PLAN DZIAŁAŃ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI“
NA ROK SZKOLNY 2019/2020
Problem priorytetowy do rozwiązania:
Nie
wszystkie
dzieci
wraz
z
rodzicami
uczestniczą
w
działaniach
dotyczących
edukacji
zdrowotnej
w
tym
szczególnie
aktywności
ruchowej.
Krótki
opis
problemu
priorytetowego:
Wyniki
badań
ankietowych
rodziców
i
pracowników
przedszkola
przeprowadzone
w
ramach
autoewaluacji
w
miesiącach
luty-marzc
2018r
wykazały
że
- na
250
badanych
rodziców
na
pytanie
czy
w
przedszkolu
zachęca
się
rodziców
do
pokonywania
z
dzieckiem
drogi
do
i
z
przedszkola
pieszo,
wtedy
gdy
jest
to
możliwe
twierdząco
odpowiedziało
36,8%
ankietowanych.
33,6%
rodziców
było
niezdecydowanych
i
dało
odpowiedź
„raczej
tak“.
Natomiast
aż
24,4%
badanych
rodziców
odpowiedziało
„nie“
lub
„raczej
nie“
- 10%
badanych
rodziców
uważa
iż
nie
jest
zachęcana
do
praktykowania
w
domu
zachowań
sprzyjających
zdrowiu
o
których
dziecko
uczy
się
w
przedszkolu.
W
przeprowadzonym
badaniu
na
przedszkolakach
techniką
„narysuj
i
opowiedz“
spora
grupa
dzieci
stwierdziła,
iż
nie
lubi
statycznych
zajęć
przy
stolikach
dlatego
też
należałoby
znaleźć
nowe
metody
pracy,
które
eliminowałyby
siedzenie
przedszkolaków
i
bardzej
je
aktywizowały
szczególnie
ruchowo.
Ruch
jest
czynnikiem
kształtującym
organizm
człowieka
i
jego
funkcje,
jego
znaczenie
jest
porównywalne
z
potrzebą
oddychania
i
odżywiania.
Dlatego
aktywność
powinna
być
rozwijana
już
od
najmłodszych
lat.
Ograniczenie
aktywności
fizycznej
jest
zdecydowanie
niekorzystne,
gdyż
opóżnia
rozwój
dziecka.
Może
również
źle
wpływać
na
jego
psychikę.
Na
podstawie
obserwacji,
rozmów
z
dziećmi,
nauczycielami
oraz
analizy
dokumentów
placówki
wynika,
że
na
zabawy
ruchowe,
ćwiczenia
fizyczne,
czy
inną
aktywność
ruchową
w
przedszkolu
poświęca
się
tygodniowo
zbyt
mało
czasu.
Ponadto
sami
rodzice
w
badaniu
ankietowym
na
koniec
czerwca
2018r
zasugerowali
iż
tematyka
która
ich
zdaniem
powinna
być
realizowana
z
dziećmi
w
ramach
PPZ
w
nowym
roku
szkolnym
2019/2020
to
ruch
i
sport
(74%
rodziców)
oraz
zdrowy
styl
życia
(65%
rodziców).
Cel
główny:
Zwiększenie
ilości
zorganizowanych
form
zajęć
z
edukacji
zdrowotnej
w
tym
szczególnie
aktywności
ruchowych
angażujących
również
rodziców
przedszkolaków.
Cele
szczegółowe:
-
podniesienie
poziomu
wiedzy
dzieci
i
rodziców
na
temat
wpływu
aktywności
fizycznej
na
zdrowie,
-
kształtowanie
odpowiedzialności
za
zdrowie
własne
i
innych,
-
bezpośrednie
zaangażowanie
zarówno
dzieci
jak
i
ich
rodziców
do
różnych
form
aktywności
ruchowej.
Kryterium
sukcesu:
-
zwiększenie
ilości
zorganizowanych
form
zajęć
ruchowych
na
placu
zabaw
i
różnorodnej
aktywności
na
świeżym
powietrzu,
-
minimum
2
razy
w
tygodniu
prowadzenie
ćwiczeń
gimnastycznych
w
grupach
starszych
5-6
latkach,
-
codziennie
zorganizowane
wyjścia
na
podwórko
w
zależności
od
pogody,
-
podniesienie
poziomu
zaangażowania
rodziców
w
uczestnictwo
w
zajęciach
ruchowych
,
-
30%
rodziców
weźmie
udział
w
zajęciach
otwartych
dotyczących
aktywności
ruchowej,
-
wzrost
wiedzy
dzieci
i
rodziców
na
temat
znaczenia
ruchu
dla
zdrowia,
-
zorganizowanie
przynajmniej
raz
na
półrocze
akcji
propagującej
sposób
dotarcia
do
przedszkola
i
do
domu
pod
hasłem
„Na
rowerze
lub
spacerkiem”,
Sposób
sprawdzenia
czy
osiągnięto
cel.
· Co
wskaże,
że
osiągnięto
cel?
liczba
rodziców
uczestniczących
w
zajęciach
otwartych
o
tematyce
zdrowotnej,
liczba
zorganizowanych
wycieczek
dla
dzieci,
wyniki
analizy
dokumentacji
wyjść
i
spacerów,
dzienników
zajęć,
wyniki
rozmów
z
dziećmi
i
nauczycielami,
wyniki
ankiety
przeprowadzonej
wśród
rodziców
· Jak
sprawdzimy,
czy
osiągnięto
cel?
Analiza
badania
ankietowego
rodziców,
dokumentacji
przedszkola,
listy
uczestników
zajęć
otwartych,
sprawozdania
nauczycieli.
· Kto
i
kiedy
sprawdzi
czy
osiągnięto
cel?
Zespół
Promocji
Zdrowia
i
koordynator
–
czerwiec
2020r.
ZADANIA
plik.pdf |