ZABAWY Z MATEMATYKĄ

 

W styczniu grupa 4-latki 2 „Niedźwiadki” zrealizowała wybrane zadania modułu V „Matematyka w domu” innowacji „Z matematyką i przyrodą na Ty”.

Metodą „burzy mózgów” przedszkolaki ustaliły, że pieniądze u Taty i Mamy nie biorą się znikąd. By lepiej zrozumieć skąd Rodzice mają pieniądze na dziecięce zabawki, dzieciaki wyruszyły w wielką podróż:

Stacja nr 1 – PRACA – trzeba pracować, aby mieć pieniądze – zadaniem dzieci było wylosowanie kartoników z zadaniami. Niedźwiadki  wykonywały ćwiczenia gimnastyczne  zgodnie z poleceniem „szefa” by dostać pieniądze. Po prawidłowo wykonanej pracy została przyznana wypłata w określonej ilości żetonów.

Stacja nr 2. BANK – wypłacamy gotówkę w banku – by otrzymać gotówkę w banku (wypłatę) trzeba było spełnić pewne kryteria: przywitać się, poprosić o taką ilość żetonów ile zarobiły, podziękować i pożegnać się. Obowiązkowo trzeba było grzecznie odczekać w kolejce.

Stacja nr 3. SKLEP – robimy zakupy – za ciężko zarobione żetony dzieci robiły zakupy w sklepie warzywnym oraz piekarni używając dobrze już znanych Ekoludkom zwrotów grzecznościowych. Warto wspomnieć, że część dzieci wydała wszystko, a niektórzy zostawili sobie jeden żetonik „na później” wykazując predyspozycje do oszczędzania.

Stacja nr 4. KUCHNIA – GOTUJEMY OBIAD – z zakupionych produktów dzieci przygotowały obiad.

Ponadto czterolatki przeliczały zakupione produkty, porównywały kolory, wielkość, wskazywały najmniejsze i największe produkty.

Poprzez zabawę dzieciom został przybliżony temat pieniędzy. Niedźwiadki zrozumiały, że pieniądze otrzymuje się za pracę i że są bardzo ważne dla gospodarstwa domowego. Ponadto przedszkolaki uczyły się gospodarowania pieniędzmi.  Przeprowadzona zabawa dydaktyczna w sklep oraz nauka wymiany „jeden za jeden” pomogła zrozumieć dzieciom umowną wartość nabywczą pieniądza podczas kupowania i płacenia. W ten sposób „Niedźwiadki” poczyniły pierwsze kroki ku ekonomicznemu wychowaniu.

powrót