Nauka ochrony natury poprzez zabawę - marzec 2009 roku

 

Zgodnie z założeniami projektu „Zostań Przyjacielem Natury” w dwóch grupach 5-latków (1 i 2) i 6-latków (1 i 2) realizowane były zajęcia dydaktyczne według scenariuszy zamieszczonych w materiałach edukacyjnych dla nauczycieli przedszkoli. Dzięki nim nasze przedszkolaki mogły z przyjemnością poznawać tajemniczy świat przyrody.

Dzieci poznały i zrozumiały pojęcie ekosystemu oraz wzajemne  oddziaływanie różnych składników natury. Pogłębiły swoją wiedzę na temat roślin i zwierząt (również tych chronionych) żyjących w środowisku leśnym. Dzięki zorganizowanym wycieczkom do lasu jesienią i zimą, na promenadę nad jeziorem ełckim oraz do parku i ogródków działkowych miały okazję do bezpośredniego kontaktu z naturą i obserwacji rożnego rodzaju zjawisk przyrodniczych. Ze swoich wycieczek przywoziły różne skarby do kącików przyrody, które miały zastosowanie w pracach plastycznych wykonywanych przez „ekoludki”. 

Dzieci poznały również różne przyczyny zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby oraz sposoby im zapobiegania. Na podstawie własnych doświadczeń i różnych działań miały możliwość odkrywania wody i powietrza jako ważnych żywiołów przyrody. Bawiąc się i eksperymentując z wodą, poznawały jej cechy i właściwości. Uczyły się odpowiadać na pytanie „Gdzie mieszka woda?”, wskazać na mapie obszary jej występowania. Prowadziły eksperymenty ze śniegiem i lodem. Podczas  zajęć poznawały różne jej stany skupienia. Ponadto opowiadały jak powstaje deszcz, poznawały różne rodzaje ruchu powietrza i wyjaśniały  na czym polega obieg wody w przyrodzie. Oprócz tego dzieci wymieniały sposoby  oszczędzania wody, źródła zanieczyszczenia powietrza i wyjaśniały, dlaczego trzeba oszczędzać wodę i chronić całą przyrodę  przed zanieczyszczeniami.

Choć w pobliżu naszego miasta nie ma parku narodowego to dzięki zaproponowanym scenariuszom przedszkolaki miały możliwość dowiedzieć się co to jest park krajobrazowy, rezerwat przyrody czy pomnik przyrody oraz poznać symbole najważniejszych parków narodowych w Polsce i  z pomocą rodziców którzy byli zaproszeni na zajęcia,  potrafiły umiejscowić je na mapie Polski.

Podczas realizacji wszystkich działań i  zajęć zachęcaliśmy rodziców do obserwacji swoich pociech na tle grupy, jak również zapraszaliśmy do czynnego uczestnictwa w zabawach, których celem było lepsze poznanie natury i zachęcenie do jej ochrony. Efektem było coraz większe zainteresowanie i czynne włączanie się rodziców naszych przedszkolaków w działania przedszkola i coraz większe zainteresowanie samym projektem jak również jego realizacją. Była to również okazja do zaprezentowania metod pracy, które aktywizują dzieci, rodziców i nauczycieli do pracy na rzecz środowiska przyrodniczego.

powrót