PLAN DZIAŁAŃ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI“

W RAMACH PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE NA ROK SZKOLNY 2018/2019

 

PLANOWANIE: Arkusz A

 CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA w roku szkolnym 2018/2019

 

Problm priorytetowy do rozwiązania:

Niewystarczająca współpraca i zaangażowanie rodziców i pracowników przedszkola na etapie planowania działań z edukacji zdrowotnej  sprzyjającej ich zdrowiu oraz wspierającej ich kompetencje wychowawcze.

a) Krótki opis problemu priorytetowego:

Wyniki badań ankietowych rodziców i pracowników przedszkola przeprowadzone w ramach autoewaluacji w miesiącach luty-marzc 2018r wykażały że:

- 60% rodziców stwierdziło iż w przedszkolu oferuje się zajęcia dotyczące ich zdrowia i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie.

- 58% rodziców odpowiedziało iż oferuje się im w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych.

- 10% rodziców uważa iż nie jest zachęcana do praktykowania w domu zachowań sprzyjających zdrowiu o których dziecko uczy się w przedszkolu.

- tylko 32% rodziców wprowadziło inne niż wymienione w ankiecie (aktywność ruchowa, zdrowe odżywianie) zmiany stylu życia swoim i rodziny.

Również badania przeprowadzone wśród nauczycieli i pracowników niepedagogicznych pokazały że:

- około 62 % nauczycieli uczestniczyło w zajęciach/szkoleniach dotyczących dbałości ich zdrowia.

- tylko 56% pracowników niepedagogicznych uczestniczyło w zajęciach/szkoleniach dotyczących dbałości o zdrowie.

O wartości edukacji zdrowotnej decyduje jej skuteczność, czyli wpływ nauczania na świadomość, postawy i zachowania osób edukowanych. Niezwykle ważna jest współpraca między rodzicami  a całym przedszkolem już na etapie planowania działań co w efekcie może spowodować zwiększenie  zaangażowania obu stron w realizację poszczególnych zadań. Prowadzenie skutecznej profilaktyki zdrowotnej oraz pozytywnych działań wychowawczych wymaga współdziałania wszystkich zainteresowanych. Zarówno rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni jak pokazały wyniki badań oczekują  pomocy w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie własne i większego zaangażowania ich jako specjalistów w różnych dziedzinach podczas realizacji zaplanowanych działań w ramach PPZ.  Liczą też na zwiększenie oferty spotkań i warsztatów rozwijajacych kompetencje wychowawcze.

b) Uzasadnienie wyboru priorytetu

Zespól Promocji Zdrowia uznał iż rozwiązanie tego problemu przyniesie placówce wymierne korzyści:

·         Zwiększy się wiedza i umiejętności na temat zdrowia nie tylko rodziców ale również nauczycieli i pracowników niepedagogicznych uczstniczących w organizowanych szkoleniach/warsztatach/zajęciach.

·         Poprawią się relacje i komunikacja między przedszkolem a rodzicami.

·         Rodzice i pracownicy przedszkola będą chętniej angażować się w różnego rodzaju działania o tematyce prozdrowotnej, jeśli będą pytani o propozycje zagadnień na które należy zwrócić uwagę,

·         zaspokojone  zostaną potrzeby całej społeczności przedszkola dotyczące dbałości o zdrowie oraz kompetencji wychowawczych.

·         Zwiększy się skuteczność edukacji zdrowotnej dzieci, gdyż zarówno rodzice jak i pracownicy będą w większym stopniu zwracali uwagę na praktykowanie w domu zachowań prozdrowotnych.

Główne przyczyny istnienia problemu

·         W dotychczasowej praktyce działań w ramach Przedszkola Promującego Zdrowie Zespół Promocji Zdrowia w niewystarczającym stopniu konsultował szczególnie z rodzicami i pracownikami niepedagogicznymi ich potrzeby w zakresie ich zdrowia.

·         Jeśli były organizowane warsztaty/spotkania ze specjalistami, była niedostateczna informacja na ten temat co powodowało niewiedzę zainteresowanych i niską frekwencję.

·         Małe zaangażowanie rodziców jako specjalistów w planowanych warsztatach i szkoleniach

·         W swojej pracy na rzecz promocji zdrowia mimo iż konsultujemy opinię rodziców dotyczącą zagadnień edukacji zdrowotnej dzieci, brak jest opracowanych narzędzi do badania potrzeb rodziców oraz personelu przedszkola w zakresie ich zdrowia.

·         Znaczny odsetek pracowników niepedagogicznych nie uczestniczyło w szkoleniach/warsztatach dotyczących dbałości o zdrowie.

·         Duża liczba rodziców nie wprowadziła innych korzystnych zmian (oprócz aktywności ruchowej i zagadnień związanych z żywieniem) w stylu życia swoim i rodziny.

Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemu

·         przedstawienie całej społeczności przedszkola: rodzicom, nauczycielom, pracownikom niepedagogicznym wyników autoewaluacji placówki, zaproponowanie zagadnień do realizacji z dziećmi.

·         wyjaśnienie zarówno rodzicom jak i wszystkim pracownikom przedszkola znaczenia ich udziału w edukacji zdrowotnej dzieci.

·         opracowanie narzędzia (ankiety) do badania potrzeb rodziców i pracowników przedszkola szczególnie niepedagogicznych  w zakresie edukacji na rzecz ich zdrowia. Dokonanie diagnozy tych potrzeb, korelacja z zagadnieniami realizowanymi wśród dzieci w danym roku szkolnym.

·         organizowanie spotkań, warsztatów i szkoleń ze specjalistami dotyczących kompetencji wychowawczych.

·         Zwiększenie zaangażowania rodziców jako kompetentnych specjalistów w prowadzeniu warsztatów i szkoleń .

·         Ustalenie sposobu informowania zarówno rodziców jak i pracowników przedszkola o tematyce i terminach planowanych szkoleń/warsztatów, spotkań ze specjalistami,

·         Udostępnienie rodzicom, pracownikom placówki informacji w celu pogłębienia ich wiedzy i umiejętności dbania o własne zdrowie.

 PLANOWANIE: Arkusz B

 PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2018/2019

 1. CEL: Zwiększenie udziału zaangażowania rodziców i pracowników przedszkola w planowanie działań edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz kompetencji wychowawczych.

Kryterium sukcesu:

- 80% rodziców i 100% pracowników placówki  stwierdzi że przedszkole oferuje zajęcia dotyczące ich zdrowia oraz warsztaty i szkolenia wspierające ich kompetencje wychowawcze i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie.

- 90% pracowników przedszkola weżmie udział  w  zaproponowanych warsztatach/szkoleniach.

- poprawią się  i wzbogacą formy współpracy między społecznością przedszkolną a rodzicami.

- zwiększy  się zaangażowanie zarówno rodziców jak i pracowników przedszkola w działania realizowane z dziećmi.

- wzrosną u rodziców i pracowników przedszkola umiejętności planowania zdrowego stylu życia i podejmowania skutecznych działań w tym zakresie w życiu osobistym.

Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel.

·         Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców i pracowników placówki. Liczba pracowników uczestnicząca w proponowanych przez przedszkole szkoleniach., obserwacje nauczycieli.

·         Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza badania ankietowego rodziców i pracowników. Listy uczestników szkoleń.

·         Kto i kiedy sprawdzi czy osiągnięto cel? Zespół Promocji Zdrowia i koordynator – czerwiec 2019r.

 2. ZADANIA

 plik.pdf