PLAN DZIAŁAŃ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI“
W RAMACH PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE NA ROK SZKOLNY 2018/2019
PLANOWANIE: Arkusz A
CZĘŚĆ WSTĘPNA PLANOWANIA w roku szkolnym 2018/2019
Problm priorytetowy do rozwiązania:
Niewystarczająca współpraca i zaangażowanie rodziców i pracowników przedszkola na etapie planowania działań z edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz wspierającej ich kompetencje wychowawcze.
a) Krótki opis problemu priorytetowego:
Wyniki badań ankietowych rodziców i pracowników przedszkola przeprowadzone w ramach autoewaluacji w miesiącach luty-marzc 2018r wykażały że:
- 60% rodziców stwierdziło iż w przedszkolu oferuje się zajęcia dotyczące ich zdrowia i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie.
- 58% rodziców odpowiedziało iż oferuje się im w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych.
- 10% rodziców uważa iż nie jest zachęcana do praktykowania w domu zachowań sprzyjających zdrowiu o których dziecko uczy się w przedszkolu.
- tylko 32% rodziców wprowadziło inne niż wymienione w ankiecie (aktywność ruchowa, zdrowe odżywianie) zmiany stylu życia swoim i rodziny.
Również badania przeprowadzone wśród nauczycieli i pracowników niepedagogicznych pokazały że:
- około 62 % nauczycieli uczestniczyło w zajęciach/szkoleniach dotyczących dbałości ich zdrowia.
- tylko 56% pracowników niepedagogicznych uczestniczyło w zajęciach/szkoleniach dotyczących dbałości o zdrowie.
O wartości edukacji zdrowotnej decyduje jej skuteczność, czyli wpływ nauczania na świadomość, postawy i zachowania osób edukowanych. Niezwykle ważna jest współpraca między rodzicami a całym przedszkolem już na etapie planowania działań co w efekcie może spowodować zwiększenie zaangażowania obu stron w realizację poszczególnych zadań. Prowadzenie skutecznej profilaktyki zdrowotnej oraz pozytywnych działań wychowawczych wymaga współdziałania wszystkich zainteresowanych. Zarówno rodzice, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni jak pokazały wyniki badań oczekują pomocy w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie własne i większego zaangażowania ich jako specjalistów w różnych dziedzinach podczas realizacji zaplanowanych działań w ramach PPZ. Liczą też na zwiększenie oferty spotkań i warsztatów rozwijajacych kompetencje wychowawcze.
b) Uzasadnienie wyboru priorytetu
Zespól Promocji Zdrowia uznał iż rozwiązanie tego problemu przyniesie placówce wymierne korzyści:
· Zwiększy się wiedza i umiejętności na temat zdrowia nie tylko rodziców ale również nauczycieli i pracowników niepedagogicznych uczstniczących w organizowanych szkoleniach/warsztatach/zajęciach.
· Poprawią się relacje i komunikacja między przedszkolem a rodzicami.
· Rodzice i pracownicy przedszkola będą chętniej angażować się w różnego rodzaju działania o tematyce prozdrowotnej, jeśli będą pytani o propozycje zagadnień na które należy zwrócić uwagę,
· zaspokojone zostaną potrzeby całej społeczności przedszkola dotyczące dbałości o zdrowie oraz kompetencji wychowawczych.
· Zwiększy się skuteczność edukacji zdrowotnej dzieci, gdyż zarówno rodzice jak i pracownicy będą w większym stopniu zwracali uwagę na praktykowanie w domu zachowań prozdrowotnych.
Główne przyczyny istnienia problemu
· W dotychczasowej praktyce działań w ramach Przedszkola Promującego Zdrowie Zespół Promocji Zdrowia w niewystarczającym stopniu konsultował szczególnie z rodzicami i pracownikami niepedagogicznymi ich potrzeby w zakresie ich zdrowia.
· Jeśli były organizowane warsztaty/spotkania ze specjalistami, była niedostateczna informacja na ten temat co powodowało niewiedzę zainteresowanych i niską frekwencję.
· Małe zaangażowanie rodziców jako specjalistów w planowanych warsztatach i szkoleniach
· W swojej pracy na rzecz promocji zdrowia mimo iż konsultujemy opinię rodziców dotyczącą zagadnień edukacji zdrowotnej dzieci, brak jest opracowanych narzędzi do badania potrzeb rodziców oraz personelu przedszkola w zakresie ich zdrowia.
· Znaczny odsetek pracowników niepedagogicznych nie uczestniczyło w szkoleniach/warsztatach dotyczących dbałości o zdrowie.
· Duża liczba rodziców nie wprowadziła innych korzystnych zmian (oprócz aktywności ruchowej i zagadnień związanych z żywieniem) w stylu życia swoim i rodziny.
Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemu
· przedstawienie całej społeczności przedszkola: rodzicom, nauczycielom, pracownikom niepedagogicznym wyników autoewaluacji placówki, zaproponowanie zagadnień do realizacji z dziećmi.
· wyjaśnienie zarówno rodzicom jak i wszystkim pracownikom przedszkola znaczenia ich udziału w edukacji zdrowotnej dzieci.
· opracowanie narzędzia (ankiety) do badania potrzeb rodziców i pracowników przedszkola szczególnie niepedagogicznych w zakresie edukacji na rzecz ich zdrowia. Dokonanie diagnozy tych potrzeb, korelacja z zagadnieniami realizowanymi wśród dzieci w danym roku szkolnym.
· organizowanie spotkań, warsztatów i szkoleń ze specjalistami dotyczących kompetencji wychowawczych.
· Zwiększenie zaangażowania rodziców jako kompetentnych specjalistów w prowadzeniu warsztatów i szkoleń .
· Ustalenie sposobu informowania zarówno rodziców jak i pracowników przedszkola o tematyce i terminach planowanych szkoleń/warsztatów, spotkań ze specjalistami,
· Udostępnienie rodzicom, pracownikom placówki informacji w celu pogłębienia ich wiedzy i umiejętności dbania o własne zdrowie.
PLANOWANIE: Arkusz B
PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2018/2019
1. CEL: Zwiększenie udziału zaangażowania rodziców i pracowników przedszkola w planowanie działań edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz kompetencji wychowawczych.
Kryterium sukcesu:
- 80% rodziców i 100% pracowników placówki stwierdzi że przedszkole oferuje zajęcia dotyczące ich zdrowia oraz warsztaty i szkolenia wspierające ich kompetencje wychowawcze i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie.
- 90% pracowników przedszkola weżmie udział w zaproponowanych warsztatach/szkoleniach.
- poprawią się i wzbogacą formy współpracy między społecznością przedszkolną a rodzicami.
- zwiększy się zaangażowanie zarówno rodziców jak i pracowników przedszkola w działania realizowane z dziećmi.
- wzrosną u rodziców i pracowników przedszkola umiejętności planowania zdrowego stylu życia i podejmowania skutecznych działań w tym zakresie w życiu osobistym.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel.
· Co wskaże, że osiągnięto cel? Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców i pracowników placówki. Liczba pracowników uczestnicząca w proponowanych przez przedszkole szkoleniach., obserwacje nauczycieli.
· Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza badania ankietowego rodziców i pracowników. Listy uczestników szkoleń.
· Kto i kiedy sprawdzi czy osiągnięto cel? Zespół Promocji Zdrowia i koordynator – czerwiec 2019r.
2. ZADANIA
plik.pdf |