przygotowywały zdrowe przekąski, które później prezentowały i degustowały na przedszkolnym tarasie. Stoły aż uginały się od smacznych kanapek, szaszłyków , musów owocowych i pysznych galaretek.

- „Sałatka owocowa, smaczna i zdrowa” - zajęcia otwarte dzieci z grupy 6-latki 1 

Dzieci z grupy 6-latki 1 rozmawiały o zasadach odżywiania się na podstawie piramidy zdrowego żywienia. W domu, wspólnie z rodzicami przygotowały  przepisy na zdrowe potrawy, z których powstała grupowa książka kucharska. Właśnie z niej, na początku czerwca, sześciolatki wybrały jeden przepis do przygotowania wspólnie z rodzicami w przedszkolu. Wybór padł na sałatkę owocową, najlepszą potrawę na upalne dni. Owoce przecież zawierają dużo witamin, a przy tym w większości składają się z wody.

ZADANIE 2

Organizacja szkolenia, warsztatu dla rodziców ze specjalistami, bądź własne prowadzenie takiego szkolenia dotyczące tematyki zdrowotnej oraz kompetencji wychowawczych (pedagogizacja rodziców na zebraniu).

- „Jak wspomagać rozwój mowy dziecka w domu” – warsztaty dla rodziców z neurologopedą  Agnieszką Michałowską.

 

Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia.

- „Rozwój mowy” – pogadanka z rodzicami na temat zaburzeń rozwoju mowy dzieci, przeprowadzona przez logopedę MPiŻ”Ekoludki” Monikę Rejmer, objęcie terapią logopedyczną dzieci z wadami wymowy, wskazanie metod i form pracy z dzieckiem w domu.

- „Potrzeby psychiczne dzieci w poszczególnych okresach rozwojowych. Kary i nagrody w procesie wychowania”

Analizując wyniki przeprowadzonych badań Przedszkola Promującego Zdrowie, jak i prośby rodziców, zorganizowano w naszej placówce warsztaty dla rodziców, które poprowadziły Panie psycholożki z PPP w Ełku. W ujęciu pedagogicznym kary i nagrody są środkami stosowanymi świadomie w pracy wychowawczej a ich celem jest wywołanie zmiany w zachowaniu się młodego człowieka.

- „Akcja Bicia Rekordu Mycia Zębów w Ekoludkach” - dzieci z grup 4-latki, 5-latki i 6-latki wzięły udział w biciu rekordu w jak największej liczbie uczestników mycia zębów.

Cała akcja mycia zębów została poprzedzona zajęciami edukacyjnymi z zakresu właściwej higieny jamy ustnej, które przeprowadziły higienistki stomatologiczne. W trakcie spotkania dzieci z grup „Wiewióreczki” i „Sówki” zaprezentowały krótką część artystyczną pt: „Czysty ząbek” a wszystkie grupy  przygotowały piękne plakaty i opaski propagujące biały uśmiech. Do akcji przyłączyli się również chętni rodzice, którzy na koniec spotkania wraz z dziećmi i paniami myli wspólnie zęby przez dokładnie 2 minuty.

- „Zumba” dla przedszkolaków, rodziców i pracowników.

Zumba, trening mający na celu prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka Zumba to zajęcia bezpieczne, dające wiele radości i korzyści na każdym etapie rozwoju dziecka. Dzięki Zumbie, dzieci mogą bardzo efektywnie spędzić czas, a także nauczyć się nowych układów tanecznych, tańców różnych kultur oraz języków! Dzieci uwielbiają śpiewać piosenki podczas Zumby, a większość z nich jest w j. angielskim i hiszpańskim. Dzieci uczą się koordynacji, równowagi, kształtuje i rozwija się kreatywność, dyscyplina oraz pamięć! Zumba dla dzieci pobudza pracę mózgu i tym samym ma korzystny wpływ na rozwój intelektualny dziecka.

- „Rajd rowerowy zorganizowany dla wszystkich grup przedszkolnych wraz z rodzicami na tradycyjnej trasie MPiŻ”Ekoludki” – CEE

5 czerwca  w przepiękną, słoneczną pogodę odbył się rodzinny rajd rowerowy, w którym uczestniczyły przedszkolaki z 7 grup przedszkolnych, ich rodzice, rodzeństwo, dziadkowie i pracownicy przedszkola. Wszyscy świetnie byli przygotowani, dzieci miały obowiązkowe kaski,  odpowiedni strój,  doskonałe humory. Trasa rajdu obejmowała przejazd promenadą do Centrum Edukacji Ekologicznej, gdzie kiełbaską z ogniska zaspokoiliśmy nasz wzmożony wysiłkiem apetyt.

Zadanie 3.

Tematyka artykułów o tematyce zdrowotnej pogłębiająca wiedzę, udostępniona rodzicom na tablicach ogłoszeń, stronie internetowej podczas pedagogizacji na zebraniu:

Naturalnym środowiskiem wychowawczym dla dziecka jest rodzina. W niej rozwija się osobowość dziecka i wzorce zachowań. Rodzina przekazuje dziecku system norm i wartości przyjętych w społeczeństwie, którego jest członkiem. Realizacja ról rodzicielskich uzależniona jest od woli i wiedzy rodziców. Dlatego też niezbędna jest pedagogizacja rodziców - jej zadaniem jest spowodowanie, aby kierowali się w wychowaniu wiedzą i umiejętnościami pedagogicznymi, a nie tylko intuicją i tradycją. Powinni być świadomi własnej roli rodzicielskiej, znać potrzeby dziecka, stawiać jasne cele wychowawcze, umiejętnie nagradzać i karać, interesować się sprawami dziecka i w prawidłowy sposób okazywać uczucia. Tak pojmowana pedagogizacja powinna dotyczyć przede wszystkim problematyki wychowawczej, ale także innych aspektów funkcjonowania rodziny, jak np. zagadnień społecznych, zdrowotnych.   Pedagogizacja rodziców jest to działalność zmierzająca do stałego wzbogacania posiadanej przez rodziców potocznej wiedzy pedagogicznej o elementy naukowej wiedzy o wychowaniu dzieci. Celem pedagogizacji jest bezpośrednia i pośrednia pomoc rodzicom w ich oddziaływaniach wychowawczych dzięki podniesieniu stopnia ich refleksyjności, wzbogaceniu świadomości pedagogicznej i przez to poprawnie funkcjonowania rodziny. Ważnym zadaniem pedagogizacji jest też kształcenie kultury pedagogicznej rodziców i innych osób zaangażowanych w proces wychowania.

Zaproponowane przez nauczycielki artykuły naukowe zamieszczane były cyklicznie na tablicach ogłoszeń, stronie internetowej, fb grupowym. Poza tym na każdym zebraniu z rodzicami przedstawiane były artykuły i omawiane. Pozwoliły więc rozszerzyć dotychczasową wiedzę na różne  tematy.

Wykaz artykułów:

- „Właściwie skomponowana dieta dziecka”

-„Jak wzmocnić odporność u przedszkolaka?”

-„Pierwsze dni w przedszkolu bez stresu”

- „Debiut u stomatologa”

- „Znaczenie witaminy D w rozwoju dzieci

- „Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży”

- „Jakich produktów unikać w diecie dzieci?”

- „Nagrody i kary w procesie wychowania”

- „Jak zadbać o zdrowie przedszkolaka?”

- „Owoce i warzywa źródłem witamin”

- „Zasady zdrowego żywienia dzieci i młodzieży”

- „Zasady żywienia dzieci w wieku przedszkolnym”

- „Niezbędne składniki odżywcze”

- „Hałas szkodzi zdrowiu. Jak zadbać o mózg dziecka w pełnym hałasu świecie?”

- „10 sposobów dbania o zdrowie psychiczne”

- „Zdrowe odżywianie – 10 najważniejszych zasad”

- „Emocje, jak sobie z nimi radzić?”

- „Ćwiczymy w domu”