REALIZACJA PROJEKTU O WODZIE W 4-LATKACH 3

 

W ramach programu Mamo, Tato wolę wodę”, 24-czworo dzieci czteroletnich z grupy ,,Pszczółki’’  było uczestnikami wielu zajęć dydaktycznych oraz edukacyjnych dotyczących zagadnień o jednym z żywiole, jakim jest woda. Głównym zamierzeniem  programu  było:

- podniesienie  poziomu wiedzy na temat właściwości wody;

- ukazanie wpływu wody na zdrowie i styl życia człowieka;

- przedstawienie występowanie wody w przyrodzie.

Ponadto w czasie realizacji programu podjęto niniejsze zagadnienia:

  · Przybliżenie pojęcia wody  oraz źródła, zdobycie wiedzy o występowaniu wody na świecie.

   · Wsłuchiwanie się w wodne odgłosy.

   · Przeprowadzenie zabaw ruchowych min.: żabki do stawu, kałuże, ruch to zdrowie, bańka mydlana,

   · Ćwiczenia ortofoniczne.

   · Tworzenie i grupowanie zbiorów z rzeczami, które potrzebują wody do życia lub też nie.

   · Zabawy badawcze z wodą- obserwowanie jej właściwości w różnych stanach skupienia.

   · Przeprowadzenie eksperymentu „Skąd się biorą bąbelki”.

   · Wykonanie pracy plastycznej dla utrwalenia wiadomości o wodzie.

·         Uświadomienie dzieciom konieczności oszczędzania wody.

Podczas cyklu zajęć o wodzie wychowankowie przyswajali o niej  wiedzę. Zostały przybliżone treści dotyczące: co to jest woda, skąd pochodzi, jakie ma znaczenie dla roślin i zwierząt, zostało  także przybliżone znaczenie picia wody dla ludzkiego organizmu, a także utrwalenie nawyku jej  picia. Jednocześnie dzieci dowiedziały się o zastosowaniu wody w życiu codziennym. Po każdym, wzmożonym wysiłku zarówno fizycznym, jak i intelektualnym oraz w każdej możliwej chwili dzieci z grupy ,,Pszczółki’’ miały bezpośredni dostęp do wody. Dzieci  ochoczo piły wodę,  przy czym uświadamiały sobie, że: „Aby zdrowo żyć trzeba wodę często pić”.

Przedszkolaki brały udział w zabawach ruchowych, zawodach oraz w konkursie międzygrupowym pt. ,,Woda źródłem życia’’. Dzieci podczas konkursu zgłębiały tajniki wody. Grupowe zmagania przyczyniły się do pogłębienia wiedzy dzieci o naszej planecie i jej potrzebach.

Wychowankowie zaznajomili się ze sposobami oszczędzania wody w przedszkolu, w domu. Poza tym poznały jak niezwykle istotne jest jej oszczędzanie dla naszego środowiska.  Warto podkreślić, iż najbardziej atrakcyjną formą aktywności dzieci były eksperymenty wodne, a mianowicie zabawy badawcze z różnymi stanami skupienia wody. Niezwykłe emocje towarzyszyły przedszkolakom podczas określenia co tonie, co pływa. Z kolei dzieciom-smakoszom najbardziej utkwiło określanie smaków wody; gorzki, słodki, kwaśny  oraz określanie jakie substancje  się rozpuszczają, a jakie nie.

Reasumując, należy dodać, iż dzieci poprzez wspólną zabawę oraz praktyczne działania zwiększyły swoją świadomość na temat nie tylko roli wody, ale i właściwego odżywiania, lepszego samopoczucia, a także zdrowia. Podjęte działa z programu przyczyniły się do kształtowania prozdrowotnych zachowań wśród dzieci w wieku przedszkolnym.

powrót