W tegorocznej akcji
„WIOSENNE SPRZĄTANIE WARMII I MAZUR - 2010” wzięło
udział 195 dzieci i 14 nauczycielek. Działania podjęte
przez nauczycielki w ramach tej akcji trwały kilka dni i
przybrały różne formy:
I
Sprzątanie okolic przedszkola
Jak każdego roku grupy
przedszkolne zaopatrzone w rękawiczki i worki wyruszyły
na sprzątanie terenu. Dzieci pięcioletnie sprzątały
okolice budynku przy ulicy Kilińskiego 48, pobliski plac
zabaw, czterolatki sprzątnęły okolice budynku przy ulicy
Kilińskiego 20 oraz przylegający do niego plac zabaw.
Zadaniem sześciolatków było sprzątnięcie fragmentu
promenady nad jeziorem Ełk. Wszystkie grupy pod opieką
pań wywiązały się ze swoich zadań bardzo dobrze a w
nagrodę zajadały się kiełbaskami z grilla.
II
Przeprowadzenie bloków tematycznych:
”Mistrzowie segregowania śmieci”, „Mali strażnicy
przyrody”, „Na ratunek Ziemi”, „Stop! Zabraniam!
Zakazuję! Śmieci w worki się sortuje i ponownie
wykorzystuje”. Przy realizacji tych bloków
przeprowadzono szereg zajęć z dziećmi:
-
„Żyj w zgodzie z przyrodą” -
rozmowa na temat akcji sprzątania Świata, jej
znaczenia dla ludzi, zwierząt i roślin.
-
„Segregujemy śmieci” -
zapoznanie z pojęciem recyklingu, rozmowa przy
tablicach demonstracyjnych o jego znaczeniu dla
środowiska, segregowanie odpadów w sali i wyrzucenie
ich do odpowiednich pojemników ustawionych w
przedszkolu.
-
„Kosze na śmieci” - zabawa
dydaktyczna, zapoznanie z przyczynami i sposobami
segregowania odpadów oraz ich dalszym losem.
-
„Znaki ekologiczne” -
wyklejanie różnymi materiałami znaków „dbanie o
czystość”, „recykling”, „zielony znak”. Omawianie
ich wyglądu i znaczenia. Wyszukiwanie znaków
ekologicznych na opakowaniach.
-
„Zaadoptujmy rzekę” - oglądanie
filmu edukacyjnego- poznanie zbiorników wodnych w
Polsce, rola rzeki w przyrodzie i przemyśle,
zachęcanie do dbania o czystość wód.
-
„Na ratunek ziemi” - rozmowa
przy wykorzystaniu zebranych pomocy, zapoznanie z
planetą zamieszkałą przez ludzi, jej problemami oraz
sposobami zapobiegania degradacji środowiska.
-
Inscenizacja: „Nasz Ziemia” -
poznanie roli słońca, deszczu, wiatru i księżyca,
zachęcanie do wyrażania swoich uczuć występ
teatralny
-
„Żyj z przyrodą w zgodzie” -
nauka piosenki, poznanie sposobów pozytywnego
zachowania się w stosunku do przyrody.
-
„Międzygrupowy konkurs wiedzy
przyrodniczej i ekologicznej” - utrwalenie i
poszerzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć.
-
„Wysypisko śmieci”-
doświadczenia z białą serwetką i flamastrami,
samodzielne wyciąganie wniosków, zwrócenie uwagi na
zmiany zachodzące w glebie, powietrzu i wodach w
wyniku niekontrolowanego wyrzucania śmieci.
-
„Order ekologa” - ozdabianie
według własnego pomysłu „orderów” wyciętych z
papieru.
-
„Ślubowanie Ekoludka” -
złożenie uroczystego ślubowania zobowiązującego do
ochrony przyrody i bycia jej przyjacielem.
-
„Rady na odpady” - zabawa
dydaktyczna, uświadomienie konieczności segregowania
odpadów ze względu na materiał z jakiego zostały
wykonane, klasyfikowanie wg. Jednej cechy: plastik,
szkło, papier, metal.
-
„Śmieciostwór” - wykonanie
śmieciowego stwora z odpadów, wykorzystanie
niepotrzebnych rzeczy.
III
Wycieczki i spacery
-
„Wizyta w sklepie
zoologicznym”- obserwacja zwierząt, rozmowa na temat
sprzątania najbliższego otoczenia po swoich
czworonożnych pupilach, pozyskanie roślinek do
przedszkolnego akwarium.
-
„Patrol ekologiczny- wycieczka
promenadą. Zwrócenie uwagi na czystość otaczającej
przyrody, usytuowanie koszy na śmieci, sprawność
oświetlenia, ogólną estetykę otoczenia.
-
Wycieczka na osiedle domków
jednorodzinnych- obserwowanie środowiska,
emitowanych dymów z kominów domków, z komina ełckiej
ciepłowni, poznanie szkodliwego znaczenia dymu dla
środowiska.
IV
Spotkanie z leśniczym
Na początku dzieci
przywitały gościa wierszykami i piosenkami o tematyce
przyrodniczej. Dużą uwagę dzieci przykuł ciemnozielony
mundur gościa. Leśniczy wyjaśnił dzieciom, dlaczego jego
strój ma taki kolor. Podczas rozmowy pan leśniczy
przekazał wiele cennych informacji dotyczących życia
zająca w lesie. Maluchy dowiedziały się gdzie mieszkają
zające, jaki mają kolor sierści, czym się żywią i na
jakie zagrożenia są narażone. Dzieci z zainteresowaniem
słuchały opowiadania a później zadawały mnóstwo pytań. W
kolejnej części spotkania dzieci wspólnie z leśniczym
omówiły zasady zachowania się w lesie. |