REALIZACJA PROJEKTU O WODZIE W 3-LATKACH 1
|
Zajęcia o wodzie w ramach projektu „Mamo, tato wolę wodę” w grupie 3–latków 1 rozpoczęły się 2 marca od realizacji tematu „Co może woda?”. Dzieci podczas prostych doświadczeń poznawały właściwości wody. Oglądały ją pod postacią cieczy, ciała stałego (lodu) i gazu (pary wodnej). Wodzie w butelkach przyjrzały się przez lupy, wąchały, smakowały. Stwierdziły jednogłośnie, że nie pachnie, nie ma koloru ani smaku. Dopiero gdy wsypie się do niej jakąś substancję, np. cukier lub sól, staje się słodka lub słona. Podczas następnego doświadczenia sprawdzały wrzucając do dużego pojemnika z wodą różne przedmioty, co pływa a co tonie, co rozpuszcza się, a co nie. Na koniec zajęcia wymieniały miejsca występowania wody w przyrodzie. Spośród przygotowanych obrazków wybierały te, które ukazywały bezpieczne zachowanie w kontakcie z wodą, latem na plaży lub korzystając z basenu. Na początku kolejnego zajęcia „Co zawdzięczamy wodzie?” oglądały i nazywały pokazana na ilustracjach różne zbiorniki wodne występujące w przyrodzie. Dzieliły je na słodko i słonowodne. Wymieniały komu jest potrzebna woda. Uczestniczyły w zabawie ruchowej pt. „Wędrówka kropelki” ilustrującej obieg wody w przyrodzie. Na koniec zajęcia wykonały proste doświadczenie. Do pojemnika z zabarwioną wodą na niebiesko włożyły białego narcyza. Następnego dnia sprawdziły, co się z nim stało. Okazało się, że kwiat zmienił kolor na niebieski. Dzieci dowiedziały się w ten sposób, że rośliny „piją” wodę, i jeśli będzie ona zanieczyszczona to będą chorować i obumierać. Dlatego wszyscy ludzie powinni dbać o jakość wody i nie zanieczyszczać jej. „Mój wodny portret” to następny temat zrealizowany w grupie, podczas którego „Jagódki” wspólnie z rodzicami poznawali zasady zdrowego odżywiania się. Na podstawie historii o Tadku Niejadku trzylatki dowiedziały się o konsekwencjach nieprawidłowego odżywiania się oraz o ogromnej roli wody w dbaniu o zdrowie. Dzieci dzieliły obrazki produktów spożywczych na zdrowe i niezdrowe, które potem wykorzystały podczas zabawy ruchowej pt. „Zdrowe czy nie?”. Wspólnie z rodzicami ułożyły piramidę żywienia wykorzystując do tego półki, zdjęcia produktów oraz butelki z wodą, którą należy pić codziennie w dużych ilościach. Na koniec zajęcia trzylatki kolorowały niebieską farbą sylwetkę chłopca lub dziewczynki, bo każdy w 70 % składa się z wody. W kwietniu zajęcia pt. „Jak woda przydaje się mojej rodzinie” rozpoczęły się od przypomnienia miejsc występowania wody w przyrodzie. Następnie trzylatki opowiadały o wykorzystaniu wody przez ich rodziny w domach. W ten sposób wymieniły różne zastosowania wody przez ludzi. Dzieci przypomniały poznane wcześniej zasady prawidłowego, oszczędnego gospodarowania wodą, która jest zbyt cenna aby ją marnować. Trzylatki ułożyły z przygotowanych obrazków plakaty ukazujące pozyskiwanie i wykorzystanie wody przez różne organizmy. Dzięki realizacji cyklu zajęć poświęconych wodzie dzieci dowiedziały się jak ważną rolę pełni ona w życiu ludzi i innych organizmów na Ziemi. |
|
|
|
|