TAJEMNICE GLEBY
|
Swoją przygodę z realizacją projektu i jego poszczególnymi działaniami: „Co to jest gleba i co się w niej kryje?” oraz „Dżdżownica i jej naturalne środowisko” pięciolatki rozpoczęły w ogrodzie przedszkolnym, dowiadując się jak dokładnie wygląda ziemia. Dzieci odkryły, że ziemia jest wszędzie; na placu zabaw, na grządce, pomiędzy płytami chodnika, w doniczce z roślinami. Zauważyły również jej różny wygląd: ciemno i jasnobrązowy, z piaskiem lub kamykami, z trawą lub kwiatami, z liśćmi bądź korzeniami. Mali badacze początkowo przyglądali się ziemi z pozycji stojącej, później korzystając ze szkieł powiększających z bardzo bliskiej perspektywy obserwowali glebę. Sprawdzali czy jest gładka, czy twarda, a może miękka, czy jest sucha lub wilgotna. Dzieci próbowały opisać słowami to co czują i czego dotykają. Wymyślały własne określenia, które odpowiadały temu co wyczuwają. Podczas zabaw ziemią dzieci rozdrabniały ją palcami, ugniatały, formowały z niej figurki, budowały zamki z piasku. Efektem tychże dziecięcych poczynań na świeżym powietrzu było zgromadzenie w sali różnych rodzajów gleby, zebranych z ogrodów, piaskownicy itp., które posłużyły do zajęć badawczych w sali i wzbogaciły pokaz slajdów. Dzieci porównywały próbki ziemi, oglądały pod mikroskopem, określały jej właściwości takie jak barwa, zapach, wilgotność. Podczas tych obserwacji dzieci odkryły małe zwierzątka występujące w glebie. Przygotowana prezentacja multimedialna pt.: „Co to jest gleba i co się w niej kryje?” wzbogaciła dotychczasową wiedzę dzieci na temat gleby, dzieci uświadomiły dlaczego gleba jest tak niezwykła, skąd się wzięła, dla kogo i dlaczego jest potrzebna? Oglądając prezentację multimedialną zaobserwowały z jakich warstw składa się gleba, jak bardzo jest różnorodna, ile kryje w sobie tajemnic i jakich ma mieszkańców. Kolejnym etapem zajęć była: „Dżdżownica i jej naturalne środowisko”. Dzieci dowiedziały się, że w glebie żyje mnóstwo małych organizmów, a wśród nich dżdżownica, która spulchnia i użyźnia glebę. 5-latki starały się wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć na pytanie: Co by było gdybyśmy nie mieli dżdżownic? Stwierdziły, że w rezultacie nie byłoby dobrej ziemi, rośliny nie mogłyby dobrze rosnąć, a w konsekwencji my nie mielibyśmy wystarczającej ilości jedzenia. |
|
|
|
|