ZABAWY Z MATEMATYKĄ
|
W styczniu grupa 4-latki 2 „Niedźwiadki” zrealizowała wybrane zadania modułu V „Matematyka w domu” innowacji „Z matematyką i przyrodą na Ty”. Metodą „burzy mózgów” przedszkolaki ustaliły, że pieniądze u Taty i Mamy nie biorą się znikąd. By lepiej zrozumieć skąd Rodzice mają pieniądze na dziecięce zabawki, dzieciaki wyruszyły w wielką podróż: Stacja nr 1 – PRACA – trzeba pracować, aby mieć pieniądze – zadaniem dzieci było wylosowanie kartoników z zadaniami. Niedźwiadki wykonywały ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem „szefa” by dostać pieniądze. Po prawidłowo wykonanej pracy została przyznana wypłata w określonej ilości żetonów. Stacja nr 2. BANK – wypłacamy gotówkę w banku – by otrzymać gotówkę w banku (wypłatę) trzeba było spełnić pewne kryteria: przywitać się, poprosić o taką ilość żetonów ile zarobiły, podziękować i pożegnać się. Obowiązkowo trzeba było grzecznie odczekać w kolejce. Stacja nr 3. SKLEP – robimy zakupy – za ciężko zarobione żetony dzieci robiły zakupy w sklepie warzywnym oraz piekarni używając dobrze już znanych Ekoludkom zwrotów grzecznościowych. Warto wspomnieć, że część dzieci wydała wszystko, a niektórzy zostawili sobie jeden żetonik „na później” wykazując predyspozycje do oszczędzania. Stacja nr 4. KUCHNIA – GOTUJEMY OBIAD – z zakupionych produktów dzieci przygotowały obiad. Ponadto czterolatki przeliczały zakupione produkty, porównywały kolory, wielkość, wskazywały najmniejsze i największe produkty. Poprzez zabawę dzieciom został przybliżony temat pieniędzy. Niedźwiadki zrozumiały, że pieniądze otrzymuje się za pracę i że są bardzo ważne dla gospodarstwa domowego. Ponadto przedszkolaki uczyły się gospodarowania pieniędzmi. Przeprowadzona zabawa dydaktyczna w sklep oraz nauka wymiany „jeden za jeden” pomogła zrozumieć dzieciom umowną wartość nabywczą pieniądza podczas kupowania i płacenia. W ten sposób „Niedźwiadki” poczyniły pierwsze kroki ku ekonomicznemu wychowaniu. |
|
|
|