Akcja „WIOSENNE SPRZĄTANIE WARMII I MAZUR - 2010” - 23 kwietnia 2010 roku

 

W tegorocznej akcji „WIOSENNE SPRZĄTANIE WARMII I MAZUR - 2010” wzięło udział 195 dzieci i 14 nauczycielek. Działania podjęte przez nauczycielki w ramach tej akcji trwały kilka dni i przybrały  różne formy:

 

I Sprzątanie okolic przedszkola

 

Jak każdego roku grupy przedszkolne zaopatrzone w rękawiczki i worki wyruszyły na sprzątanie terenu. Dzieci pięcioletnie sprzątały okolice budynku przy ulicy Kilińskiego 48, pobliski plac zabaw, czterolatki sprzątnęły okolice budynku przy ulicy Kilińskiego 20 oraz przylegający do niego plac zabaw. Zadaniem sześciolatków było sprzątnięcie fragmentu promenady nad jeziorem Ełk. Wszystkie grupy pod opieką pań wywiązały się ze swoich zadań bardzo dobrze a w nagrodę zajadały się kiełbaskami z grilla.

 

II Przeprowadzenie bloków tematycznych:

 

”Mistrzowie segregowania śmieci”, „Mali strażnicy przyrody”, „Na ratunek Ziemi”, „Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się sortuje i ponownie wykorzystuje”. Przy realizacji tych bloków przeprowadzono szereg zajęć z dziećmi:

  • „Żyj w zgodzie z przyrodą” - rozmowa na temat akcji sprzątania Świata, jej znaczenia dla ludzi, zwierząt i roślin.

  • „Segregujemy śmieci” - zapoznanie z pojęciem recyklingu, rozmowa przy tablicach demonstracyjnych o jego znaczeniu dla środowiska, segregowanie odpadów w sali i wyrzucenie ich do odpowiednich pojemników ustawionych w przedszkolu.

  • „Kosze na śmieci” - zabawa dydaktyczna, zapoznanie z przyczynami i sposobami segregowania odpadów oraz ich dalszym losem.

  • „Znaki ekologiczne” - wyklejanie różnymi materiałami znaków „dbanie o czystość”, „recykling”, „zielony znak”. Omawianie ich wyglądu i znaczenia. Wyszukiwanie znaków ekologicznych na opakowaniach.

  • „Zaadoptujmy rzekę” - oglądanie filmu edukacyjnego- poznanie zbiorników wodnych w Polsce, rola rzeki w przyrodzie i przemyśle, zachęcanie do dbania o czystość wód.

  • „Na ratunek ziemi” - rozmowa przy wykorzystaniu zebranych pomocy, zapoznanie z planetą zamieszkałą przez ludzi, jej problemami oraz sposobami zapobiegania degradacji środowiska.

  • Inscenizacja: „Nasz Ziemia” -  poznanie roli słońca, deszczu, wiatru i księżyca, zachęcanie do wyrażania swoich uczuć występ teatralny

  • „Żyj z przyrodą w zgodzie” - nauka piosenki, poznanie sposobów pozytywnego zachowania się w stosunku do przyrody.

  • „Międzygrupowy konkurs wiedzy przyrodniczej i ekologicznej” - utrwalenie i poszerzenie wiedzy  zdobytej podczas zajęć.

  • „Wysypisko śmieci”- doświadczenia z białą serwetką i flamastrami, samodzielne wyciąganie wniosków, zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w glebie, powietrzu i wodach w wyniku niekontrolowanego wyrzucania śmieci.

  • „Order ekologa” - ozdabianie według własnego pomysłu „orderów” wyciętych z papieru.

  • „Ślubowanie Ekoludka” - złożenie uroczystego ślubowania zobowiązującego do ochrony przyrody i bycia jej przyjacielem.

  • „Rady na odpady” - zabawa dydaktyczna, uświadomienie konieczności segregowania odpadów ze względu na materiał z jakiego zostały wykonane, klasyfikowanie wg. Jednej cechy: plastik, szkło, papier, metal.

  • „Śmieciostwór” - wykonanie śmieciowego stwora z odpadów, wykorzystanie niepotrzebnych rzeczy.

III Wycieczki i spacery

  • „Wizyta w sklepie zoologicznym”- obserwacja zwierząt, rozmowa na temat sprzątania najbliższego otoczenia po swoich czworonożnych pupilach, pozyskanie roślinek do przedszkolnego akwarium.

  • „Patrol ekologiczny- wycieczka promenadą. Zwrócenie uwagi na czystość otaczającej przyrody, usytuowanie koszy na śmieci, sprawność oświetlenia, ogólną estetykę otoczenia.

  • Wycieczka na osiedle domków jednorodzinnych- obserwowanie środowiska, emitowanych dymów z kominów domków, z komina ełckiej ciepłowni, poznanie szkodliwego znaczenia dymu dla środowiska.

IV Spotkanie z leśniczym

  • 22.04.2010r. w grupach młodszych odbyło się spotkanie z leśniczym z Nadleśnictwa Ełk w Mrozach. Celem spotkania było poznanie pracy leśniczego oraz zapoznanie z życiem i zwyczajami zająca i innych leśnych zwierząt.

Na początku dzieci przywitały gościa wierszykami i piosenkami o tematyce przyrodniczej. Dużą uwagę dzieci przykuł ciemnozielony mundur gościa. Leśniczy wyjaśnił dzieciom, dlaczego jego strój ma taki kolor. Podczas rozmowy pan leśniczy przekazał wiele cennych informacji dotyczących życia zająca w lesie. Maluchy dowiedziały się gdzie mieszkają zające, jaki mają kolor sierści, czym się żywią i na jakie zagrożenia są narażone. Dzieci z zainteresowaniem słuchały opowiadania a później zadawały mnóstwo pytań. W kolejnej części spotkania dzieci wspólnie z leśniczym omówiły zasady zachowania się w lesie.

powrót