REALIZACJA PROJEKTU O WODZIE W 4-LATKACH 3
|
W ramach programu Mamo, Tato wolę wodę”, 24-czworo dzieci czteroletnich z grupy ,,Pszczółki’’ było uczestnikami wielu zajęć dydaktycznych oraz edukacyjnych dotyczących zagadnień o jednym z żywiole, jakim jest woda. Głównym zamierzeniem programu było: - podniesienie poziomu wiedzy na temat właściwości wody; - ukazanie wpływu wody na zdrowie i styl życia człowieka; - przedstawienie występowanie wody w przyrodzie. Ponadto w czasie realizacji programu podjęto niniejsze zagadnienia: · Przybliżenie pojęcia wody oraz źródła, zdobycie wiedzy o występowaniu wody na świecie. · Wsłuchiwanie się w wodne odgłosy. · Przeprowadzenie zabaw ruchowych min.: żabki do stawu, kałuże, ruch to zdrowie, bańka mydlana, · Ćwiczenia ortofoniczne. · Tworzenie i grupowanie zbiorów z rzeczami, które potrzebują wody do życia lub też nie. · Zabawy badawcze z wodą- obserwowanie jej właściwości w różnych stanach skupienia. · Przeprowadzenie eksperymentu „Skąd się biorą bąbelki”. · Wykonanie pracy plastycznej dla utrwalenia wiadomości o wodzie. · Uświadomienie dzieciom konieczności oszczędzania wody. Podczas cyklu zajęć o wodzie wychowankowie przyswajali o niej wiedzę. Zostały przybliżone treści dotyczące: co to jest woda, skąd pochodzi, jakie ma znaczenie dla roślin i zwierząt, zostało także przybliżone znaczenie picia wody dla ludzkiego organizmu, a także utrwalenie nawyku jej picia. Jednocześnie dzieci dowiedziały się o zastosowaniu wody w życiu codziennym. Po każdym, wzmożonym wysiłku zarówno fizycznym, jak i intelektualnym oraz w każdej możliwej chwili dzieci z grupy ,,Pszczółki’’ miały bezpośredni dostęp do wody. Dzieci ochoczo piły wodę, przy czym uświadamiały sobie, że: „Aby zdrowo żyć trzeba wodę często pić”. Przedszkolaki brały udział w zabawach ruchowych, zawodach oraz w konkursie międzygrupowym pt. ,,Woda źródłem życia’’. Dzieci podczas konkursu zgłębiały tajniki wody. Grupowe zmagania przyczyniły się do pogłębienia wiedzy dzieci o naszej planecie i jej potrzebach. Wychowankowie zaznajomili się ze sposobami oszczędzania wody w przedszkolu, w domu. Poza tym poznały jak niezwykle istotne jest jej oszczędzanie dla naszego środowiska. Warto podkreślić, iż najbardziej atrakcyjną formą aktywności dzieci były eksperymenty wodne, a mianowicie zabawy badawcze z różnymi stanami skupienia wody. Niezwykłe emocje towarzyszyły przedszkolakom podczas określenia co tonie, co pływa. Z kolei dzieciom-smakoszom najbardziej utkwiło określanie smaków wody; gorzki, słodki, kwaśny oraz określanie jakie substancje się rozpuszczają, a jakie nie. Reasumując, należy dodać, iż dzieci poprzez wspólną zabawę oraz praktyczne działania zwiększyły swoją świadomość na temat nie tylko roli wody, ale i właściwego odżywiania, lepszego samopoczucia, a także zdrowia. Podjęte działa z programu przyczyniły się do kształtowania prozdrowotnych zachowań wśród dzieci w wieku przedszkolnym. |
|
|
|
|