2016/2017

 

PLAN DZIAŁAŃ

 

 

RAPORT Z EWALUACJI WYNIKÓW DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA

W  RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

w roku szkolnym 2016-2017

I. Ewaluacja celu nr 1:

1. Cel zaplanowany: Zwiększenie odporności emocjonalnej dzieci, empatii i umiejętności komunikacyjnych.

2. Kryterium sukcesu: wzrost umiejętności nazywania i wyrażania swoich myśli i uczuć przez dzieci oraz wzmocnienie własnej wartości.

3. Jak sprawdzono, czy osiągnięto cel:   Dokonano analizy wyników ankiet obrazkowych dla dzieci "Co lubię a czego nie lubię w moim przedszkolu" na koniec roku szkolnego. Przeprowadzono  wywiady z nauczycielami na temat ilości dzieci wchodzących w konflikt z rówieśnikami, ilości dzieci mających problem z przestrzeganiem norm społecznych ( dokuczanie, przezywanie, używanie wulgarnych słów). Na bieżąco Zespół Promocji Zdrowia prowadził  obserwacje dotyczące realizacji zadań Szkoły Promującej Zdrowie oraz analizował dokumentację i sprawozdania nauczycieli.

Wszystkie nasze działania dokumentowane były w protokołach rad pedagogicznych, sprawozdaniach opracowanych przez zespół dla nauczycieli oraz sprawozdaniach półrocznych, dziennikach zajęć, zeszytach kontaktów z rodzicami, na stronie internetowej placówki, fb jak również   dokumentacji fotograficznej.

4. W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu ( Czyli osiągnięto cel)?

Dzięki realizacji poszczególnych zadań znacznie wzrosła u dzieci świadomość siebie, własnych uczuć, umiejętność wyrażania ich w odpowiedni sposób. Przedszkolaki znacznie lepiej radzą sobie z napięciami w trudnych sytuacjach, łagodniej znoszą stres i porażki. Zwiększyła się u nich zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji z innymi dziećmi w grupie. Analiza ankiet obrazkowych dla dzieci potwierdza iż większość dzieci lubi: gry i zabawy w przedszkolu, organizowane wycieczki, zajęcia, spotkania. Dzieci chętnie przychodzą do przedszkola, biorą udział w konkurach, przeglądach i jak same zaznaczają nie lubią gdy są za wcześnie odbierane.

 

5. Jeśli nie udało się osiągnąć kryterium sukcesu to dlaczego?

------------------------------------------------------------------------------

 

6. Ewaluacja zadań

L.p

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu

Czego nie udało się zrobić i dlaczego?

1.

Przekazanie informacji

o planowanych

działaniach przedszkola w

związku z  problemem priorytetowym

Zorganizowanie spotkania z rodzicami, przekazanie informacji

Przedstawienie koncepcji działań wychowawczych i profilaktycznych oraz oczekiwań związanych z ich realizacją w roku szkolnym 2016/2017w ramach Szkoły Promującej Zdrowie odbyło się w czasie pierwszej Rady Pedagogicznej z nauczycielami oraz na oddzielnym spotkaniu z pracownikami niepedagogicznymi.

Rodzice naszych podopiecznych zostali poinformowani o planowanych działaniach w ramach problemu priorytetowego podczas zebrań grupowych które miały miejsce w dniach 12-14.09.2016r we wszystkich 16 grupach przedszkolnych.

 

2.

Opracowanie w grupach "Kodeksu Przedszkolaka"

100% grup opracuje  i wywiesi w swojej sali "Kodeks Przedszkolaka

W ramach zajęć dydaktycznych we wszystkich grupach wiekowych (100%) odbyły się rozmowy, zajęcia, pogadanki dotyczące zasad zachowania w grupie i przedszkolu. Dzieci wraz z nauczycielkami wykonały gazetki pod hasłem „Nasz kodeks grupowy” , które następnie zostały umieszczone w salach.

 

3

Realizacja programów profilaktycznych i zajęć edukacyjnych dotyczących odporności emocjonalnej 

100% n-li zrealizuje w swojej grupie program profilaktyczny , zajęcia edukacyjne, które kształtują u dzieci umiejętności społeczne i życiowe, a w szczególności- rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji, empatii, akceptacji siebie i innych, otwartości w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, współpracy w grupie ,radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych

Każda nauczycielka (100%) w ramach realizacji zadań SzPZ przeprowadziła w swojej grupie szereg zajęć dydaktycznych, pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi, warsztatów, zajęć otwartych dla rodziców które związane były z kształtowaniem u dzieci umiejętności społecznych  i komunikacyjnych, a w szczególności- rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji, empatii, akceptacji siebie.

 

4.

Organizacja szkoleń /warsztatów dla Rady Pedagogicznej nt: rozwijania twórczej aktywności dziecka, radzenia sobie z emocjam

50% rady pedagogicznej będzie uczestniczyło w szkoleniach

W  ramach WDN 50% nauczycielek uczestniczyło w zajęciach otwartych dla Rady Pedagogicznej prowadzonych przez naszą koleżankę pod hasłem „Jestem dobrym kolegą”. Ponadto w ramach samodoskonalenia  wszystkie nauczycielki brały udział w wielu szkoleniach, warsztatach czy konferencjach dotyczących zarówno  kształcenia umiejętności społecznych dzieci oraz rozwijania twórczej ich aktywności np.:

1.„Psychologia różnic indywidualnych” organizator PPP w Ełku;

2.”Postępowanie wobec dyskryminacji, agresji ,przemocy, wykluczeniu społecznemu w szkole” – MODN w Ełku;

3.”Co mogło wydarzyć się inaczej – zachowania agresywne oraz sposoby przeciwdziałania” – Centrum Edukacji Obywatelskiej, i wiele innych.

 

5.

Prowadzenie gazetek tematycznych dla rodziców o wychowaniu dzieci/pedagogizacja

80% nauczycielek prowadzić będzie systematyczną pedagogizację rodziców poprzez referaty i gazetki tematyczne

50% nauczycielek zarówno na tablicach ogłoszeń, na stronie internetowej placówki jak i na fb przedszkola systematycznie umieszczały artykuły i referaty dotyczące tematyki odporności emocjonalnej dzieci. Ponadto wszystkie panie prowadziły tablice ogłoszeń dla rodziców gdzie umieszczały prace wykonane przez przedszkolaki. Przykładowe artykuły to:

1. „Rozwój emocjonalny 5-latka”,

2.”Jak wychowywać zdolne dziecko-porady”

3.”Jak radzić z emocjami w wieku przedszkolnym”

4.”Co trzylatek umieć powinien”

5.”Zdrowy rozsądek w wychowaniu”,

6.”Skąd bierze się nadpobudliwość”

7. „Umysł dziecka-cud istnienia”

8. „Wielka moc bajek”    i wiele innych

 

6.

Przeprowadzenie dla rodziców spotkania/szkolenia z psychologiem

10%rodziców z każdej grupy weżmie udział w spotkaniu

W ramach zadania  w wielu grupach odbyły się spotkania, warsztaty, zajęcia  z psychologiem na które zapraszano również rodziców..

24.11.2016r w grupach 3-latki1, 4-latki5 zorganizowano zajęcia terapeutyczne „W krainie emocji” które prowadziła pani psycholog M.Sawirka-Gpspodarczyk.

 31.01.2017 w 4-latkach5 jak również w 4-latkach1 zorganizowano warsztaty „Nasze emocje”, które prowadziła psycholog z PPP w Ełku. W tym samym dniu w grupie 6-latki1 odbyły się zajęcia kreatywnego i twórczego myślenia z udziałem rodziców i psychologa z PPP w Ełku.

20.04.2016 zorganizowane zostały warsztaty dla rodziców prowadzone przez psychologów Katarzynę Łuszczyk i M. Sawirko-Gospodarczyk pod hasłem „Niegrzeczny czy w emocjach - Jak pomóc dziecku w przeżywaniu emocji”. W warsztatach brało udział 14 rodziców dzieci z różnych grup.

 

7.

Aktywne włączenie pracowników i rodziców w akcję "Cała Polska czyta dzieciom"

W kazdej grupie odbędą się co najmniej 3 czytania bajek przez zaproszonych gości i rodziców.

Wszystkie grupy przedszkolne (100%)w roku szkolnym 2016/2017 w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” zapraszały rodziców i gości  (pracowników przedszkola, młodzież z Bursy Szkolnej w Ełku) do wspólnego czytania bajek przedszkolakom. W każdej grupie odbyły się co najmniej trzy czytania.  W ramach realizacji tego zadania odbyło się również spotkanie z p..T.Galias z Biblioteki Pedagogicznej w Ełku pod hasłem „Światowy dzień postaci  z Bajek”. Przedszkolaki organizowane miały również wyjścia do Biblioteki Miejskiej w Ełku, biblioteki w Szkole Podstawowej nr 7. W ramach współpracy z Zespołem Szkół nr 1 zorganizowano akcję czytelniczą dotyczącą twórczości Jana Brzechwy. Również przy współpracy uczniów z Gimnazjum nr 4 oraz Liceum Ogólnokształcącego nr 1 rozwijane były pasje czytelnicze dzieci..

 

8.

Organizacja przedstawień, konkursów, imprez dla dzieci mających na celu poznawanie siebie, swoich mocnych stron, odkrywanie talentów;

100% grup weżmie udział w organizowanych w przedszkolu konkursach i imprezach przedszkolnych.

W celu poznania siebie swoich mocnych stron oraz w ramach odkrywania talentów dziecięcych wszystkie grupy wiekowe (100% grup) brały udział bądź organizowały szereg konkursów plastycznych, recytatorskich, przeglądów muzycznych, inscenizacji teatralnych, imprez przedszkolnych. wg harmonogramu np: Dzień Pluszowego Misia, Dzień Kota, Dzień Życzliwości, Dzień Postaci z Bajek, Jasełka, Dzień Niepodległości, Dzień Babci i Dziadka i wiele innych.

 W styczniu 2017r odbyły się również warsztaty plastyczne „Zaczarowana choinka” w których wzięło udział 64 dzieci 3-6 letnich wraz z rodzicami. Warsztaty skierowane były do nieśmiałych przedszkolaków, aby mogły pokazać swoje umiejętności i talenty będąc jednocześnie wspierani przez swoich najbliższych. Na początku roku szkolnego w przedszkolu powstał „Klub wędrującej książki” dzięki któremu dzieci miały możliwość wymieniania się książkami.

 

9.

Organizacja zajęć otwartych dla rodziców

W każdej grupie odbędą się co namniej 4 zajęcia otwarte dla rodziców

W każdej grupie przedszkolnej w roku szkolnym 2016/2017 każda nauczycielka przeprowadziła co najmniej dwa zajęcia dydaktyczne otwarte dla rodziców. Ponadto rodzice zapraszani byli również na uroczystości, inscenizacje, przeglądy, konkursy  by móc nie tylko obserwować swoje pociechy ale również aktywnie uczestniczyć w życiu placówki integrując się z przedszkolem.

 

10.

Udział i organizacja akcji charytatywnych

80% nauczycieli wraz z grupami aktywnie będzie uczestniczyło w akcjach

Wszystkie nauczycielki wraz z dziećmi w roku szklonym 2016/2017 aktywnie uczestniczyły w  Zbiórce Plastikowych  Nakrętek dla Tymka. Przedszkolaki ponadto uczestniczyły w takich akcjach charytatywnych jak: zbiórka karmy dla zwierząt leśnych oraz dla schroniska, Zbiórka zabawek, książek pod hasłem "I ty możesz zostać Św. Mikołajem”. Ponadto ponad  80% nauczycieli oraz wielu pracowników niepedagogicznych wzięło udział w organizacjach Kiermaszu Bożonarodzeniowego oraz Wielkanocnego (wykonanie ozdób świątecznych  na sprzedaż). Dochód ze sprzedaży zasilił konto Rady Rodziców naszej placówki.

 

 

WNIOSKI

 

1. Korzyści z naszych działań

Wszelkie nasze działania zmierzały do realizacji celów wyznaczonych w Programie Szkoły Promującej Zdrowie. Ponieważ naszym priorytetem było i jest podniesienie samooceny przedszkolaków, rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania swoich emocji, dlatego każdego dnia starałyśmy się poprzez różnego rodzaju aktywność kształtować odporność emocjonalną dzieci. Ten cel realizowałyśmy poprzez codzienną pracę na zajęciach dydaktycznych, spotkaniach, wycieczkach, uroczystościach. Braliśmy udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”, który wspiera zdrowie emocjonalne, psychiczne oraz moralne naszych wychowanków. Starałyśmy się wzmacniać więzi rodzinne oraz integrować społeczność przedszkolną poprzez organizowanie w czerwcu corocznego Festynu Rodzinnego i kolejnych edycji Przeglądu Rodzin Muzykujących. W ramach integracji, ale nie tylko przedszkolaki miały możliwość uczestniczyć w wielu konkursach zarówno wewnętrznych jak i międzyprzedszkolnych, uroczystościach w trakcie których prezentowały swoje umiejętności i zdolności, Miały okazję pokazać swój talent i odkryć go jako wartość bądź uzyskać motywację do dalszego rozwoju.

Dzięki Inicjatywie Lokalnej której byliśmy pomysłodawcami doposażyliśmy placówkę w nowy  sprzęt sportowo-rekreacyjny do zabaw i zajęć na świeżym powietrzu: huśtawki dla młodszych dzieci, piaskownica, pociąg, ławeczki. Dzięki temu przedszkolaki zyskały miejsce, w którym trenują nie tylko swoje ciało, ale również umiejętności społeczne polegające na nauce współpracy, kreatywności oraz współzawodnictwa. Miejsce to przyczynia się w znacznej mierze do budowania relacji i więzi między rówieśnikami.

Nasza praca przyniosła pozytywne efekty w zakresie zdrowia dzieci i nabytych przez nie nawyków prozdrowotnych, co potwierdzają obserwacje nauczycielek, spostrzeżenia personelu pomocniczego, opinie rodziców wyrażane w czasie spotkań, zebrań grupowych czy też rozmów indywidualnych oraz obserwacje zespołu do spraw promocji zdrowia:

- w przedszkolu jest miła i przyjazna atmosfera, każdy może liczyć na pomoc i współpracę, 

- dzieci wiedzą w jaki sposób należy dbać o zdrowie, posiadają wiedzę na ten temat, wiedzą jakie czynniki maja wpływ na zdrowie, 

- uczą się jak radzić sobie ze złymi emocjami, 

- wiedzą jak należy się zachowywać w grupie, w przedszkolu, na placu zabaw, itp.

- respektują kontrakty grupowe, 

- przestrzegają form grzecznościowych, uczą  się szanować starszych,

- wiedzą, że należy pomagać słabszym, 

- uczą się tolerancji i szacunku.

- dzieci potrafią zachęcać rodziców do wspólnej aktywności,

- dzieci uczą  się zdrowej rywalizacji, umiejętności godzenia się z porażką w trakcie organizowanych spotkań, uroczystości i konkursów,

- nawiązują kontakty, integrują się z innymi dziećmi,

- potrafią właściwie zachować się i godnie reprezentować przedszkole,

- przedszkole tworzy lepsze, bezpieczniejsze warunki do rozwoju zdrowia fizycznego i emocjonalnego.

 -  rodzice dostrzegają celowość podejmowanych przez nas działań.

 

2. Trudności w realizacji naszych działań

--------------------------------------------------------------------------------

II. Ewaluacja celu nr 2:

 

1. Cel zaplanowany: Poprawa nawyków żywieniowych wśród dzieci

2. Kryterium sukcesu zdobycie wiedzy i zwiększenie świadomości dzieci i ich rodziców na temat roli zdrowych nawyków żywieniowych

3. Jak sprawdzono, czy osiągnięto cel:   Monitorowanie realizacji działań w ramach problemu odbywało się przez cały czas ich trwania, dokonywał go zespół ds. promocji zdrowia. Działania dokumentowane były w protokołach rad pedagogicznych, sprawozdaniach nauczycieli, dziennikach zajęć, na stronie internetowej przedszkola, fb,  dokumentacji fotograficznej. Podsumowano również wyniki ankiety obrazkowej dla dzieci na temat zdrowego odżywiania.

4. W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu ( Czyli osiągnięto cel)?

Z przeprowadzonej ewaluacji wynika, że w dużej części społeczności przedszkolnej wzrosła świadomość na temat zasad prawidłowego żywienia i jego znaczenia dla zdrowia człowieka.  Przedszkolaki potrafią dokonać samooceny własnego żywienia. Chętnie sięgają po owoce  i warzywa. Znają założenia piramidy zdrowego odżywiania. Można zauważyć również korzystne zmiany zachowań  rodziców dzieci odnoszących się do żywienia, przejawiających się w większej dbałości o zbilansowaną dietę oraz kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych dzieci ( nie kupowania słodyczy na żądanie, preferowanie podawania dzieciom wody zamiast słodkich napojów). Niestety część przedszkolaków nadal niechętnie zjada przedszkolny obiad w szczególności surówki wiedząc że rodzic kupi w drodze z przedszkola coś słodkiego. Dlatego też nadal będziemy kontynuować działania promujące zasady prawidłowego odżywiania  wśród dzieci i rodziców..

5. Jeśli nie udało się osiągnąć kryterium sukcesu to dlaczego?

--------------------------------------------------------------------------------

6. EWALUACJA ZADAŃ

L.p

Nazwa zadania

Kryterium sukcesu

W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu

Czego nie udało się zrobić i dlaczego?

1.

Przekazanie informacji przez Zespół ds. Promocji Zdrowia o planowanych działaniach  promujących zdrowe odżywianie wśród dzieci  i rodziców

Zorganizowanie spotkania, przekazanie informacji

Przedstawienie koncepcji działań w ramach Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2016/2017 odbyło się w czasie pierwszej Rady Pedagogicznej z nauczycielami oraz na spotkaniu z pracownikami niepedagogicznymi na początku roku szkolnego.

Rodzice dzieci zostali poinformowani o planowanych działaniach w ramach problemu priorytetowego dotyczącego zdrowego odżywiania podczas zebrań grupowych  we wrześniu 2016r oraz w styczniu gdzie przekazano informacje na temat zrealizowanych do chwili obecnej działań.

 

2

Realizacja projektów, warsztatów i zajęć  edukacyjnych  dot. zdrowych  nawyków żywieniowych skierowanych do całej społeczności przedszkolnej

100% nauczycieli zrealizuje w swoich grupach  projekt  i zajęcia edukacyjne  z zakresu zdrowego odżywiania

W ciągu całego roku szkolnego wszystkie nauczycielki (100%) zrealizowały w swoich grupach szereg zajęć dydaktycznych, spotkań, warsztatów dotyczących tematyki zdrowego odżywiania. Przedszkolaki brały również  udział w warsztatach kulinarnych  organizowanych w Zespole Szkół nr 6 oraz wycieczkach do Farmy Mazurskiej gdzie uczyły się umiejętności pieczenia chleba. Były również z wizytą w kuchni restauracji „Fregata”, gdzie samodzielnie przygotowywały pizzę ze zdrowych produktów.

 

3.

Przeprowadzenie dla rodziców spotkania/szkolenia z dietetykiem

10% rodziców z każdej grupy weźmie udział w spotkaniu

W ramach szkoleń dla rodziców w wielu grupach przeprowadzono wspólne zajęcia dla dzieci i ich opiekunów, gdzie osobą prowadzącą był zaproszony dietetyk.  Spotkania takie przeprowadzone były w 5 grupach (3-latki2, 3-latki3, 5-latki1, 6-latki2 oraz 6-latki4). Na zajęciach rodzice nie tylko mogli obserwować ich przebieg ale aktywnie poznać zasady zdrowego żywienia poprzez wspólne wykonywanie różnorodnych zdrowych potraw. W zajęciach tych wzięło udział  ponad 50 rodziców.

W grupie 4-latki5 odbyła się również pogadanka z dietetykiem z „Pro Mediki” w Ełku skierowana bezpośrednio do dorosłych . Jej uczestnikami byli rodzice (18 osób) oraz dwie nauczycielki i 2 pracowników niepedagogicznych.

Nie we wszystkich grupach rodzice brali udział w spotkaniach z dietetykiem.

 Ogółem w warsztatach wzięło udział około 70 rodziców.

4.

Opracowanie w grupach piramidy zdrowego żywienia

100% grup opracuje  i wywiesi w swojej sali piramidę zdrowego żywienia

Wszystkie grupy przedszkolne (100%) omówiły i opracowały czy to na zajęciach dydaktycznych, otwartych dla rodziców, zajęciach z dietetykiem czy innym zaproszonym gościem  Piramidę Zdrowego Żywienia.  Wykonane przez dzieci piramidy ozdobiły każdą salę przedszkolną.

 

5.

Nawiązanie współpracy                    z pracownikami służby zdrowia (np. lekarz pediatra, stomatolog  pielęgniarka itp)

100% dzieci 5-6 letnich będzie skontrolowane przez pielęgniarkę i stomatologa

W roku szkolnym 2016/2017  wszystkie grupy przedszkolne zorganizowały co najmniej jedno spotkanie z pielęgniarką podczas którego rozmawiały co należy robić by być zdrowym. Ponadto wszystkie dzieci w ciągu roku były kilkakrotnie mierzone i warzone. Dodatkowo 5-6 latki zostały objęte programem profilaktycznym „Robaki-próchniaki” polegającym na przeglądzie stanu jamy ustnej w gabinecie stomatologicznym przy Szkole Podstawowej nr 7. Ponadto odbyły się warsztaty z Ratownictwa Medycznego przeprowadzone przez ratownika ze Szpitala Promedica w Ełku. Nauczycielki współpracowały także ze Szkołą Policealną „Medyk” gdzie uczestniczyły wraz z dziećmi w zajęciach warsztatowych dotyczących higieny jamy ustnej. Grupy najstarsze uczestniczyły w wycieczce do Suwałk do Centrum Symulacji Medycznej

 

6.

Zakładanie zielonych kącików

100% grup założy w swojej sali zielony kącik

W każdej grupie przedszkolnej prowadzony był kącik przyrodniczy w którym w ramach programu  zakładano hodowlę różnych roślin, prowadzono obserwacje ich wzrostu. Wysiewane do doniczek  nasiona ziół warzyw były również wykorzystywane podczas dekoracji potraw przygotowywanych samodzielnie przez dzieci na zajęciach.

 

7.

Organizacja Zdrowego Tygodnia

80% grup weźmie udział w organizowanym w przedszkolu tygodniu zdrowia

10 grup zorganizowało tydzień zdrowia pod różnymi hasłami:

4-latki5 „ Nigdy nie bój się lekarza….”

4-latki3 „Dary z pola i z ogrodu”

4-latki1 „Wiem jak dbać o zdrowie”

5-latki1 i 5-latki3 „Kolorowe przysmaki-czyli co lubią…”

5-latki2 „Zdrowie naszym skarbem”

3-latki2 „kolorowy witaminowy tydzień”

3-latki1 „Witaminki, witaminki…”

3-latki3 „Dzieci nie jedzą śmieci”.

6latki4 „Witaminki hop do brzuszka…”

W pozostałych grupach odbyły się jednodniowe  zajęcia i warsztaty kulinarne podczas których przedszkolaki samodzielnie wykonywały kanapki, sałatki, soki i wiele innych zdrowych potraw. Na zajęcia zapraszani byli specjaliści np. kucharz, dietetyk, oraz rodzice dzieci. 

 

8.

.,,Jedzmy Odpowiedzialnie”- realizacja międzynarodowego projektu

80% grup weźmie udział w działaniach dotyczących projektu

Wszystkie grupy przedszkolne (100%) wzięły udział w realizacji projektu „Jedzmy odpowiedzialnie” w pierwszym półroczu roku szkolnego 2016/2017. Koordynatorem była jedna z nauczycielek, która opracowała raport z działań za pierwsze półrocze.

Nie udało się kontynuować projektu w drugim półroczu od stycznia do czerwca 2017r w związku z nie wywiązaniem organizatora z podpisanych umów (brak funduszy na realizację działań)

 

WNIOSKI

 

1. Korzyści z naszych działań

 

Zaplanowane na rok szkolny 2016/2017 działania, podjęte w placówce w celu poprawy zdrowego stylu życia poprzez zdrowe odżywianie zostały zrealizowane. Dały one na pewno wymierne korzyści zarówno dla naszych podopiecznych ich rodziców jak i pracowników przedszkola. Zrealizowane działania dostarczyły wszystkim wielu pozytywnych przeżyć i emocji. Przedszkolaki wykonywały je z ogromną pasją i kreatywnością poszerzając swoją wiedzę i umiejętności. Poznały nowe zabawy, dowiedziały się że piosenka i taniec też mogą być formą promocji zdrowia.  Dzieci samodzielnie wykonywały potrawy, opanowały umiejętność kulturalnego spożywania posiłków. Były zachęcane do zjadania zieleniny którą same wysiewały i pielęgnowały w kącikach przyrody Zarówno dzieci, rodzice jak i pracownicy przedszkola uczestniczyli w ciekawych warsztatach kulinarnych prowadzonych przez specjalistów. Ankiety ewaluacyjne pokazały, że wśród dzieci i rodziców wzrosła świadomość w zakresie sfery prozdrowotnej. Nasze przedszkolaki chętnie spożywają wodę, owoce i warzywa, gimnastykują się, aktywnie biorą udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach organizowanych w ramach promocji zdrowia, podają swoje propozycje dotyczące Szkoły Promującej Zdrowie. Dzieci dzielą produkty na zdrowe i niezdrowe, znają i rozumieją piramidę żywienia, przełamują niechęć do niektórych produktów spożywczych, wskazują zależności między właściwym odżywianiem a zdrowiem. Chętniej też spożywają większe ilości surówek podczas obiadów przedszkolnych. Rodzice współpracują i aktywnie angażują się w pracę nad poprawą sytuacji zdrowotnej swoich dzieci.

Ankiety podsumowujące kolejny rok pracy z programem Szkoła Promująca Zdrowie, przeprowadzone wśród rodziców i nauczycieli, wykazały, że nasza placówka popularyzuje wśród przedszkolaków zdrowy styl życia. Zdecydowana większość uważa że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu. Klimat społeczny w placówce, relacje między dyrektorem, nauczycielami, rodzicami i dziećmi są również oceniane bardzo wysoko.

             Działania i zmiany wprowadzone w roku szkolnym 2016/2017 na skutek realizacji programu pozytywnie wpływają na społeczność przedszkolną, funkcjonowanie przedszkola oraz jego promocję w środowisku lokalnym, są akceptowane i wszyscy chętnie w nich uczestniczą. Mimo zadawalających wyników naszej pracy, będziemy kontynuować, uatrakcyjniać i promować  dotychczasowe działania, aby nadal dbać o zdrowie całej społeczności przedszkolnej.

 

2. Trudności w realizacji naszych działań

 

--------------------------------------------------------------------------------