Kubusiowi Przyjaciele Natury - kwiecień 2010 roku

 

Już kolejny raz przystąpiliśmy do ogólnopolskiego Programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Aby otrzymać tytuł „Kubusiowi Przyjaciele Natury” potwierdzony Certyfikatem  musieliśmy przeprowadzić szereg działań na rzecz przyrody a następnie przygotować Raport. Oto niektóre z naszych działań przeprowadzonych od października 2009r do kwietnia 2010r.:

OBCHODY PIERWSZEGO DNIA WIOSNY

Cel: Pokazanie piękna budzącej się do życia przyrody.

Dnia 22 marca dzieci ze starszych grup wraz ze swoimi paniami, z budynku przy ul. Kilińskiego pożegnały Zimę a przywitały Wiosnę. Już od samego rana przygotowywały się w salach wykonując kolorową kukłę Marzanny, przygotowując instrumenty i kolorowe szarfy. Pięcio i sześciolatki przeszły alejkami osiedla z kukłą Marzanny na czele skandując okrzyki „Precz zimo”. Wyganiały zimę grą na instrumentach perkusyjnych. Po powrocie na plac przedszkolny, Marzanna- symbol zimy została spalona. Dzieci zaśpiewały piosenki o wiośnie, biły brawo i grały na kołatkach i grzechotkach samodzielnie wykonanych z odpadów. Następnie przeszły na długi spacer szukając pierwszych oznak nadchodzącej Pani Wiosny oraz obserwować budzącą się do życia przyrodę. Z radością i pełne wrażeń przedszkolaki wróciły do przedszkola.

OBCHODY ZIELONEGO DNIA

Cel: Przedstawienie koloru zielonego jako koloru przyjaznego środowisku.

Metody wykorzystane w zajęciu: słowna, czynna.

Pomoce wykorzystane w zajęciu: zielone stroje dzieci, barwne ilustracje  (ogrody, łąka, las, woda), wyraz „ogrody”, obrazek (drzewo, ogórek szpinak, świerk, arbuz), świeże gałązki ( bazylii, kopru, pietruszki, selera), zielone owoce i warzywa, piosenka „Zuch”, „Zielona trawa”, zielone pudło, dywan, koc oraz zielone samochody dla każdego dziecka.

Przebieg:

  1. „Zuch” piosenka - prezentacja zielonego stroju.
  2.  „Ogrody”- rozmowy na temat środowisk, czytanie globalne wyrazu, rozpoznawanie innych środowisk: łąka, las, woda. Wypowiedzi dzieci.
  3. „Zapachowy bukiet” – badanie roślin zielonych.
  4. „Zielona trawa” zabawa muzyczno ruchowa.
  5. „Co to jest?” – zagadki słowne i  obrazkowe (zielone drzewo, jabłko. szpinak, świerk, ogórek) oraz dziecko odkrywa fragment obrazka.
  6. „Zaczarowany worek” – nazywanie zielonych przedmiotów za pomocą dotyku i zapachu: mydełko , szampon, krem.
  7.  Jak to smakuje?” – degustacja zielonych warzyw i owoców.
  8. „Jadę samochodem” – ćwiczenia ortofoniczne , porządkowanie samochodów do  garażu.
  9.  „My jesteśmy ekoludki” śpiew zbiorowy piosenki.

    Efekty :  

- Wszystkie dzieci w tym dniu wystroiły się w zielone ubranka. Przy piosence

   chętnie prezentowały stroje kolegom.

- Posiadły szeroką wiedzę na temat środowisk przyrodniczych, określały miejsca

   wypoczynku. Dokonywały wyboru, gdzie i z kim chciałyby tam przebywać.

 - Podkreślały poprawne formy „jak należy się zachowywać?” w lesie, nad

   wodą, na łące i   w ogrodzie.

- Zaciekawione „zapachowym bukietem” potrafiły rozpoznać  popularne

   „zielone” warzywa: koper, pietruszka.

- Utrwaliły smaki i zapachy popularnych owoców i warzyw  oraz poznały nowe

  bazylii, selera naciowego.

- Rozwiązując zagadki obrazkowe i słowne utrwalały kolor zielony w przyrodzie.

- Porządkowały ogólną  wiedzę na temat kolorów, które  nas otaczają.

- Rozpoznały „ jest zielone, a służy do utrzymania higieny ciała”.

- Poprzez wielozmysłowe poznawanie, przestawiłam kolor zielony przyjazny   środowisku.

            OBCHODY DNIA MARCHEWKI

Cel: Przedstawienie i promowanie spożywania warzyw i owoców jako darów natury, na przykładzie marchewki.

W obchodach „Dnia Marchewki” wzięły udział dzieci z grupy 4-latki 2. Na początku zajęcia dzieci bawiły się przy piosence Pt. „Na marchewki urodziny”. Prawidłowo rozpoznawały i nazywały zgromadzone na talerzu warzywa. Następnie dzieci wysłuchały opowiadania Pt. „Zajączek szuka zdrowej marchewki”. Uważnie śledziły kolejność wydarzeń i odpowiadały na pytania:

v     Dlaczego marchewka, która rosła przy ulicy nie smakowała zajączkowi?

v     Dlaczego marchewka rosnąca w zadymionym ogrodzie nie smakowała zajączkowi?

v     Gdzie zajączek znalazł zdrową marchewkę?

4- latki po przeanalizowaniu opowiadania wyciągnęły następujące wnioski:

v     W czystym środowisku rosną zdrowe warzywa i owoce.

v     Należy zjadać owoce i warzywa ze względu na zawarte w nich witaminy.

Po tak wytężonym wysiłku intelektualnym dzieci chętnie odpoczywały przy muzyce relaksacyjnej „Wiosna”, słuchały śpiewu ptaków, szumu strumyka, wykonywały ćwiczenia ogólnorozwojowe.

Następnie bawiły się przy piosence „Sałatka z marchewki”- odtwarzając ruchem jej treść. Wymieniały przetwory jakie można zrobić z marchewki. Dzieci bardzo ucieszył prezent, który otrzymały od zajączka- tort. Same bardzo pomysłowo ozdobiły go kawałkami owoców.

Na zakończenie zajęcia dzieci wspólnie z zaproszonymi rodzicami zajadały się tortem, surówką z marchewki i piły marchewkowy sok.

OBCHODY DNIA WODY

Cel: Przybliżenie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie, zapoznanie z jej właściwościami, uświadomienie znaczenia wody i różnego rodzaju napojów dla życia i zdrowia człowieka.

               Aby podkreślić wyjątkowość tego dnia 4-latki- 1 ubrały się na niebiesko. Od samego rana zabawy ruchowe, naśladowcze, muzyczno- ruchowe związane były z tematem wody. Podczas zajęć głównych dzieci przeprowadzały doświadczenia z wodą: dmuchały do wody przez słomkę, wsłuchiwały się w odgłosy wody pluskając rekami, palcami i innymi przedmiotami. Przelewały wodę za pomocą różnych przedmiotów gospodarstwa domowego. Dzieci za pomocą zmysłów i obserwacji poznawały wodę: jej wygląd, zapach, kolor, smak. Dzieci pod kierunkiem nauczyciela i w oparciu o książkę „Kubuś Puchatek- „Gdzie się podziały kałuże?” samodzielnie badały właściwości wody a potem wyciągały wnioski. Dzieci oglądały kasetę „Woda życia”, albumy: „Wielkie poszukiwania”, „Moja pierwsza wycieczka w głąb morza”. Na ich podstawie  prześledziły drogę wody od źródła do domu, opowiadały do czego potrzebna jest woda ludziom, zwierzętom i roślinom. Dzieci, gdy poznały jak wielkie znaczenie dla roślin ma woda same postanowiły zadbać o kwiaty w sali, ustalając dyżury przy ich podlewaniu. Używając niebieskiej bibuły wyrażały ruchem przy muzyce fale, płynące rzeki i strumyki.

Temat związany z wodą był kontynuowany podczas zajęć otwartych dla rodziców pt. „Chora rzeka”. Dzieci podczas rozmowy wskazywały różnice między czystą a zanieczyszczoną rzeką. Sprzątając zainscenizowaną „brudną” rzekę segregowały śmieci. Na koniec zajęć wykonały pracę plastyczną „dwie rzeki”, czystą i zanieczyszczoną, które zostały powieszone na wystawie. Po zajęciach cała grupa wybrała się na spacer nad jezioro w celu sprawdzenia stanu czystości brzegu.

PRZEDSTAWIENIE TEATRALNE ZWIĄZANE Z OCHRONĄ PRZYRODY

Cel: Zachęcenie rodziców, aby wspólnie z dziećmi dbali o przyrodę.

 „Przyjaciele przyrody na łące”- to tytuł przedstawienia, jakie przygotowały dzieci z gr. 5-latki 1 wraz z paniami. Bardzo zaangażowali się rodzice dzieci występujących: szycie strojów, przygotowanie potrzebnych rekwizytów, pomoc w nauce roli na pamięć .Główne postacie teatrzyku to owady: biedronka, świerszcz, konik polny, pszczoły, motyle, Pani Wiosna, Miesiące. Przedstawienie przeplatane było wieloma piosenkami i zabawami naśladowczymi. Tematem teatrzyku było zwrócenie uwagi widzów na piękno budzącej się do życia przyrody i potrzeba jej ochrony. Dzieci dowiedziały się gdzie mieszkają i czym odżywiają się poszczególne owady i ptaki i dlaczego są pożyteczne i należy je chronić.

Teatrzyk obejrzały wszystkie grup wiekowe przedszkola. Dzieciom bardzo podobały się stroje aktorów. Dnia 23.04.2010r. dzieci wystąpiły przed dorosłą publicznością, mianowicie rodzicami, dziadkami i rodzeństwem.

SEGREGACJA ŚMIECI W PRZEDSZKOLU

Cel: Zachęcenie dzieci do segregacji śmieci.

Już od kilku lat w przedszkolu prowadzona jest systematyczna zbiórka zużytych baterii, puszek aluminiowych, szkła, papieru i opakowań plastikowych. W listopadzie 2009r. w placówce powstał wydzielony kącik segregacji śmieci. Znajdują się w nim duże pojemniki koloru żółtego, niebieskiego i zielonego do odpowiednich odpadów: plastiku, papieru i  szkła. Dzieci, ich rodzice, pracownicy przedszkola zostali zapoznani z tym miejscem i obecnie prowadzona jest systematyczna zbiórka i segregacja śmieci.

W tym celu w oddzielnym pomieszczeniu ustawione są odpowiednie pojemniki. Dzieci zostały zapoznane z celowością i koniecznością segregowania śmieci.  Przez cały rok nauczycielki prowadzą zajęcia o tematyce ekologicznej, przypominają i zachęcają do segregacji śmieci. Oto jedno z takich działań.

Dnia 20.04.2010 roku w grupie  5-latki3 zostały podjęte działania na temat segregacji śmieci oraz celowości takiego działania. W działaniach tych uczestniczyło 19 dzieci i ich rodzice. Nauczycielki tej grupy zaplanowały cykl zajęć pt. „Mistrzowie segregowania śmieci”.

Pierwszym etapem działań było przyniesienie przez dzieci do przedszkola po kilka śmieci. Dzieci oglądały opakowania po produktach, badały z jakiego materiału są wykonane. Szybko doszły do wniosku, że każdy człowiek wytwarza bardzo dużo ilości odpadów. Zdały sobie sprawę, że konieczne jest powtórne wykorzystywanie odpadów i ich segregacja. Następnie dzieci układały puzzle z chorą i zdrową Ziemię. Opisywały „chorą Ziemię”, dlaczego jest taka smutna. Podawały różne propozycje uzdrawiania Ziemi.

Drugim etapem działań były zajęcia otwarte dla Rodziców dotyczące tematyki odpadów. Spotkanie z rodzicami to dobra okazja, aby zwrócić uwagę na ciągle rosnący, nierozwiązany problem śmieci. Rodzice pomagali swoim pociechom odpowiedzieć na następujące problemy:

- Co to jest ekologia?

- Co zrobić aby wszędzie było czysto?

- Czy wszystkie śmieci wrzucamy do jednego kosza?

- Dlaczego trzeba segregować śmieci?

- Co możemy zrobić, aby nasze klatki schodowe, balkony, podwórka, place zabaw były czystsze i ładniejsze?

Dzieci zdobytą wiedzę wykorzystały w praktycznym działaniu. Podczas zajęć plastycznych

5-latki wraz z rodzicami malowały kartony na odpowiednie kolory. Dzieci orientują się, do jakiego koloru pojemnika należy wrzucać śmieci. Utrwalając tą wiedzę wrzucały do kolorowych kartonów odpowiednie opakowania. Podczas zabawy badawczej „Wysypisko śmieci” dzieci miały możliwość przekonać się o szkodliwym oddziaływaniu odpadów na przyrodę (glebę i wodę).

            Uwieńczeniem tych działań było aktywne uczestnictwo w obchodach Dni Ziemi. Dzieci zapatrzone w rękawice i worki sprzątały teren wokół przedszkola. Segregowały odpady do odpowiednich pojemników znajdujących się w przedszkolu.

Dzieci widzą jak ważna jest segregacja śmieci dla naszego środowiska i poczuwają się do obowiązku przestrzegania tej zasady. Angażując dzieci w pracę kształcimy poczucie współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska oraz rozwijamy wrażliwość na zachowanie czystości w naszym otoczeniu.

PATROL EKOLOGICZNY

Cel: Zwrócenie uwagi dzieci na przyrodę w najbliższej okolicy i pokazanie sposobów dbania o nią.

22 kwietnia 2010r. grupa 6-latki1 wraz z nauczycielką Anną Konopko odbyła patrol ekologiczny deptakiem  nad jeziorem ełckim w kierunku osiedla „Baranki”.

Przed przystąpieniem do patrolu „ekoludki” w sali rozmawiały na temat tego co zamierzają obserwować, na co mają zwracać uwagę (czystość otoczenia, umiejscowienie koszy na śmieci i koszy do segregacji na osiedlu, spacerujące psy z właścicielami).

            Podczas patrolu dzieci bacznie obserwowały otoczenie, zatrzymywały się co chwila i wspólnie z nauczycielką dokonywały spostrzeżeń pod kątem dbałości o otaczające środowisko przyrodnicze. Dzieci miały również okazję dokonać porównania zmian jakie nastąpiły od ostatniego patrolu , który odbyły w roku poprzednim.  Zauważyły, że na promenadzie jest większa ilość budek lęgowych dla szpaków co świadczy o kontynuowaniu opieki nad tym ptakiem przez władze miasta.  W tym roku spacer dzieci miał miejsce w kwietniu podczas pięknej wiosennej pogody. Przedszkolaki zwróciły uwagę na pięknie wysprzątany brzeg jeziora, przycięte drzewa i krzewy oraz  zainstalowane nowe kosze na śmieci przy ławeczkach na których mogą odpocząć spacerujący mieszkańcy. Pojawiły się również (choć nieliczne) kosze na psie odchody. Jak zauważyły sześciolatki nadal jednak jest problem z właścicielami psów którzy niezbyt chętnie sprzątają po swoich pupilkach ( co było widoczne szczególnie zimą).

Na całej długości ełckiej promenady (ok. 4 km) istnieje wydzielona ścieżka rowerowa. Dzieciom w zeszłym roku nie podobała się jej szerokość. Stwierdziły, że miejsce po którym mogą poruszać się rowery jest za szerokie, piesi zaś (których jest znacznie więcej) mają za mało miejsca do spacerowania. Podczas obecnego patrolu przedszkolaki miały okazję zauważyć, że w niektórych miejscach dokonano zmian i ścieżki rowerowe i piesze rozdzielają się i są znacznie szersze. Jest to znaczna poprawa komfortu dla wszystkich jej użytkowników oraz wpływa to na poprawę bezpieczeństwa.

Na koniec patrolu 6-latki miały okazję obserwować zainstalowane na osiedlu „Baranki” kolorowe pojemniki do segregacji odpadów. Dzieci żałowały że takich koszy nie ma na innych osiedlach w mieście. Na pewno wpłynęłoby to na większe zaangażowanie mieszkańców Ełku do segregowania śmieci.

            Po powrocie do przedszkola „ekoludki” wspólnie omówiły wykonany patrol.  Cieszyły się z kontynuowania opieki władz miasta nad szpakami i zachęcania ich poprzez budki lęgowe do osiedlania się w naszym mieście. Zachwycone były zmianami na ścieżce rowerowej i deklarowały, że częściej wraz z rodzicami będą z niej korzystać. W podsumowaniu stwierdziły że w tym roku promenada jest uprzątnięta i swym wyglądem zachęca do pełnego z niej korzystania. Oby tak było co roku.

KĄCIK EKOLOGICZNY

Cel: Nauczenie dzieci codziennego dbania o naturę.

Już od wielu lat w naszym przedszkolu istnieje sala ekologiczna. W niej zebrane są pomoce dydaktyczne, albumy, różnego rodzaju materiał przyrodniczy i inny potrzebny do rozwijania u najmłodszych wiadomości z zakresu ekologii Jejj wystrój zależny jest od aktualnej pory roku lub akcji ekologicznych prowadzonych na terenie placówki. Zebrane w sali materiały np. lupy, akwarium wodne, menzurki, plakaty, wiwarium, stół wodny, mikroskop pozyskane zostały przez nauczycielki dzięki pisanym i realizowanym przy współpracy Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku projektom ekologicznym. W sali ekologicznej nauczycielki prowadzą z dziećmi zajęcia, zabawy badawcze, eksperymenty służące bezpośredniemu poznaniu zjawisk otaczającej przyrody i o tematyce ekologicznej. Obecnie w sali prowadzone jest „Koło małego ekologa”- finansowane z budżetu miasta Ełk.

W każdej grupie już wczesną wiosną dzieci zaczynają pracę w swoich kącikach przyrody: sypią do doniczek ziemię, sieją kwiaty, warzywa i potem prowadzą obserwację kolejnych etapów wzrostu roślin. Każdego tygodnia wyznaczani SA dyżurni, którzy dbają aby rośliny miały jak najlepsze warunki do wzrostu.

W szatni, bądź w głównym holu wystawiane są często prace dzieci wykonane z odpadów, materiału przyrodniczego zebranego podczas wycieczek lub spacerów. 

                w najbliższej okolicy przedszkola znajdują się karmniki wykonane przez dzieci i ich rodziców. Już od jesieni najmłodsi zbierają w salach pokarm, który wykładają systematycznie do karmników. Mają przy tym okazję obserwować skrzydlatych przyjaciół.

MINIOGRÓDEK WARZYWNY

Cel: Pokazanie dzieciom, na czym polega pielęgnacja roślin i ekologiczna uprawa, jak ważna jest woda dla życia roślin.

Wczesną wiosną dzieci z poszczególnych salach zakładają kąciki warzywno- kwiatowe. Wyznaczeni dyżurni dbają o nie a wszyscy z wielkim zainteresowaniem obserwują poszczególne etapy wzrostu roślin i poznają ich budowę. W okolicy przedszkola znajduje się wiele ogródków przyblokowych, na których przedszkolaki obserwują prace porządkowe i ogrodowe. Wyjeżdżają również do ogrodów działkowych, gdzie mają okazję porozmawiać z działkowcami i czynnie uczestniczyć w niektórych pracach.

                  Dzieci z grupy 5- latki 2 założyły w swojej sali „mini” ogródek warzywny. Przed przystąpieniem do prac „Żabki” zgłębiły wiedzę dotycząca uprawy roślin. wykorzystały w tym celu zgromadzone atlasy, encyklopedie ogrodnictwa oraz czasopisma. na wstępie dzieci zgromadziły nasiona, cebulki kwiatowe, ziemie oraz potrzebne akcesoria. Pod bacznym okiem nauczycielki i z jej pomocą napełniły ziemią skrzynki i doniczki, do których wysiewały nasiona. Każdego dnia dyżurni dbali o właściwe warunki w ogródku warzywnym, potrzebne dla wzrostu roślin. Dzieci wnikliwie obserwowały jak z małego ziarenka wyrasta roślinka. Najszybciej wykiełkowała rzodkiewka i sałata, a za nimi pozostałe warzywa. Pięciolatki z wielkim zaangażowaniem pikowały sałatę i rzodkiewkę. W swoim małym ogródku pielęgnowały pietruszkę, szczypior, koperek, sałatę, rzodkiewkę, rzeżuchę, żyto, fasolę. Część z tych warzyw dzieci wykorzystały do ozdabiania przedszkolnych kanapek, które smakowały przedszkolakom wyjątkowo. zajęcia w „mini” ogródku uczyły dzieci obowiązkowości, systematyczności i dawały ogromna radość z wyhodowania roślin.

REALIZACJA 3 SCENARIUSZY ZAJĘĆ ZAWARTYCH W KSIĄŻECZCE- 50 punktów- obowiązkowe działanie

 Cel: Nauka ochrony natury poprzez zabawę.

 Temat: Pomocnicy Wielkolasa i bajkowe drzewo.

 Cele operacyjne- dziecko:

            - rozpoznaje  i nazywa części drzewa,

            - rozpoznaje i nazywa owoce drzew: kasztan, żołądź, szyszka,

            - przyporządkowuje owoce i liście do kształtu drzewa,

            - nazywa zwierzęta mieszkające w lesie,

            - wie co oznacza słowo „ekologia”,

            - wykonuje pracę w zespole,

Metody:

            - słowna- rozmowa, objaśnienie,

            - oglądowa- pokaz,

            - czynna- zadań stawianych do wykonania,

Forma: zajęcie z całą grupą, praca w zespołach.

Pomoce:

            Ilustracje, arkusze szarego papieru, szablony do odrysowywania, kolorowe kartki, klej, farby, kartonowy rulon do wykonania przestrzennego drzewa.

Przebieg:

  1. Rozmowa w oparciu o ilustracje.
  2. Segregowanie liści i owoców drzew.
  3. Praca w zespołach.
  4. Zabawa ruchowa „Latała sroczka”
  5. Oglądanie wykonanych prac plastycznych.
  6. Przypomnienie zadań „Przyjaciela przyrody”.
 
Temat: Notatnik Przyjaciela Natury
 
               Dzieci z grupy 6-latki1 w liczbie 26 prowadziły przez tydzień w miesiącu marcu

Notatnik Przyjaciela Natury. Przedszkolaki dostały do domu kartkę z tabelą, na której znajdowały się symbole czynności proekologicznych i puste miejsca na notowanie. Następnie przez tydzień, z pomocą rodziców uzupełniały puste miejsca w tabeli rysując znaczek "uśmiechniętej buźki" obok czynności, dzięki której dbały o przyrodę. Po tygodniu prowadzenia notatek dzieci przyniosły kartki do przedszkola i opowiedziały, co robiły przez cały tydzień wspólnie z rodzicami w trosce o środowisko naturalne. Każde dziecko na podstawie swojego notatnika  opowiedziało jakie czynności wykonywało najczęściej w ciągu tygodnia. Okazało się, że prawie wszystkie dzieci systematycznie oszczędzały wodę podczas mycia zębów, oszczędzały energię w domu, wyrzucały śmieci do kosza. Pozostałe czynności, czyli troszczenie się o zwierzęta, roślinność, segregowanie śmieci, zbieranie makulatury oraz dbanie o czystość powietrza poprzez jazdę na rowerze również były realizowane w ciągu tygodnia  ale nieco rzadziej. Z wypowiedzi dzieci wynikało , że prowadzenie notatnika sprawiało im przyjemność i powyższe czynności wykonywały chętnie. Notatnik Przyjaciela Natury uczył dzieci systematyczności w dbaniu o środowisko.   Po przeanalizowaniu kart dzieci  wyciągnęły wniosek, że im więcej osób dba o przyrodę tym efekty tego są lepsze.

Temat: „Dzień leśnych przyjaciół”

Do przedszkola ze specjalna misją przybył Krasnal Hałabała. Przekazała dzieciom list od zwierząt leśnych...

Kochane Ekoludki

My zwierzątka z pobliskiego lasu, dziękujemy wam za opiekę i pamięć w dokarmianiu nas zimą. Jak same zapewne wiecie, śnieg jest wspaniały, ale bywa także kłopotliwy dla nas zwierząt i nawet nasze super nosy wtedy zawodzą. Na dowód tego, że wasza pomoc jest dla nas bezcenna, opowiemy wam pewną historię. Tuż przed świętami nasza poczciwa sarenka Pola urodziła małego jelonka, którego wspólnie nazwaliśmy Skoczkiem, ponieważ był bardzo ruchliwy. Pola pomimo ogromnej radości czuła się osłabiona i zmęczona, jej stan zdrowia pogarszał się. Zwierzątka pomagały jak tylko potrafiły najlepiej, ale nawet to nie sprawiło, że Pola czuła się silniejsza. Pewnego dnia Pan Leśniczy przywiózł pokarmy przez was zebrane na balu ekologicznym, sarenka dostała największą porcję, co sprawiło, że znów czuła się wspaniale. My także najedliśmy się do syta. Teraz, kiedy jest już wiosna, łatwiej jest nam szukać jedzenia. Skoczek ma już 4 m-ce i jest samodzielny, pomaga nam, a także swojej mamie w odkrywaniu leśnych smakołyków. Jelonkowi bardzo zależało na tym, żeby wam dzieci podziękować, dlatego przy współpracy z Panem Leśniczym na pamiątkę odrysowaliśmy kopytko Skoczka.

Pozdrawiamy i zapraszamy do nas do lasu

Zwierzątka.

...To jeszcze nie koniec niespodzianek, zwierzątka przygotowały także propozycje zabaw i konkurencji dla dzieci, w które same uwielbiają się bawić, a poprowadził je sam Krasnal.

Pierwsza „Wyrywamy marchewki”, polegała na przeciąganiu liny, dziewczynki kontra chłopcy. Kolejna „Woda dla Pani Sowy”, to przeniesienie jak najszybciej kubeczka z wodą, nie ulewając przy tym kropli. A „Orzech dla wiewiórki”, to nic innego jak zwinność i szybkość, drużynowe wyścigi z przekazywaniem orzecha.

Na deser czekała na dzieci łamigłówka puzzlowa. Zadaniem 4-ch drużyn było ułożenie jak najszybciej obrazka z marchewką. Jak zaobserwował Hałabała, dzieci z uśmiechem na twarzach wykonały wszystkie konkurencje. My opiekunowie mamy cichą nadzieję, że troska najmłodszych o leśnych przyjaciół zamieni się w wieloletnią przyjaźń.

TEMAT: Dyżur przyjaciół natury.

CEL: - dostarczanie wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczenia środowiska

            oraz sposobów zapobiegania,

          - rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna przyrody,

          - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko: -wymienia elementy natury i opowiada o nich,

               - określa czynniki negatywnie wpływające na wybrane środowisko

                 przyrodnicze: woda, gleba, powietrze, las,

               - opowiada o skutkach zanieczyszczeń,

               - poznaje Kubusia i  jego pozytywnych przyjaciół: Wielkolasa, 

                 Wodnika, Sortowniczka, Recyklera, , Solarka oraz negatywnych:

                 Drzewożera, Siatkę Wariatkę, Śmieciotwora, Kapacza, Energojada,

               - przyjmuje rolę dyżurnego,

               - dba o najbliższe otoczenie, porządkuje salę zabaw, zbiera śmieci w

                 ogrodzie przedszkolnym.

Forma pracy: zajęcia zorganizowane z grupą, prace użyteczne,  czynności samoobsługowe w łazience.

Pomoce: plansze nad wodą, las, wysypisko śmieci, ekologiczne postaci (kolorowe obrazki) Wielkolasa,  Wodnika, Sortowniczka, Recyklera, oraz negatywne: Drzewożer, SiatkaWariatka, Śmieciotwór, Kapacz, opaski dyżurnych: Wodniczka,  Wielkolasa,  Sortowniczka, Recyklera, arkusz papieru, kredki, Tabelka z symbolami pozytywnych zachowań.

Przebieg:

I etap:  Pogadanka na temat „Przyroda i jej środowisko”.

Cel: uporządkowanie wiedzy , podkreślenie troski o środowisko naturalne, ustalanie zasad dbania o rośliny, zwierzęta, wodę, powietrze, ziemię.

II etap:  Poznanie pozytywnych postaci Kubusia.

Cel: Poznajemy Kubusia i  jego pozytywnych przyjaciół: Wielkolasa, 

        Wodnika, Sortowniczka, Recyklera, Solarka oraz negatywnych postaci:

        Drzewożera, Siatkę Wariatkę, Śmieciotwora, Kapacza, Energojada.

III etap:  Poznanie negatywnych postaci Kubusia:

Cel: Poznajemy Kubusia i  jego negatywnych postaci Drzewożera, Siatkę

        Wariatkę, Śmieciotwora, Kapacza, Energojada.

 

IV etap:  Ogłoszenie Dyżuru Przyjaciół Natury.

 Cel:     Dbanie  o najbliższe otoczenie,  przyjmujemy rolę dyżurnego w kąciku

            przyrody, kąciku plastycznym, w łazience, w sali zabaw.

V etap:  Ogłoszenie wyników Dyżuru Przyjaciół Natury, analiza tabelki.

  Cel:     Dostarczanie dzieciom osobistej satysfakcji z nabytych umiejętności i 

              zachowań wobec środowiska naturalnego.

 Efekty:

Dzieci:

- utrwaliły wiedzę o przyrodzie i jej ochronie;

- określiły proste zasady dbania o najbliższe środowisko (sala zabaw, kąciki, 

   ogród);

- poznały pozytywne  postaci Przyjaciela Natury i zadania jakie stoją przed

   nimi;

- podjęły się wykonania tych zadań;

-  dzieci troszczą się  o ich  najbliższe środowisko kąciki tematyczne, sala zabaw, ogród przedszkolny,

- segregują odpady do specjalnie oznakowanych pojemników;

Wszystkie dzieci przekonały się , jak dużo zrobiły, by chronić środowisko. Niektóre dzieci zachęciły rodziców do wspólnych działań np. segregacji odpadów, oszczędzania energii, ekologicznych zakupów.

powrót