Raport z realizacji planu pracy

„Przedszkola Promującego Zdrowie”

Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku

za rok szkolny 2018/2019

Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Stan zdrowia jako wypadkowa wielu czynników (biologicznych, fizykochemicznych, społecznych) pozwala na prawidłowe reagowanie i przystosowanie się do środowiska społecznego. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym. Dobry stan zdrowia warunkuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do przedszkola, a także ułatwia zabawę i naukę.

Edukację zdrowotną dzieci w wieku przedszkolnym należy rozumieć jako zamierzony ciąg planowanych działań wychowawczych, które uwzględniają intensywność rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz uwarunkowania środowiskowe. W dłuższej perspektywie czasowej powinny one doprowadzić u dzieci do wzbogacenia wiedzy z dziedziny zdrowia i kształtowania się u nich postawy „prozdrowotnej” oraz umożliwić nabycie określonych umiejętności, a także przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno- zdrowotnych. Dzieci w wieku przedszkolnym nie potrafią patrzeć perspektywicznie na swoją przyszłość. Zainteresowanie sprawami zdrowia przejawia się w zadawanych pytaniach. Dla dzieci najważniejsza jest teraźniejszość. Gromadzenie doświadczeń przez dziecko w zakresie edukacji zdrowotnej - w trakcie zajęć sprawiających przyjemność i radość, a także budzących jego ciekawość- przyniesie o wiele większy efekt niż ćwiczenie tylko określonych, niezbędnych umiejętności i wdrażanie do uznawanych za konieczne nawyków higienicznych. Należy pamiętać, że dzieci najchętniej robią to, co lubią.

Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” realizując zadania PPZ w roku szkolnym 2018/2019 za problem priorytetowy do rozwiązania uznało „Niewystarczającą współpracę i zaangażowanie rodziców i pracowników przedszkola na etapie planowania działań z edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz wspierającej ich kompetencje wychowawcze.” Problem został wyłoniony dzięki przeprowadzonej pod koniec czerwca 2018r autoewaluacji podczas starania się placówki o Krajowy Certyfikat PPZ. W związku z powyższym do planowania działań na bieżący rok szkolny 2018/2019 zostali zaproszeni do aktywnej współpracy zarówno rodzice dzieci jak i pracownicy niepedagogiczni.

Potrzeby rodziców w zakresie promocji zdrowia zanalizowano posługując się narzędziem badawczym jakim była ankieta. Przeprowadzono ją anonimowo wśród rodziców dzieci uczęszczających do placówki. Rodzice chętnie wypełniali ankietę, uzyskano 219 arkuszy odpowiedzi. Ankieta zawierała dziesięć pytań, w tym osiem pytań zamkniętych i dwa otwarte  z możliwością udzielenia dowolnej odpowiedzi. W ankiecie w niektórych pytaniach  istniała możliwość wielokrotnego wyboru.

Analiza wyników badań pokazała że przedszkole w dostateczny sposób przekazuje informacje na temat działań promujących zdrowie (odpowiedź „tak” wybrało 213 rodziców, co stanowi 97 % wszystkich badanych). Większość informacji na ten temat rodzice uzyskują z zebrań (135 odpowiedzi, co stanowi 62% badanych  i tablicy ogłoszeń (122 odpowiedzi, co stanowi 56% badanych). Rodzice zadeklarowali aktywny sposób spędzania czasu wspólnie z dziećmi (aż 218 odpowiedzi, co stanowi 99,5% wszystkich badanych). Rodzice uznali również, że przedszkole współpracuje z rodzicami (95% odpowiedzi) i instytucjami (również 95% odpowiedzi) w zakresie promocji zdrowia. Wyniki te są bardzo zadowalające i świadczą o dobrej współpracy placówki z rodzicami i otoczeniem w zakresie promocji zdrowia.

195 rodziców (co stanowi 89% badanych) zadeklarowało chęć udziału w spotkaniach tematycznych i warsztatach dotyczących promocji zdrowia. Największe zainteresowanie wzbudził w rodzicach temat zdrowego odżywiania (164 odpowiedzi, co stanowi 75% badanych), ruchu (124 odpowiedzi, co stanowi 57% badanych), oraz przeciwdziałanie agresji  (95 odpowiedzi, co stanowi 95 % badanych). Wśród preferowanych przez rodziców form szkoleń największe zainteresowanie wzbudziły warsztaty ze specjalistą (psycholog, dietetyk-154 odpowiedzi, co stanowi ponad 70% badanych), a także zajęcia otwarte (71 odpowiedzi, co stanowi 33% badanych) i pogadanka z logopedą (45 odpowiedzi, co stanowi 20 % badanych).

Rodzice, według przeprowadzonej ankiety chcieliby uczestniczyć głównie w takich formach zajęć organizowanych w ramach promocji zdrowia przez przedszkole jak: warsztaty kulinarne (116 odpowiedzi co stanowi 53% badanych), rajdy rowerowe (83 odpowiedzi co stanowi 38% badanych), zumba (105 odpowiedzi co stanowi 48 % badanych). Badanie pozwoliło także dowiedzieć się w jakich godzinach rodzice są zainteresowani udziałem w  szkoleniach i warsztatach. Aż 88 % badanych uznało że chce uczestniczyć w takich spotkaniach po godzinie 15.

Podsumowując wyniki ankiety, należało uznać że obszarem działań  w zakresie promocji zdrowia  jaki rodzice dzieci uczęszczających do Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” w Ełku uznali za priorytetowy,  jest temat zdrowego odżywiania.

Ankietę na temat potrzeb w zakresie promocji zdrowia w przedszkolu wypełnili również nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni w ramach włączania wszystkich pracowników placówki w etap planowania działań. Podsumowując ankietę  nauczycieli zauważyliśmy iż większość pedagogów 97% wyraziła chęć wzięcia udziału w warsztatach dotyczących promocji zdrowia. To samo dotyczyło pracowników niepedagogicznych 91%. Tematyka jaką zaproponowali pracownicy przedszkola to:

- warsztaty kulinarne (24 nauczycielki, 29 pracowników niepedagogicznych)

- zumba (23 nauczycielki, 17 pracowników niepedagogicznych)

W związku z tym iż największe zainteresowanie rodziców dotyczące tematyki organizacji szkoleń, wzbudził temat odżywiania oraz spotkań ze specjalistami (psycholog, logopeda), Przedszkolny Komitet do Spraw Promocji Zdrowia zaplanował w roku szkolnym 2018/2019 organizację warsztatów i szkoleń dla rodziców z psychologiem przy współpracy z Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i przedszkolnym logopedą

Zorganizowane miały zostać w grupach warsztaty kulinarne dla dzieci i zainteresowanych rodziców.

W ramach realizacji zadań PPZ zaplanowane zostały również  warsztaty taneczne zumby dla wszystkich pracowników placówki.

Na podstawie przeprowadzonej diagnozy został opracowany plan działań na rok szkolny 2018/2019 który obejmował następujące zadania:

 

1. Organizacja warsztatów, zajęć otwartych, spotkań kulinarnych dla rodziców z dziećmi powiązanych z tematyką zdrowego odżywiania.

 

We wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców, zajęcia kulinarne dotyczące zdrowego odżywiania. Uczestnicy robili owocowe koktajle, sałatki, soki z warzyw i owoców, kolorowe i zdrowe kanapki, poszerzały wiedzę na temat wartości odżywczych owoców i warzyw.

GRUPY TRZYLATKÓW

„Owocowy zawrót głowy” – zajęcia otwarte dla rodziców, kształtowanie postaw prozdrowotnych, promowanie zdrowej żywności, kształtowanie nawyku u najmłodszych dzieci jedzenia warzyw i owoców.

„Co pomarańczowego jest zdrowego” – zabawa z kolorem pomarańczowym, wspólne wykonanie soku z ekologicznej marchwi i pomarańczy, poszerzenie wiedzy na temat wartości odżywczych owoców i warzyw.

„Smacznie, zdrowo, kolorowo” – warsztaty kulinarne z rodzicami oraz innymi członkami rodziny.

„Zdrowe ciasteczka” - dzieci piekły zdrowe ciasteczka z panią kucharką pracującą w naszym przedszkolu.

„Zdrowo się odżywiamy” - spotkanie z panią dietetyk, która pokazała dzieciom jak odróżniać zdrowe jedzenie od niezdrowego;

GRUPY CZTEROLATKÓW

„Zdrowe jedzenie – zdrowa księżniczka” – zajęcia otwarte dla rodziców, propagowanie zdrowego stylu życia.

„Zioła zdrowe, smaczne i pachnące” – zajęcia otwarte dla rodziców, zapoznanie dzieci z niektórymi ziołami używanymi w kuchni polskiej zamiast niezdrowych, sztucznych przypraw.

„Smaczne, bo zdrowe”, „Jemy zdrowo –kolorowo” – warsztaty kulinarne z rodzicami, zachęcanie do zdrowego odżywiania, spożywania jak największej ilości warzyw i owoców.

„Zielony piknik” - wszystkie dzieci z grup trzy i czterolatków wraz z rodzicami przygotowały zdrowe przekąski z owoców i warzyw, które zaprezentowały i wspólnie degustowały na świeżym powietrzu;

GRUPY PIĘCIOLATKÓW

„Zdrowe , bo swojskie” – cykl zajęć dydaktycznych: warsztaty, pogadanka z dietetykiem, spotkanie ze studentami kierunku „Dietetyka”, zwrócenie uwagi na produkty lokalne, popularyzowanie istoty zdrowego stylu życia.

„Wigilijne Aniołki” – międzypokoleniowe warsztaty kulinarne, pieczenie pierników, ciasteczek, ciast.

Spotkanie z pszczelarzem(rodzicem), przedszkolaki poznały właściwości zdrowotne i smakowe miodu, degustowały różne rodzaje miodu;

„Zdrowe urodziny” – owocowe przekąski w zastępstwie słodyczy.

„Robimy wiosenne kanapeczki”- warsztaty kulinarne z seniorami, propagowanie zdrowego stylu życia.

GRUPY SZEŚCIOLATKÓW

„Moja rodzina zdrowo się odżywia” – zajęcia otwarte dla rodziców, utrwalenie zasad zdrowego odżywiania na podstawie piramidy zdrowia.

„Sałatka owocowa, smaczna i zdrowa” – zaangażowanie rodziców do pomocy w przygotowaniu sałatki owocowej, degustacja.

„Zdrowa książeczka kulinarna” – przygotowanie wspólnie z dzieckiem w domu przepisu na potrawę zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania dzieci, redagowanie książeczki.

„Pasta z ciecierzycy” – warsztaty kulinarne, przełamywanie stereotypów żywieniowych.

„Nasz przedszkolak dobrze wie, co jest zdrowe a co nie” – konkurs międzygrupowy, utrwalenie wiedzy na temat zdrowego odżywiania, zdrowego stylu życia.

„Jedz zdrowo” – spotkanie warsztatowe z rodzicami, zdobywanie doświadczeń kulinarnych przez dzieci.

„Co jest zdrowe, a co nie” – zajęcia dydaktyczne dla rodziców, odgrywanie scenek z zapamiętaniem prozdrowotnych wartości żywieniowych.

„Przysłowia polskiej kuchni” – scenki dramowe z udziałem rodziców, interpretacja przysłów.

„Wszystko to polskie, bo swoje” – rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem naszego kraju oraz regionu, konsumpcja polskich jabłek.

Sześciolatki uczestniczyły również w warsztatach kulinarnych w Pierożkarni - zapoznanie z tradycyjnymi przepisami, samodzielne lepienie pierogów oraz ich degustacja.

2. Organizacja szkoleń, warsztatów dla rodziców ze specjalistami, bądź  prowadzenie takiego szkolenia dotyczącego tematyki zdrowotnej oraz kompetencji wychowawczych na spotkaniach grupowych.

Efektywna praca wychowawcza to ścisła współpraca między rodzicem a wychowawcą. Odpowiednio zorganizowane współdziałanie przedszkola i rodziny przynosi wymierne korzyści. Może ono sprzyjać lepszemu poznaniu i rozumieniu wychowanków przez nauczycieli i rodziców, uzgodnieniu właściwego podejścia wychowawczego, udzieleniu sobie wzajemnej pomocy oraz stwarzaniu właściwej atmosfery wychowawczej w placówce i w domu..

·         „Jak wspomagać rozwój mowy dziecka w domu” – zorganizowane zostały warsztaty dla rodziców z neurologopedą  Agnieszką Michałowską.

Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia. Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Są bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej, mają więc największe możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować.

- „Rozwój mowy” – pogadanka z rodzicami na temat zaburzeń rozwoju mowy dzieci, przeprowadzona przez logopedę MPiŻ ”Ekoludki” panią Monikę Rejmer, objęcie terapią logopedyczną dzieci z wadami wymowy, wskazanie metod i form pracy z dzieckiem w domu.

·         „Potrzeby psychiczne dzieci w poszczególnych okresach rozwojowych. Kary i nagrody w procesie wychowania” – szkolenie dla rodziców. Analizując wyniki przeprowadzonych badań Przedszkola Promującego Zdrowie, jak i prośby rodziców, zorganizowano w naszej placówce warsztaty dla rodziców, które poprowadziły Panie psycholożki z PPP w Ełku. Ze względu na duże zainteresowanie tematyką, spotkania odbyły się dwukrotnie w przedszkolu tj. 21.03.2019 oraz 28.03.2019. Łącznie w warsztatach wzięło udział 24 rodziców.

W ujęciu pedagogicznym kary i nagrody są środkami stosowanymi świadomie w pracy wychowawczej a ich celem jest wywołanie zmiany w zachowaniu się młodego człowieka.

·         „Zdrowe urodzinki”- na grupowych uroczystościach wprowadzono zdrowe poczęstunki – owoce i warzywa zamiast cukierków i ciast.

 

·           pedagogizacja rodziców na zebraniach grupowych w 5- latkach1, 5-latkach2, 6–latkach: Tematyka przedstawionych artykułów to:

ü  „Wpływ odżywiania na efektywność pracy ucznia”

ü  „Jak wspierać rozwój umiejętności u dzieci?”- Joanna Pstrągowska,

ü  „20 zasad zdrowego odżywiania dzieci” – Dominika Adamczyk,

 

·         Akcja Bicia Rekordu w Myciu Zębów w Ekoludkach

Dzieci z grup 4-latki, 5-latki i 6-latki wzięły udział w biciu rekordu w jak największej liczbie uczestników mycia zębów. Inicjatorem całej akcji było przedszkole „Słoneczna Ósemka” wraz ze Szkołą Policealną w Ełku „Medyk”. Cel programu to zwrócenie uwagi najmłodszych i ich opiekunów na konieczność dbania o higienę jamy ustnej, poprawa higieny jamy ustnej dzieci poprzez stosowanie prawidłowej techniki mycia zębów jak również przełamania strachu przed stomatologiem. Cała akcja mycia zębów została poprzedzona zajęciami edukacyjnymi z zakresu właściwej higieny jamy ustnej, które przeprowadziły higienistki stomatologiczne.

·           „Zasady zdrowego odżywiania” – przedstawienie prezentacji multimedialnej podczas zebrań grupowych z rodzicami;

·           Zumba – organizacja warsztatów tanecznych dla wszystkich dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników z instruktorem - panią Agnieszką Szczuką;

·         Rajd rowerowy zorganizowany dla wszystkich grup przedszkolnych wraz z rodzicami na tradycyjnej trasie MPiŻ”Ekoludki” - CEE

5 czerwca 2018r. w przepiękną, słoneczną pogodę odbył się rodzinny rajd rowerowy, w którym uczestniczyły przedszkolaki z 7 grup przedszkolnych, ich rodzice, rodzeństwo, dziadkowie i pracownicy przedszkola. Wszyscy świetnie byli przygotowani, dzieci miały obowiązkowe kaski,  odpowiedni strój,  doskonałe humory. Trasa rajdu obejmowała przejazd promenadą  nad jeziorem ełckim do Centrum Edukacji Ekologicznej, gdzie kiełbaską z ogniska zaspokoiliśmy nasz wzmożony wysiłkiem apetyt.

3. Tematyka artykułów o tematyce zdrowotnej pogłębiająca wiedzę, udostępniona rodzicom na tablicach ogłoszeń, stronie internetowej czy podczas pedagogizacji na zebraniach grupowych.

Czy takie problemy, jak nadpobudliwość, kłopoty z koncentracją, agresywne zachowania, mogą mieć związek z dietą? Okazuje się, że tak. Sposób odżywiania decyduje o stanie zdrowia, ma wpływ na wzrost i rozwój fizyczny, a nawet psychiczny. Znajomość i przestrzeganie norm zdrowego żywienia już od najmłodszych lat zwiększa szanse na długie życie w zdrowiu, dlatego wykształcenie prawidłowych nawyków żywieniowych ma ogromne znacznie profilaktyczne. Właściwa dieta zmniejsza m.in. ryzyko wystąpienia otyłości i jej następstw, chorób układu krążenia, miażdżycy, zaburzeń pracy układu pokarmowego. Zaproponowane przez nauczycielki artykuły naukowe publikowane na stronie internetowej placówki, na fb grupowych czy gazetkach pozwoliły rozszerzyć dotychczasową wiedzę na powyższy temat. Tytuły artykułów to:

ü  „Właściwie skomponowana dieta dziecka”

ü  „Jak wzmocnić odporność u przedszkolaka?”

ü  „Pierwsze dni w przedszkolu bez stresu”

ü   „Debiut u stomatologa”

ü   „Znaczenie witaminy D w rozwoju dzieci

ü   „Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży”

ü  „Jakich produktów unikać w diecie dzieci?”

ü   „Nagrody i kary w procesie wychowania”

ü  „Jak zadbać o zdrowie przedszkolaka?”

ü  „Owoce i warzywa źródłem witamin”

ü   „Zasady zdrowego żywienia dzieci i młodzieży”

ü  „Zasady żywienia dzieci w wieku przedszkolnym”

ü  „Niezbędne składniki odżywcze”

ü   „Hałas szkodzi zdrowiu. Jak zadbać o mózg dziecka w pełnym hałasu świecie?”

ü  „10 sposobów dbania o zdrowie psychiczne”

ü   „Zdrowe odżywianie – 10 najważniejszych zasad”

ü  „Emocje, jak sobie z nimi radzić?”

ü   „Ćwiczymy w domu”

EWALUACJA

Zaplanowane przez zespół promocji zdrowia działania  na rok szkolny 2018/2019 zostały zrealizowane. Na podstawie obserwacji nauczycielek, rozmów z pracownikami niepedagogicznymi, zachowań i wypowiedzi dzieci, analiz kart pracy, arkuszy samooceny a przede wszystkim opinii rodziców naszych podopiecznych stwierdziliśmy szereg  korzystnych zmian w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja zaplanowanych działań, przyniosła pozytywne efekty w zakresie zdrowego stylu życia. Dzieci zapoznały się z wartościami odżywczymi owoców i warzyw. Znacznie wzrosła świadomość prawidłowego odżywiania, a także zdrowego stylu życia i uprawiania sportu w przedszkolu urozmaicono jadłospis, eliminując produkty niezdrowe,

  • znacznie wzrosła u dzieci świadomość zdrowego odżywiania,
  • dzieci wiedzą, że należy spożywać urozmaicone posiłki
  • przedszkolaki znacznie lepiej radzą sobie z zamianą słodyczy na owoce podczas obchodzonych w placówce urodzin, 
  • zwrócono szczególną uwagę na spożywanie owoców i warzyw sezonowych, poprzez tworzenie zielonych kącików w salach i prowadzonej uprawie w ogrodzie przedszkolnym,
  • rodzice dostrzegają celowość podejmowanych przez nas działań,
  • wychowankowie wiedzą, że zdrowe odżywianie ma wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne,
  • dzieci są świadome zagrożeń płynących z niewłaściwego odżywiania się
  • wymieniają przykłady nieprawidłowego żywienia

 

.     Rodzice przedszkolaków chętnie włączali się w różne działania, imprezy, spotkania. Wspólne przedsięwzięcia przyczyniły się do większej integracji przedszkolaków oraz środowiska lokalnego.

Wszystkie działania przeprowadzone w roku szkolnym 2018/2019 były systematycznie monitorowane poprzez:

• prowadzenie stosownej dokumentacji,

• wykonywanie zdjęć, które następnie  zamieszczane były na stronie internetowej naszego przedszkola,

• sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych działań,

• uczestnictwo rodziców w poszczególnych formach realizacji działań,

• zapisy w dziennikach grupowych,

• zapisy w kronice przedszkolnej.

 

         W ramach podsumowania działań w roku szkolnym 2018/2019 rodzice zostali poproszeni o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej. Rozdano 200 ankiet z czego wróciło do nas 147.

Zdaniem rodziców naszych podopiecznych placówka oferuje zajęcia, warsztaty dla rodziców wspierające ich kompetencje wychowawcze -  takich odpowiedzi było 72%. 95% rodziców uważa iż przedszkole bierze pod uwagę potrzeby rodziców podczas planowania pracy w zakresie edukacji zdrowotnej. Sami rodzice przedszkolaków bardzo chętnie włączali się w różne działania, imprezy, spotkania, akcje, happeningi. 82% wzięło udział w zajęciach otwartych, 31% brało udział w warsztatach na temat zdrowego odżywiania. Ponad 20% ankietowanych wzięło udział w szkoleniu z psychologiem, a 25% w szkoleniach dotyczących kompetencji kluczowych. Na pytanie W jaki sposób wspierali państwo działania przedszkola w temacie promocji zdrowia? 100% ankietowanych stwierdziło iż dostarczali różne pomoce na zajęcia o zdrowym żywieniu, ponad 48% wzięło udział w warsztatach kulinarnych, zaś 22% rodziców wspierało placówkę biorąc udział w czytaniu książeczek\k dla dzieci.

Na zakończenie rodzice zostali poproszeni o podanie pomysłów tematów do realizacji w nowym roku szkolnym 2019/2020. Odpowiedzi były następujące:

ü  ruch i sport (74%odpowiedzi)

ü  zdrowy styl życia (65% odpowiedzi)

ü  potrzeby psychiczne dzieci (16% odpowiedzi)

       Wszystkie sugestie rodziców na pewno będą wzięte pod uwagę w planowaniu działań PPZ w nadchodzącym roku szkolnym 2019/2020.