Działania PPZ W roku szkolnym 2019/2020

Zadanie 1.

Zapoznanie społeczności przedszkolnej z planem i problemem priorytetowym PPZ oraz stała aktualizacja działań w roku szkolnym 2019/2020.

 

Tablice informacyjne wykonane przez dzieci dla rodziców.

Zadanie 2.

Organizacja wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego promującego aktywność fizyczną „Bądź aktywny – to się opłaca”.

Zadanie drugie uległo modyfikacji, Zespół Promocji Zdrowia rozszerzając zakres zadania włączył inne działania w grupach promujące zdrowie i aktywność fizyczną. Np:

„Zdrowo się odżywiamy” zajęcia dydaktyczne -  dzieci z grupy 4-latki 3 „Zajączki” postanowiły własnoręcznie przygotować zdrowe i kolorowe kanapki.

                    

„Tygryski” w ramach realizacji jednego z zadań z projektu „Każdy przedszkolak wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się”, finansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie, rozmawiały o potrzebie prawidłowego odżywiania się. 

Święto Pieczonego Ziemniaka

„Rodzina jest aktywna - spędzaj czas wolny w domu efektywnie i kreatywnie”- przegląd sportowy on – line skierowany do społeczności przedszkolnej.

Zajęcia otwarte dla rodziców w  grupie 4-latki 5 „Kotki” – zakładanie wraz z rodzicami i babciami  kącika zdrowych ziół.

„Puchatki” z grupy 4-latki 2  wiedząc, że aby być zdrowym należy prawidłowo się odżywiać postanowiły na zajęciach  zrobić wraz ze swoimi paniami koktajl owocowo-ziołowy.

Piękna, jesienna pogoda zachęca do spędzania czasu na dworze. Dzieci z grupy 6-latków „Tygryski” wybrały się więc na spacer do parku noszącego nazwę Park Solidarności.

„Warsztaty zumby na wesoło” w 4-latkach2 w ramach współpracy z I LO im. Stefana Żeromskiego przygotowane przez uczennice klasy III D.

6-latki 1 „Tygryski”, 6-latki 2 „Muchomorki” i 6-latki 3 „Sówki” wzięły udział w zajęcia sportowych poprowadzonych przez Akademię Junior Ełk.

Zadanie 3.

Organizacja systematycznych zajęć ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych w grupach – ustalenie stałych dni w tygodniu do ich realizacji.

Pierwsze półrocze roku szkolnego 2019/20 charakteryzowało się ustaleniem przez nauczycielki cyklicznych, systematycznych ćwiczeń ruchowych dla dzieci w ciągu tygodniowej pracy przedszkola. Ćwiczenia poranne odbywały się codziennie we wszystkich grupach przedszkolnych, natomiast zajęcia gimnastyczne dwa razy w tygodniu w grupach 5  i 6 – latków. Przedszkolaki często uczestniczyły w ciekawych i kreatywnych zajęciach i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym bądź boisku szkolnym. Spacery dzieci wzdłuż jeziora stały się przyjemnym obowiązkiem.

Ćwiczenia poranne i gimnastyczne podczas nauczania zdalnego w czasie pandemii.

Zadanie nr 4.

Organizacja akcji propagującej sposób dotarcia do przedszkola i do domu pod hasłem „Na rowerze lub spacerkiem”.

Ten punkt zadania został rozszerzony o inne działania które realizowane były on-line.

Akcja on-line „Na rowerze lub spacerkiem”.

Rodzinny Mini Rajd Rowerowy

Przegląd Sportowy on-line pt. „Rodzina jest aktywna - spędzaj czas wolny w domu efektywnie i kreatywnie”.

„Dbam o aktywność fizyczną” realizacja projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Dzieci wraz z rodzicami czytały i wykonały opowieść ruchową pt. „Wycieczka przedszkolaków”, zapoznały się z 6-oma korzyściami wynikającymi z uprawiania sportu; rozwiązały zagadki o dyscyplinach sportowych i rysowały ulubioną aktywność fizyczną.

Zadanie 5.

Organizacja Festynu Rodzinnego.

Ze względu na obostrzenia związane z pandemią COVID – 19 i bezpieczeństwem naszych podopiecznych i ich rodziców festyn nie odbył się. Realizowane były inne działania również on-line w ramach Ełckich Dni Rodziny. Np:

Koncert Rodzinny

https://www.facebook.com/Mpiz.ekoludki/videos/2737696133159250

Przegląd Sportowy

https://www.facebook.com/100007566703250/videos/pcb.2744935409101989/2744933439102186

Mini Rajd Rowerowy

Dbam o aktywność fizyczną – zajęcia dydaktyczne w ramach projektu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Zadanie 6.

Wykonanie gazetek dotyczących aktywności ruchowej i jej wpływu na zdrowie.

W ramach realizacji jednego z zadań programu Szkoła Promująca Zdrowie 13 lutego w grupie „Tygryski” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Podczas nich, zarówno dzieci jak i rodzice, rozmawiali o tym, w jaki sposób można skutecznie dbać o zdrowie o każdej porze roku. Dzieci przy aktywnej pomocy rodziców wykonały plakaty  ukazujące wpływ ruchu na zdrowie. Zostały one umieszczone w budynkach naszego przedszkola, aby wszyscy mogli zapoznać się z ich treścią.

Artykuły naukowe, proponowane rodzicom naszych podopiecznych, zamieszczane były cyklicznie na tablicach ogłoszeń, stronie internetowej, fb grupowym.

Wykaz artykułów:

- „Kwadrans na wspólną zabawę” Elżbiety Wiśniewskiej, artykuł o tematyce zdrowotnej

-  „Właściwie skomponowana dieta dziecka”

-  „Aktywne ćwiczenia i zabawy dla dzieci”

-  „Apetyt na zdrowie” Magdalena Smarzyńska

- „Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym” Agnieszka Pilichowska

-  „Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży, konieczność czy przyjemność” E. Olszewska

-  „Aktywność ruchowa u dzieci – dlaczego jest tak ważna

-  „Kwadrans na wspólną zabawę – propozycje zabaw dla dzieci i rodziców E. Wiśniewska

-  „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

-  „Rodzina jest aktywna”

 Zadanie 7.

Organizowanie zajęć dydaktycznych, zajęć otwartych dla rodziców o tematyce zdrowotnej, aktywności ruchowej.

Systematycznie organizowane były zajęcia edukacyjne, pogadanki na temat zasad zdrowego stylu życia i aktywności ruchowej. Np:

W grupie 4-latki 3 „Zajączki” odbyły się zajęcia dotyczące owoców. Dzieci za pomocą zmysłu dotyku sprawdzały twardość owoców oraz za pomocą zmysłu węchu określały ich zapach, poznały walory smakowe i odżywcze.

W ramach realizacji zadań PPZ oraz tematu kompleksowego „Zdrowo się odżywiamy” dzieci z grupy 4-latki 3 na zajęciach dydaktycznych własnoręcznie przygotowywały zdrowe i kolorowe kanapki.  Wszyscy z wielkim zaangażowaniem samodzielnie kroili warzywa, smarowali chleb masłem i układali produkty tworząc na kanapkach bardzo ciekawe i interesujące kompozycje według swojego pomysłu. Podczas przygotowywania kanapek dzieci kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywność oraz dbałość o higienę.

W związku z realizacją projektu „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się” dofinansowanego ze środków  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie  w grupie 3-laki 2 Niedźwiadki  został zrealizowany  blok tematyczny pt; „Kolorowy tydzień”. Każdego dnia dzieci przychodziły do przedszkola ubrane na wyznaczony kolor i przynosiły ze sobą owoc i warzywo w tym samym kolorze. Na zajęciach dydaktycznych przedszkolaki poznawały nazwy warzyw i owoców, ich cenne wartości odżywcze, uczyły się segregacji ze względu na kolor, kształt a wszystkiemu przyglądał się jeż ze Zgierza , który otrzymał od dzieci czerwone jabłuszko. Ostatniego dnia w ramach podsumowania całotygodniowych zajęć, dzieci wraz z paniami wykonały  warzywno-owocowe koktajle i soki, które wypiły ze smakiem.

8 października 2019r. w przedszkolu odbyły się obchody Święta Pieczonego Ziemniaka. W tym dniu zajęcia dla dzieci z grup 4-letnich zorganizowane na świeżym powietrzu były wspaniałą okazją do aktywnego i zdrowego spędzania czasu wolnego. Na zakończenie miał miejsce punkt kulminacyjny święta, czyli poczęstunek w postaci grillowanych ziemniaków.

W związku z realizacją projektu ekologicznego pt. „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo i ekologicznie odżywiać się” grupy 4-latki1, 4-latki2, 4-latki3 i 4-5-latki wysadzały zioła do plantera które następnie  były wykorzystywane podczas spożywania posiłków przedszkolnych.

25 października grupa 4-5 latki "Kotki" podczas zajęć  wspólnie z babciami i mamami wykonały sałatkę owocową. Dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat owoców, ich odżywczych wartości, owocowych przetworów oraz owocowego menu.

Grupy 4-latków uczestniczyły 28 listopada 2019r w zajęciach z dietetykiem Panią Natalią od hasłem „Uczymy się o jedzeniu w ekologicznym znaczeniu”. Przedszkolaki dowiedziały się czym zajmuje się dietetyk oraz w jaki sposób żywność wpływa na nasze zdrowie. Pani Natalia zaprezentowała i omówiła walory odżywcze produktów ważnych dla zdrowia oraz wyjaśniła dlaczego należy i w jaki sposób ograniczać słodycze i słodkie napoje a zwiększyć spożywanie warzyw i owoców. Przypomniała również dzieciom, że oprócz prawidłowego żywienia bardzo ważna dla zachowania zdrowia jest  aktywność fizyczna. Pod  czujnym okiem Pani dietetyk dzieci układały piramidę żywienia.

W ramach projektu „Każdy przedszkolak dobrze wie, jak zdrowo odżywiać się” w grupie „Zajączki” i „Puchatki” odbył się bal witaminek. Dzieci tego dnia zamieniły się w owoce i warzywa. Ponadto przedszkolaki brały udział w konkursach związanych ze zdrowym odżywianiem, rozwiązywały zagadki, śpiewały piosenki o warzywach i owocach, mówiły wierszyki.

13 grudnia 2019r. w grupie 4-latki2 „Puchatki” rodzice wspólnie z dziećmi dekorowali pierniczki świąteczne. Każde dziecko z wielkim zaangażowaniem ozdabiało ciasteczka. Zapach korzennych przypraw roznosił się przyjemnym aromatem po całym przedszkolu. Każdy piernik wyglądał inaczej, był wyjątkowy, niepowtarzalny i bardzo smaczny!

We wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się zajęcia z projektu „Dzieciaki Mleczaki”. Nasi wychowankowie  na podstawie opowiadania nauczyciela,  dowiedziały się skąd się bierze mleko, jaką drogę  musi przebyć zanim trafi do sklepu, oraz jakie są produkty mleczne i jak bardzo ważne są w codziennej diecie każdego dziecka. Dwie grupy przedszkolne zwiedziły Muzeum Mleka w Grajewie.

Spotkanie  z pszczelarzem, który opowiadał o: korzyści z obecności pszczół w rolnictwie, o ich roli w środowisku naturalnym, co nam pszczoła „daje”. Przedszkolaki miały możliwość zobaczyć  prawdziwy  ul oraz narzędzia pracy pszczelarza.

EWALUACJA

Z powodu pandemii koronawirusa od 25.03.2020r. do 25.05.2020r w placówkach oświatowych realizowany był tryb nauczania zdalnego. W związku z tym zaplanowane działania PPZ na rok szkolny 2019/2020 uległy zmianie i modyfikacji a ich część nie została zrealizowana. Nowym zadaniem stała się jakość pracy przedszkola w ramach edukacji zdalnej.

Ewaluacja wszystkich zadań została przeprowadzona na podstawie wywiadu z nauczycielkami, ich obserwacji, rozmów z pracownikami niepedagogicznymi, obserwacji zachowań i wypowiedzi dzieci, analiz kart pracy, arkuszy samooceny a przede wszystkim opinii rodziców naszych przedszkolaków. Pozyskane informacje pozwoliły jednoznacznie zauważyć szereg  korzystnych zmian w zakresie aktywności fizycznej dzieci i zdrowego odżywiania mimo trwającej pandemii. Efektywność podjętych przez przedszkole metod i technik kształcenia na odległość sprzyjała częściowej realizacji zaplanowanych działań. Przyniosła pozytywne efekty w zakresie aktywności ruchowej i zdrowego stylu życia. Pogadanki z dietetykiem w grupach przedszkolnych wzbogaciły dotychczasową wiedzę przedszkolaków na temat zdrowego odżywiania. Dzieci zrozumiały iż zjadanie wysoko przetworzonych posiłków, spożywanie dużej ilości cukru prowadzi do otyłości i z tym związanymi chorobami matabolicznymi. Przedszkolaki poznały również aspekt estetyczny zdrowego wyglądu i uprawiania sportu.

Znacznie wzrosła świadomość zdrowego stylu życia i uprawiania sportu w przedszkolu oraz w środowisku rodzinnym, urozmaicono zajęcia gimnastyczne wprowadzając obowiązkowe ćwiczenia poranne we wszystkich grupach wiekowych oraz cotygodniowe zajęcia zwracając uwagę na zdrowe odżywianie przedszkolaków.

WNIOSKI

  • Dzieci wiedzą, że codzienna aktywność fizyczna przynosi wymierne korzyści zdrowotne
  • Przedszkolaki chętnie uczestniczą w codziennych ćwiczeniach porannych w przedszkolu
  • Znacznie wzrosła u dzieci świadomość potrzeby zdrowego odżywiania,
  • Zwrócono szczególną uwagę na spędzanie wolnego czasu dzieci na świeżym powietrzu
  • wychowankowie wiedzą, że brak ruchu i niezdrowe odżywianie ma wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne,
  • Rodzice dostrzegają celowość podejmowanych przez nas działań,
  • Dzieci są świadome zagrożeń płynących z siedzącego trybu życia

Pomimo iż część zadań realizowana była przez nauczycielki zdalnie, rodzice przedszkolaków chętnie włączali się w różne działania. Sugerując się podanymi tematami organizowali wycieczki rowerowe, spacery w parku czy też ćwiczyli w domach z dziećmi. Wspólne przedsięwzięcia przyczyniły się do większej integracji środowiska przedszkolnego.

Wszystkie działania przeprowadzone w roku szkolnym 2019/2020 oraz działania realizowane zdalnie były systematycznie monitorowane poprzez:

• prowadzenie stosownej dokumentacji, w tym sprawozdania z nauczania zdalnego

• wykonywanie zdjęć, które następnie  zamieszczane były na stronie internetowej naszego przedszkola, grupowych fb,

• sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych działań,

• aktywne uczestnictwo rodziców w poszczególnych formach działań, szczególnie w zajęciach zdalnych.

• zapisy w dziennikach grupowych,

• zapisy w kronice przedszkolnej.