SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ NA CERTYFIKAT ZIELONA FLAGA ZREALIZOWANYCH 2013- 2014

Podstawowe dane szkoły

1. Certyfikat II stopień - Międzynarodowa Zielona Flaga

2. Nazwa szkoły Miejskie Przedszkole i Żłobek "Ekoludki" w Ełku

3. Organ Prowadzący Miasto Ełk

4. Adres Kilińskiego 48

5. Kod pocztowy 19-300 Ełk

6. E-mail koordynatora ignatowicz@op.pl

7. Województwo warmińsko-mazurskie

8. Liczba uczniów 354

9. Liczba nauczycieli 21

10. Koordynator mgr Małgorzata Ignatowicz

11. Autorzy raportu mgr Małgorzata Ignatowicz, mgr Anna Konopko

Raport z działań szkoły w wybranym 1-2 obszarach według metodologii 7 kroków - 2013/2014

KROK 1 – KOMITET LOKALNY

Jak powstał komitet lokalny?

W związku z urlopem macierzyńskim ubiegłorocznego koordynatora na nowego zgłosiła się wicedyrektor przedszkola. Jej kandydaturę poparli wszyscy. W skład komitetu wchodzą  chętne dzieci jako przedstawiciele najstarszych grup przedszkolnych, którzy  sugerują nam kierunki naszych działań. Do komitetu lokalnego zgłosiły się także chętne nauczycielki z różnych grup, pielęgniarka oraz, kilkoro pracowników administracji i obsługi, słuchaczki Szkoły Policealnej "Medyk" w Ełku z którą placówka od lat współpracuje. Po zebraniach grupowych zgłosili się również chętni rodzice naszych podopiecznych, którzy wspierali czynnie realizowane zadania, brali udział w różnych przedsięwzięciach oraz wspierali przedszkole poprzez dofinansowywanie szeregu akcji. Protokoły z zebrań komitetu przedstawiane są na tablicy ogłoszeń dla nauczycieli i rodziców. Skład Komitetu nauczyciele -21 osób, dzieci z najstarszych grup przedszkolnych - 10, rodzice - 12 osób,  pracownicy administracji i obsługi - 10 osób, słuchaczki Szkoły Policealnej - 3 osoby, pielęgniarka - 1, Jak często odbywały się spotkania? Raz w miesiącu. W lutym i marcu odbyły się w sumie  4 spotkania. Jaka jest rola uczniów w Komitecie Lokalnym? Dzieci  sześcioletnie w godzinach rannych rozmawiając z nauczycielkami i kolegami z grupy podają pomysły tego co chciałyby robić w ramach tematyki podejmowanych działań.  Podczas spotkań komitetu wypowiadają się na temat zrealizowanych działań i opiniują kolejne. formy realizacji zadań. W miarę możliwości dzieci są również organizatorami, prowadzącymi i uczestnikami różnych zadań.  Po zakończeniu dokonują oceny w formie plastycznej lub wypowiedzi. $spotkanie_1 $ Przedstawienie programu Szkoły dla Ekorozwoju w nowym roku szkolnym, decyzja o kontynuowaniu działań w pozyskanie certyfikatu II stopnia "Zielona Flaga", powołanie nowego koordynatora. $spotkanie_2 $ Omówienie  wykonanego audytu, wybór zadań i opracowanie planu działań. 28.02.2014 Przedstawienie planu działań, podział zadań do realizacji wśród odpowiedzialnych za nie członków komitetu 14.05.2014 Podsumowanie organizacji i przebiegu powiatowego konkursu dla przedszkoli "Oszczędzamy wodę" 30.05.2014 Zaplanowanie przebiegu rajdu rowerowo-pieszego, ustalenie z dziećmi z komitetu lokalnego rodzaju konkurencji i zabaw sportowych na placu Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Kontakt z dyrektorem CEE w Ełku w sprawie terminu i organizacji ogniska.

KROK 2 – AUDYT ŚRODOWISKOWY

Czy przeprowadzony został audyt początkowy?

Tak. Wnioski z przeprowadzonego audytu Audyt dla dzieci zaproponowany przez program wykazał że na temat oszczędzania wody  przedszkolaki posiadają wiedzę ale w praktyce nie zawsze ją stosują. Audyt dotyczący transportu wykazał że dzieci  i ich rodzice nie są motywowani i zachęcani do pieszego i rowerowego pokonywania drogi z domu do przedszkola. Nie wszystkie dzieci wiedzą jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę. Komitet roboczy opracował i przeprowadził wśród rodziców dodatkowy audyt, z którego wynika że w rodzinach piją wodę z butelek plastikowych, oszczędzają wodę a wiedzę czerpią najczęściej z TV i internetu. Dzieci w domu tylko czasami oszczędzają wodę mimo dużej wiedzy na ten temat. Ponad 90% rodziców chce aby prowadzone były w przedszkolu zajęcia dotyczące racjonalnego gospodarowania wodą. Jeśli chodzi o transport  ponad połowa rodziców przywozi  dzieci swoim samochodem, a ponad 55% nigdy nie przychodzi pieszo. Dzieci wspólnie z rodzicami nielicznie uczestniczą w aktywnych ruchowo formach wypoczynku.

Czy przeprowadzony został audyt podsumowujący?

Tak

Jakie zmiany wykazał audyt podsumowujący?

Po analizie audytu końcowego komitet lokalny stwierdził iż w chwili obecnej dzieci większą uwagę zwracają na sposoby oszczędzania wody i realizują to w praktyce. Chętnie przychodzą do przedszkola pieszo, korzystają z rowerów oraz komunikacji miejskiej. Znają też zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.

KROK 3 - Kodeks Ekologiczny

Jak powstał kodeks i gdzie w szkole został umieszczony?

 Chcąc poszerzyć zakres istniejącego już przedszkolnego "Kodeksu Ekoludka" przez cały rok szkolny 2013/2014. przedszkolaki brały udział w szeregu zajęciach o tematyce ekologicznej W kwietniu najstarsze grupy wykonywały plakaty z hasłami na temat oszczędzania wody oraz prace o aktywności ruchowej. Najciekawsze z nich - wybrane przez pozostałe dzieci- posłużyły do stworzenia kolejnego "Kodeksu Ekologicznego". Nowy kodeks został umieszczony  w holu przedszkola i na przedszkolnej stronie internetowej

KROK 4 - Plan działania i jego wykonanie

OBSZAR 1 Woda

OBSZAR 2 Transport i aktywność ruchowa

Uzasadnienie wyboru obszaru działania.

Tematy dotyczące wody i transportu zostały wybrane przez komitet lokalny po przeprowadzeniu audytu początkowego wśród dzieci przedszkolnych  i ich rodziców. Okazało się iż tematyka ta  mimo że jest bliska dzieciom to nie zawsze ma odzwierciedlenie w konkretnych działaniach naszych podopiecznych. Chcieliśmy dzięki realizacji zaplanowanych zadań nie tylko zwiększyć świadomość ekologiczną dzieci i ich rodziców ale zachęcić do podejmowania praktycznych działań dotyczących oszczędzania zasobów wodnych i zwiększania aktywności ruchowej. zarówno w przedszkolu jak i środowisku rodzinnym i lokalnym.

OBSZAR 1 - przebieg zrealizowanych działań w podpunktach

- badanie ankietowe wśród dzieci i ich rodziców - "Woda cudowna ciecz"- wykonanie i prowadzenie gazetki tematycznej - "Kapiący kran"- wykonanie i rozmieszczenie znaczków w przedszkolu i domu - Oszczędzamy wodę - prelekcja zaproszonego gościa - Woda w przyrodzie - cykl bloków tematycznych dla dzieci - "Szklanka wody" - przygotowanie prezentacji multimedialnej dla dzieci i rodziców - "Światowy Dzień Wody" - organizacja przedszkolnej  uroczystości - "Ekoludek oszczędza wodę"- zajęcia otwarte dla rodziców - "Prezent dla Ziemi"- happening uliczny przedszkolaków - Zakładanie zielonych kącików w salach - Wycieczka do Muzeum Kropli Wody, Stacji Uzdatniania Wody - Teatrzyk Ekologiczny dla rodziców i młodszych grup - "Oszczędzamy wodę "- powiatowy konkurs plastyczny - "Stop słodkim sokom" - spotkanie z dietetykiem - "Woda to życie" - konkurs wiedzy ekologicznej - Opracowywanie informacji na stronę www i do prasy, wywiady w radio

OBSZAR 1 - opis zrealizowanych działań

Plan działań z zakresu Woda był realizowany zgodnie z założeniami. Działania prezentowane były na gazetkach tematycznych, stronie internetowej, w prasie lokalnej oraz podczas spotkań z rodzicami. We wszystkich grupach wiekowych prowadzone były bloki tematyczne dotyczące wody, jej właściwości, miejsc występowania, obiegu jak również sposobów oszczędzania np. "WODA CUDOWNA CIECZ", "WODA TO ŻYCIE", "WODA W KRANIE I W KAŁUŻY". Były one realizowane i współfinansowane dzięki pozyskanym funduszom z CEE w Ełku w ramach konkursu "Małych Grantów". Dzieci projektowały, wykonywały i rozwieszały w przedszkolnych łazienkach i kuchni jak również w swoich domach znaczki przypominające o oszczędzaniu wody. Przedszkolaki uczestniczyły w spotkaniu z przedstawicielką Centrum Edukacji Ekologicznej - Panią Różą na temat: „Woda dla życia ludzi i przyrody”. Dowiedziały się co to jest woda, skąd się bierze? Jakie ma znaczenia dla życia. W marcu grupy starsze oraz zaproszeni rodzice brali udział w uroczystości z okazji Światowego Dnia Wody. Przedszkolaki ubrane na niebiesko z atrybutami kropli wody uczestniczyły w „mini konferencji” „Woda- niezwykła ciecz” przygotowanej przez sześciolatki. „Przedszkolni naukowcy z dziedziny fizyki, geologii, ekologii, medycyny, chemii i  biologii” przybliżyły dzieciom wiadomości na temat ilości  wody na Ziemi, jak krąży ona w przyrodzie i w ilu stanach skupienia występuje. Po konferencji „reporterka” sprawdzała  wiedzę uczestników na temat rodzaju wód ,jej wykorzystaniu i oszczędzaniu. Na zakończenie obchodów Dnia Wody wszyscy obejrzeli prezentację multimedialną pt. „Szklanka wody”. W każdej grupie odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców,  podczas których goście  brali czynny udział, mogli obserwować przebieg zajęć, poszerzyć również własne wiadomości na temat wody. Zaproszona pani dietetyk przypomniała zasady zdrowego odżywiania się i przekazała wiedzę na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie. W kwietniu przedszkolaki wzięły udział w ulicznym happeningu z okazji Światowego Dnia Ziemi, który odbywa się każdego roku. Do niego przygotowywały się dzieci wraz z rodzicami wykonując wspólnie transparenty i ulotki.  Aby bezpośredni poznać sposoby oczyszczania wody, dzieci w ciągu roku uczestniczyły w wyjazdach do Stacji Uzdatniania Wody, CEE w Ełku, Oczyszczalni Ścieków, Muzeum Kropli Wody. Popularyzując wiedzę na temat wody pięciolatki zaprezentowały  innym dzieciom, rodzicom i uczniom zaprzyjaźnionej szkoły teatrzyk "W stumilowym lesie". Podnosząc świadomość ekologiczną mieszkańców miasta sześciolatki brały kilkakrotnie udział w audycjach Radia Bayer FM, których tematem przewodnim było znaczenie wody dla istnienia na Ziemi. Podsumowaniem działań i zdobytych wiadomości oraz umiejętności dzieci była organizacja i udział w konkursach- plastycznym i wiedzy ekologicznej. W powiatowym konkursie plastycznym "Oszczędzamy wodę" oprócz naszych dzieci brały udział przedszkola i szkoły z poza Ełku. konkurs wiedzy o wodzie organizowany był miedzy grupami.

OBSZAR 1 - opis efektów działań

Dzięki zaplanowanym blokom tematycznym, zajęciom otwartym dzieci poznawały zmysłami wodę, jej znaczenie w przyrodzie, uzasadniały dlaczego i w jaki sposób należy dbać o zasoby wody na Ziemi. W działania  włączyliśmy rodziców, którzy brali czynny udział we wszystkich formach aktywności przedszkola. Mieli wpływ na ich organizację i przebieg. Różnorodność form pozwoliła nauczycielom i dzieciom oddziaływać również na środowisko lokalne. Kontynuowaliśmy dotychczasowe działania ekologiczne jak również włączyliśmy nowe. . Ustawiliśmy zbiornik na wodę deszczową, z którego korzystają dzieci i pracownicy przy pielęgnacji ogródka i kącików zielonych.  Pozyskaliśmy 1000 zł z konkursu "Małych Grantów" z CEE w Ełku na realizacje projektu "Woda to skarb". Otrzymaliśmy nagrodę w Wojewódzkim konkursie "Zdrowa i pyszna kompozycja żywieniowa" organizowanym przez m.in. Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej,  Warmińsko- Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie.

OBSZAR 2 - przebieg zrealizowanych działań w podpunktach

- badanie ankietowe wśród dzieci i rodziców - organizacja i prowadzenie gazetki tematycznej "Ruch to zdrowie" - cykliczne spotkania ze sportowcami - zajęcia na boisku, hali sportowej, "orliku'- utworzenie w placówce sali gimnastycznej dla dzieci - "Ćwiczyć każdy może" - cykliczne zajęcia z rodzicami - "Poniedziałki bez samochodu" - akcja promocyjna - Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem przedszkolnej ścieżki rowerowej - opracowywanie informacji na stronę www, do prasy i wywiady w radio - "Tydzień sportu" - zabawy ruchowe na Stadionie Miejskim i w ogrodzie przedszkolnym - Między przedszkolna Olimpiada Sportowa -Festyn Rodzinny - Organizacja wycieczek dla dzieci i rodziców - Piesze i rowerowe wycieczki dla pracowników - "Rowerowo, pieszo i sportowo" rajd rowerowy dzieci i rodziców II edycja

OBSZAR 2 - opis zrealizowanych działań

Plan działań z zakresu Transport i aktywność ruchowa był realizowany zgodnie z założeniami. Działania prezentowane były na gazetce tematycznej "Ruch to zdrowie", stronie internetowej, w prasie lokalnej oraz podczas spotkań z rodzicami. Zajęcia i zabawy ruchowe odbywały się nie tylko w przedszkolu i ogrodzie ale także na "Orliku", w hali sportowej i stadionie. Dzieci miały możliwość poznać zasady gry zespołowej, grały w kosza, piłkę nożną, doskonaliły umiejętności rzutu, łapania, kozłowania. Zajęcia prowadzone były przy współpracy z nauczycielami wych. fiz., z trenerami, rodzicami, miłośnikami sportu i uczniami pobliskich szkół. Dzień Sportowca został zorganizowany dla czterolatków przez rodziców jednej z dziewczynek i odbył się na hali widowiskowo - sportowej MOSiR. Dla większości dzieci była to pierwsza wizyta na prawdziwej sali gimnastycznej więc zajęcia rozpoczęły się od zapoznania z zasadami obowiązującymi w tego typu obiektach. Podczas cyklicznych zajęć" Ćwiczyć każdy może" rodzice i dzieci dowiedzieli się o znaczeniu aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka, zachęcani byli do wspólnego, aktywnego spędzania czasu. Poznali wiele zabaw, które mogą wykorzystywać w domu. Podczas zajęć o ruchu drogowym przedszkolaki utrwaliły znajomość przepisów ruchu pieszego, na spacerach i wycieczkach ćwiczyły przechodzenie przez jezdnie po pasach i innych miejscach wyznaczonych.  W czasie  "Tygodnia Sportu" nauczycielki z rodzicami zorganizowały na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym ogólnorozwojowe zajęcia ruchowe z zastosowaniem różnorodnych metod i form wychowania fizycznego  Między innymi zorganizowany został tor przeszkód, w którym dziecko miało do pokonania wiele trudności, doskonaliło umiejętności współdziałania i rywalizacji z rówieśnikami. Najstarsze grupy brały udział w  Mini Olimpiadach Sportowych organizowanych przez szkołę i zaprzyjaźnione przedszkole. Przeprowadzono szereg zajęć z wykorzystaniem przedszkolnej ścieżki rowerowej. W maju zorganizowano II Edycję Rodzinnego Rajdu Rowerowego w którym udział wzięło ponad 100 uczestników. Trasa biegła promenadą ełcką do CEE gdzie zaplanowano zabawy i gry sportowe oraz ognisko i pieczenie kiełbasek.. Dzięki wspólnej aktywności wszyscy mieli możliwość rozwijać sprawność fizyczną, rywalizować w konkurencjach, integrować się ze społecznością przedszkolną a przede wszystkim promować zdrowy styl życia. Inną formą popularyzowania aktywnego wypoczynku była organizacja pieszych i rowerowych wycieczek pracowników placówki i ich rodzin których celem było zapoznanie z walorami krajoznawczo turystycznymi naszego miasta i okolic. Po audycie początkowym i przeliczeniu liczby samochodów parkujących rano przy przedszkolu przeprowadzono  akcję  "Poniedziałek bez samochodu" .Dzieci wykonały plakaty które rozwiesiły w przedszkolu i w pobliżu parkingu oraz ulotki zachęcające do pieszego bądź rowerowego przybywania do placówki. Coroczny Festyn Rodzinny pozwolił na aktywny rodzinny wypoczynek na świeżym powietrzu.

OBSZAR 2 - opis efektów działań

Realizacja działań przyczyniła się do otrzymania przez placówkę tytułu "PRZEDSZKOLE W RUCHU" nadawanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Powiększyliśmy grupę uczestników zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Dzieci nabyły wiadomości i umiejętności prawidłowego poruszania się po drogach. Poznały wiele gier i zabaw ruchowych, miejsc, gdzie można uprawiać sport. Poznały zasady bezpiecznego korzystania z boisk, hall "Orlików", urządzeń gimnastycznych. Bawiąc się z rówieśnikami, rodzicami rozbudzały w sobie zainteresowania sportem, cieszyły się wspólna zabawą, a jednocześnie rozwijały sprawność fizyczną. Przedszkolaki miały możliwość uczestniczyć w szeregu organizowanych przez placówkę całodniowych wycieczkach do "Mazurolandii", "Ełcką kolejką wąskotorową" , do lasu itp. Efektem jest  też zwiększona liczba przedszkolaków przychodząca do przedszkola pieszo, rowerem lub korzystająca ze środków komunikacji miejskiej. Trwają prace remontowe w planowanej sali gimnastycznej

KROK 5 - Monitorowanie działań

Opisz jak realizacja działań była monitorowana i czy w trakcie realizacji trzeba było wprowadzić zmiany.

Monitoring z realizacji działań umieszczany był systematycznie na tablicach informacyjnych w przedszkolnych budynkach. Wywieszane były informacje dla rodziców związane z poszczególnymi działaniami. Powstały dwie stałe gazetki tematyczne dotyczące wody oraz transportu i aktywności w planie działań? ruchowej. Kontynuowaliśmy również prowadzenie na stronie internetowej placówki wpisów w zakładce ZIELONA FLAGA. Tutaj umieszczaliśmy relacje z różnych przedsięwzięć. Koordynator systematycznie prowadził KALKULATOR. Na spotkaniach KOMITETU LOKALNEGO oraz rad pedagogicznych dokonywano przeglądu zrealizowanych działań i omawiano kolejne. Na bieżąco informowani byli również rodzice podczas spotkań grupowych. Przesyłaliśmy relacje z przebiegu działań na stronę internetową ODN w Olsztynie.

Czy dane w kalkulatorze EKOSZKOŁA zostały uzupełnione na rok szkolny 2013/2014?

Tak

Suma emisji CO2 za rok szkolny 2013/2014 (w tonach) 185

KROK 6 - Współpraca lokalna i promocja działań

Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

 Nawiązaliśmy współpracę ze Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 oraz z Zespołem Szkół Samorządowych w Ełku. Razem organizowaliśmy zajęcia sportowe z trenerem, rodzicami, uczniami. Uczestniczyliśmy w mini olimpiadzie dla przedszkolaków. Zapraszaliśmy nauczycieli wychowania fizycznego i grupy przedszkolnej na wspólne zajęcia w placówce, spotkania z zaproszonymi gośćmi, inscenizacje. współpracowaliśmy z Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Pisaliśmy projekty na które pozyskaliśmy dofinansowanie. Na terenie CEE  organizowaliśmy rajdy rowerowe, zapraszaliśmy pracowników na zajęcia dydaktyczne, braliśmy udział w imprezach organizowanych przez Centrum. Nasza współpraca ze Szkołą Policealną "Medyk" w Ełku polegała na prowadzeniu warsztatów z udzielania pierwszej pomocy. Wspólnie z Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli organizowaliśmy powiatowy konkurs plastyczny "Oszczędzamy Wodę". W Radio Bayer FM prowadziliśmy audycje a w prasie lokalnej umieszczaliśmy artykuły. Promocja realizowanych działań Nasze działania promowaliśmy w lokalnym radiu. Dzieci z nauczycielką przygotowywały i prowadziły audycje radiowe o tematyce wybranych przez nas działań. Ukazały się artykuły w prasie i na stronach internetowych Gazety Olsztyńskiej,  Nowej Ełckiej, Bliżej Przedszkola np. "Ekoludki z Międzynarodowym Certyfikatem - Zielona Flaga", "Sport to zdrowie każdy przedszkolak ci to powie", "Tworzenie kodeksu małego ekologa", "Ekologiczny happening w Ekoludkach". O realizacji planu działań pisaliśmy na przedszkolnej stronie internetowej oraz stronie ODN w Olsztynie i Fundacji Partnerstwo dla Środowiska w Krakowie.

KROK 7 - Integracja z programem nauczania

Jakie przykładowe treści podstawy programowej (których przedmiotów) realizowane były w czasie opisanych działań?

 Podczas planowania i realizacji działań wystąpiła korelacja z Podstawą Programowa Wych. Przedszkolnego, np. dziecko jest sprawne fizycznie, lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej; dziecko orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; dziecko wie jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin; Opisz - które działania z opisanych zostały włączone do realizowanego programu nauczania? - Zajęcia koleżeńskie dla rady pedagogicznej związane z programem "Zielona Flaga", organizacja ekologicznych Happeningów, Organizacja wycieczek i spotkań z pracownikami Przedsiębiorstwa Wodociągów o Kanalizacji, organizacja konkursów ekologicznych. organizacja rodzinnych rajdów rowerowych i rajdów dla pracowników, zajęcia ruchowe na różnych obiektach sportowych. W realizację działań zaangażowane były wszystkie roczniki dzieci uczęszczających do placówki.

Inne działania na rzecz ekorozwoju w roku szkolnym 2013/2014

Inne działania W roku szkolnym 2013/2014 realizowaliśmy działania związane z Ogólnopolską Akcją MEN "Ćwiczyć każdy może"  i uzyskaliśmy  tytuł "Przedszkole w Ruchu". Posiadając Certyfikat "Szkoła Promująca Zdrowie" kontynuowaliśmy  jej działania w bieżącym roku. Propagowaliśmy aktywny wypoczynek na rowerze wśród rodziców, dzieci, pracowników i społeczności lokalnej

Analiza i refleksje Co daje Twojej szkole udział w programie Szkoły dla Ekorozwoju?

Realizacja zadań w ramach  programu  wpłynęła bardzo pozytywnie na stosunek dzieci do swojej „małej Ojczyzny” zaktywizowała naszych wychowanków, rodziców, nauczycieli, naszych partnerów do pracy na jej rzecz. Jesteśmy pewni, że poprzez nasze działania wzrósł i nadal będzie wzrastał prestiż naszej placówki w środowisku lokalnym. Dzięki współpracy z prasą, radiem oraz systematycznemu opisywaniu kolejnych etapów naszego przedsięwzięcia w Internecie, działania naszej placówki promowane są na forum ogólnopolskim. Poszukujemy i stosujemy alternatywne metody i formy pracy z dziećmi, tak, aby skutecznie i rzetelnie przybliżać dzieciom problemy z zakresu edukacji ekologicznej. Jesteśmy placówką przyjazną środowisku. Dążymy do zrównoważonego rozwoju. Chcemy, aby była ona przykładem dobrego współdziałania różnych ludzi i różnych środowisk zjednoczonych myślą o środowisku, za które czujemy się odpowiedzialni.

Co było największym sukcesem tegorocznych działań?

Tegorocznym sukcesem było poszerzenie zakresu działań w porównaniu z ubiegłym rokiem. Uczestnicy programu z odwagą, pewnym doświadczeniem podejmowali nowe zadania. Sukcesem jest także nawiązanie współpracy z nowymi partnerami jak również to, że w naszej placówce powstanie sala gimnastyczna dla dzieci. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby praca była owocna, zgodna z harmonogramem, dzięki czemu w 100 procentach został zrealizowany plan działań.

Jakie są priorytety szkoły w zakresie działań związanych z ekologią?

Od wielu lat podejmowane są w naszej placówce działania na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej zarówno wśród naszych wychowanków, pracowników ale także wśród społeczności lokalnej. Aby osiągnąć pozytywne rezultaty w działalności ekologicznej stwarzamy dzieciom okazje do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Zaplanowane i realizowane do tej pory działania z zakresu edukacji ekologicznej dają możliwość nabywania przez dzieci podstaw wiedzy o funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego oraz uczą zasad zrównoważonego rozwoju. Główne cele, jakie sobie stawiamy to prezentacja nowego spojrzenia na edukację ekologiczną jako dziedzinę będącą w kręgu oddziaływań przedszkola,  wymiana doświadczeń nabytych w toku realizacji edukacyjnych inicjatyw ekologicznych. Pragniemy, aby nasza placówka tętniła życiem i w równym stopniu służyła dzieciom, jak i ich rodzicom oraz mieszkańcom naszego miasta.