Działania PPZ W roku szkolnym 2019/2020
Zadanie 1.
Zapoznanie społeczności przedszkolnej z planem i problemem priorytetowym PPZ oraz stała aktualizacja działań w roku szkolnym 2019/2020.
Tablice informacyjne wykonane przez dzieci dla rodziców.
Zadanie 2.
Organizacja wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego promującego aktywność fizyczną „Bądź aktywny – to się opłaca”.
Zadanie drugie uległo modyfikacji, Zespół Promocji Zdrowia rozszerzając zakres zadania włączył inne działania w grupach promujące zdrowie i aktywność fizyczną. Np:
„Zdrowo się odżywiamy” zajęcia dydaktyczne - dzieci z grupy 4-latki 3 „Zajączki” postanowiły własnoręcznie przygotować zdrowe i kolorowe kanapki.
„Tygryski” w ramach realizacji jednego z zadań z projektu „Każdy przedszkolak wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się”, finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie, rozmawiały o potrzebie prawidłowego odżywiania się.
Święto Pieczonego Ziemniaka
„Rodzina jest aktywna - spędzaj czas wolny w domu efektywnie i kreatywnie”- przegląd sportowy on – line skierowany do społeczności przedszkolnej.
Zajęcia otwarte dla rodziców w grupie 4-latki 5 „Kotki” – zakładanie wraz z rodzicami i babciami kącika zdrowych ziół.
„Puchatki” z grupy 4-latki 2 wiedząc, że aby być zdrowym należy prawidłowo się odżywiać postanowiły na zajęciach zrobić wraz ze swoimi paniami koktajl owocowo-ziołowy.
Piękna, jesienna pogoda zachęca do spędzania czasu na dworze. Dzieci z grupy 6-latków „Tygryski” wybrały się więc na spacer do parku noszącego nazwę Park Solidarności.
„Warsztaty zumby na wesoło” w 4-latkach2 w ramach współpracy z I LO im. Stefana Żeromskiego przygotowane przez uczennice klasy III D.
6-latki 1 „Tygryski”, 6-latki 2 „Muchomorki” i 6-latki 3 „Sówki” wzięły udział w zajęcia sportowych poprowadzonych przez Akademię Junior Ełk.
Zadanie 3.
Organizacja systematycznych zajęć ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych w grupach – ustalenie stałych dni w tygodniu do ich realizacji.
Pierwsze półrocze roku szkolnego 2019/20 charakteryzowało się ustaleniem przez nauczycielki cyklicznych, systematycznych ćwiczeń ruchowych dla dzieci w ciągu tygodniowej pracy przedszkola. Ćwiczenia poranne odbywały się codziennie we wszystkich grupach przedszkolnych, natomiast zajęcia gimnastyczne dwa razy w tygodniu w grupach 5 i 6 – latków. Przedszkolaki często uczestniczyły w ciekawych i kreatywnych zajęciach i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym bądź boisku szkolnym. Spacery dzieci wzdłuż jeziora stały się przyjemnym obowiązkiem.
Ćwiczenia poranne i gimnastyczne podczas nauczania zdalnego w czasie pandemii.
Zadanie nr 4.
Organizacja
akcji
propagującej
sposób
dotarcia
do
przedszkola
i
do
domu
pod
hasłem
„Na
rowerze
lub
spacerkiem”.
Ten
punkt
zadania
został
rozszerzony
o
inne
działania
które
realizowane
były
on-line.
Akcja
on-line
„Na
rowerze
lub
spacerkiem”.
Rodzinny
Mini
Rajd
Rowerowy
Przegląd
Sportowy
on-line
pt.
„Rodzina
jest
aktywna
-
spędzaj
czas
wolny
w
domu
efektywnie
i
kreatywnie”.
„Dbam
o
aktywność
fizyczną”
realizacja
projektu
„Kubusiowi
Przyjaciele
Natury”.
Dzieci
wraz
z
rodzicami
czytały
i
wykonały
opowieść
ruchową
pt.
„Wycieczka
przedszkolaków”,
zapoznały
się
z
6-oma
korzyściami
wynikającymi
z
uprawiania
sportu;
rozwiązały
zagadki
o
dyscyplinach
sportowych
i
rysowały
ulubioną
aktywność
fizyczną.
Zadanie
5.
Organizacja
Festynu
Rodzinnego.
Ze
względu
na
obostrzenia
związane
z
pandemią
COVID
–
19
i
bezpieczeństwem
naszych
podopiecznych
i
ich
rodziców
festyn
nie
odbył
się.
Realizowane
były
inne
działania
również
on-line
w
ramach
Ełckich
Dni
Rodziny.
Np:
Koncert
Rodzinny
https://www.facebook.com/Mpiz.ekoludki/videos/2737696133159250
Przegląd
Sportowy
https://www.facebook.com/100007566703250/videos/pcb.2744935409101989/2744933439102186
Mini
Rajd
Rowerowy
Dbam
o
aktywność
fizyczną
–
zajęcia
dydaktyczne
w
ramach
projektu
„Kubusiowi
Przyjaciele
Natury”
Zadanie 6.
Wykonanie gazetek dotyczących aktywności ruchowej i jej wpływu na zdrowie.
W ramach realizacji jednego z zadań programu Szkoła Promująca Zdrowie 13 lutego w grupie „Tygryski” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Podczas nich, zarówno dzieci jak i rodzice, rozmawiali o tym, w jaki sposób można skutecznie dbać o zdrowie o każdej porze roku. Dzieci przy aktywnej pomocy rodziców wykonały plakaty ukazujące wpływ ruchu na zdrowie. Zostały one umieszczone w budynkach naszego przedszkola, aby wszyscy mogli zapoznać się z ich treścią.
Artykuły naukowe, proponowane rodzicom naszych podopiecznych, zamieszczane były cyklicznie na tablicach ogłoszeń, stronie internetowej, fb grupowym.
Wykaz artykułów:
- „Kwadrans na wspólną zabawę” Elżbiety Wiśniewskiej, artykuł o tematyce zdrowotnej
- „Właściwie skomponowana dieta dziecka”
- „Aktywne ćwiczenia i zabawy dla dzieci”
- „Apetyt na zdrowie” Magdalena Smarzyńska
- „Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym” Agnieszka Pilichowska
- „Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży, konieczność czy przyjemność” E. Olszewska
- „Aktywność ruchowa u dzieci – dlaczego jest tak ważna
- „Kwadrans na wspólną zabawę – propozycje zabaw dla dzieci i rodziców E. Wiśniewska
- „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”
- „Rodzina jest aktywna”
Zadanie 7.
Organizowanie zajęć dydaktycznych, zajęć otwartych dla rodziców o tematyce zdrowotnej, aktywności ruchowej.
Systematycznie organizowane były zajęcia edukacyjne, pogadanki na temat zasad zdrowego stylu życia i aktywności ruchowej. Np:
W grupie 4-latki 3 „Zajączki” odbyły się zajęcia dotyczące owoców. Dzieci za pomocą zmysłu dotyku sprawdzały twardość owoców oraz za pomocą zmysłu węchu określały ich zapach, poznały walory smakowe i odżywcze.
W ramach realizacji zadań PPZ oraz tematu kompleksowego „Zdrowo się odżywiamy” dzieci z grupy 4-latki 3 na zajęciach dydaktycznych własnoręcznie przygotowywały zdrowe i kolorowe kanapki. Wszyscy z wielkim zaangażowaniem samodzielnie kroili warzywa, smarowali chleb masłem i układali produkty tworząc na kanapkach bardzo ciekawe i interesujące kompozycje według swojego pomysłu. Podczas przygotowywania kanapek dzieci kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywność oraz dbałość o higienę.
W związku z realizacją projektu „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie w grupie 3-laki 2 Niedźwiadki został zrealizowany blok tematyczny pt; „Kolorowy tydzień”. Każdego dnia dzieci przychodziły do przedszkola ubrane na wyznaczony kolor i przynosiły ze sobą owoc i warzywo w tym samym kolorze. Na zajęciach dydaktycznych przedszkolaki poznawały nazwy warzyw i owoców, ich cenne wartości odżywcze, uczyły się segregacji ze względu na kolor, kształt a wszystkiemu przyglądał się jeż ze Zgierza , który otrzymał od dzieci czerwone jabłuszko. Ostatniego dnia w ramach podsumowania całotygodniowych zajęć, dzieci wraz z paniami wykonały warzywno-owocowe koktajle i soki, które wypiły ze smakiem.
8 października 2019r. w przedszkolu odbyły się obchody Święta Pieczonego Ziemniaka. W tym dniu zajęcia dla dzieci z grup 4-letnich zorganizowane na świeżym powietrzu były wspaniałą okazją do aktywnego i zdrowego spędzania czasu wolnego. Na zakończenie miał miejsce punkt kulminacyjny święta, czyli poczęstunek w postaci grillowanych ziemniaków.
W związku z realizacją projektu ekologicznego pt. „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się” grupy 4-latki1, 4-latki2, 4-latki3 i 4-5-latki wysadzały zioła do plantera które następnie były wykorzystywane podczas spożywania posiłków przedszkolnych.
25 października grupa 4-5 latki "Kotki" podczas zajęć wspólnie z babciami i mamami wykonały sałatkę owocową. Dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat owoców, ich odżywczych wartości, owocowych przetworów oraz owocowego menu.
Grupy 4-latków uczestniczyły 28 listopada 2019r w zajęciach z dietetykiem Panią Natalią od hasłem „Uczymy się o jedzeniu w ekologicznym znaczeniu”. Przedszkolaki dowiedziały się czym zajmuje się dietetyk oraz w jaki sposób żywność wpływa na nasze zdrowie. Pani Natalia zaprezentowała i omówiła walory odżywcze produktów ważnych dla zdrowia oraz wyjaśniła dlaczego należy i w jaki sposób ograniczać słodycze i słodkie napoje a zwiększyć spożywanie warzyw i owoców. Przypomniała również dzieciom, że oprócz prawidłowego żywienia bardzo ważna dla zachowania zdrowia jest aktywność fizyczna. Pod czujnym okiem Pani dietetyk dzieci układały piramidę żywienia.
W ramach projektu „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo odżywiać się” w grupie „Zajączki” i „Puchatki” odbył się bal witaminek. Dzieci tego dnia zamieniły się w owoce i warzywa. Ponadto przedszkolaki brały udział w konkursach związanych ze zdrowym odżywianiem, rozwiązywały zagadki, śpiewały piosenki o warzywach i owocach, mówiły wierszyki.
13 grudnia 2019r. w grupie 4-latki2 „Puchatki” rodzice wspólnie z dziećmi dekorowali pierniczki świąteczne. Każde dziecko z wielkim zaangażowaniem ozdabiało ciasteczka. Zapach korzennych przypraw roznosił się przyjemnym aromatem po całym przedszkolu. Każdy piernik wyglądał inaczej, był wyjątkowy, niepowtarzalny i bardzo smaczny!
We wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się zajęcia z projektu „Dzieciaki Mleczaki”. Nasi wychowankowie na podstawie opowiadania nauczyciela, dowiedziały się skąd się bierze mleko, jaką drogę musi przebyć zanim trafi do sklepu, oraz jakie są produkty mleczne i jak bardzo ważne są w codziennej diecie każdego dziecka. Dwie grupy przedszkolne zwiedziły Muzeum Mleka w Grajewie.
Spotkanie z pszczelarzem, który opowiadał o: korzyści z obecności pszczół w rolnictwie, o ich roli w środowisku naturalnym, co nam pszczoła „daje”. Przedszkolaki miały możliwość zobaczyć prawdziwy ul oraz narzędzia pracy pszczelarza.
EWALUACJA
Z powodu pandemii koronawirusa od 25.03.2020r. do 25.05.2020r w placówkach oświatowych realizowany był tryb nauczania zdalnego. W związku z tym zaplanowane działania PPZ na rok szkolny 2019/2020 uległy zmianie i modyfikacji a ich część nie została zrealizowana. Nowym zadaniem stała się jakość pracy przedszkola w ramach edukacji zdalnej.
Ewaluacja wszystkich zadań została przeprowadzona na podstawie wywiadu z nauczycielkami, ich obserwacji, rozmów z pracownikami niepedagogicznymi, obserwacji zachowań i wypowiedzi dzieci, analiz kart pracy, arkuszy samooceny a przede wszystkim opinii rodziców naszych przedszkolaków. Pozyskane informacje pozwoliły jednoznacznie zauważyć szereg korzystnych zmian w zakresie aktywności fizycznej dzieci i zdrowego odżywiania mimo trwającej pandemii. Efektywność podjętych przez przedszkole metod i technik kształcenia na odległość sprzyjała częściowej realizacji zaplanowanych działań. Przyniosła pozytywne efekty w zakresie aktywności ruchowej i zdrowego stylu życia. Pogadanki z dietetykiem w grupach przedszkolnych wzbogaciły dotychczasową wiedzę przedszkolaków na temat zdrowego odżywiania. Dzieci zrozumiały iż zjadanie wysoko przetworzonych posiłków, spożywanie dużej ilości cukru prowadzi do otyłości i z tym związanymi chorobami matabolicznymi. Przedszkolaki poznały również aspekt estetyczny zdrowego wyglądu i uprawiania sportu.
Znacznie wzrosła świadomość zdrowego stylu życia i uprawiania sportu w przedszkolu oraz w środowisku rodzinnym, urozmaicono zajęcia gimnastyczne wprowadzając obowiązkowe ćwiczenia poranne we wszystkich grupach wiekowych oraz cotygodniowe zajęcia zwracając uwagę na zdrowe odżywianie przedszkolaków.
WNIOSKI
- Dzieci wiedzą, że codzienna aktywność fizyczna przynosi wymierne korzyści zdrowotne
- Przedszkolaki chętnie uczestniczą w codziennych ćwiczeniach porannych w przedszkolu
- Znacznie wzrosła u dzieci świadomość potrzeby zdrowego odżywiania,
- Zwrócono szczególną uwagę na spędzanie wolnego czasu dzieci na świeżym powietrzu
- wychowankowie wiedzą, że brak ruchu i niezdrowe odżywianie ma wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne,
- Rodzice dostrzegają celowość podejmowanych przez nas działań,
- Dzieci są świadome zagrożeń płynących z siedzącego trybu życia
Pomimo iż część zadań realizowana była przez nauczycielki zdalnie, rodzice przedszkolaków chętnie włączali się w różne działania. Sugerując się podanymi tematami organizowali wycieczki rowerowe, spacery w parku czy też ćwiczyli w domach z dziećmi. Wspólne przedsięwzięcia przyczyniły się do większej integracji środowiska przedszkolnego.
Wszystkie działania przeprowadzone w roku szkolnym 2019/2020 oraz działania realizowane zdalnie były systematycznie monitorowane poprzez:
• prowadzenie stosownej dokumentacji, w tym sprawozdania z nauczania zdalnego
• wykonywanie zdjęć, które następnie zamieszczane były na stronie internetowej naszego przedszkola, grupowych fb,
• sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych działań,
• aktywne uczestnictwo rodziców w poszczególnych formach działań, szczególnie w zajęciach zdalnych.
• zapisy w dziennikach grupowych,
• zapisy w kronice przedszkolnej.
|