PLAN DZIAŁAŃ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI“

NA ROK SZKOLNY 2019/2020

Problem priorytetowy do rozwiązania:

Nie wszystkie dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w działaniach dotyczących edukacji zdrowotnej w tym szczególnie aktywności ruchowej.

Krótki opis problemu priorytetowego:

Wyniki badań ankietowych rodziców i pracowników przedszkola przeprowadzone w ramach autoewaluacji w miesiącach luty-marzc 2018r wykazały że

-      na 250 badanych rodziców na pytanie czy w przedszkolu zachęca się rodziców do pokonywania z dzieckiem drogi do i z przedszkola pieszo, wtedy gdy jest to możliwe twierdząco odpowiedziało 36,8% ankietowanych. 33,6% rodziców było niezdecydowanych i dało odpowiedź „raczej tak“. Natomiast aż 24,4% badanych rodziców odpowiedziało „nie“ lub „raczej nie“

-      10% badanych rodziców uważa iż nie jest zachęcana do praktykowania w domu zachowań sprzyjających zdrowiu o których dziecko uczy się w przedszkolu.

W przeprowadzonym badaniu na przedszkolakach techniką „narysuj i opowiedz“ spora grupa dzieci  stwierdziła, iż nie lubi statycznych zajęć przy stolikach dlatego też należałoby znaleźć nowe metody pracy, które eliminowałyby siedzenie przedszkolaków i bardzej je aktywizowały szczególnie ruchowo.

Ruch jest czynnikiem kształtującym organizm człowieka i jego funkcje, jego znaczenie jest porównywalne z potrzebą oddychania i odżywiania. Dlatego aktywność powinna być rozwijana już od najmłodszych lat. Ograniczenie aktywności fizycznej jest zdecydowanie niekorzystne, gdyż opóżnia rozwój dziecka. Może również źle wpływać na jego psychikę.

Na podstawie obserwacji, rozmów z dziećmi, nauczycielami oraz analizy dokumentów placówki wynika, że na zabawy ruchowe, ćwiczenia fizyczne, czy inną aktywność ruchową w przedszkolu poświęca się tygodniowo zbyt mało czasu. Ponadto sami rodzice w badaniu ankietowym na koniec czerwca 2018r  zasugerowali iż tematyka która ich zdaniem powinna być realizowana z dziećmi w ramach PPZ w nowym roku szkolnym 2019/2020 to ruch i sport (74% rodziców) oraz zdrowy styl życia (65% rodziców).

Cel główny: Zwiększenie ilości zorganizowanych form zajęć z edukacji zdrowotnej w tym szczególnie  aktywności ruchowych angażujących również rodziców przedszkolaków.

Cele szczegółowe:

podniesienie poziomu wiedzy dzieci i rodziców na temat wpływu aktywności fizycznej na zdrowie,

- kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,

- bezpośrednie zaangażowanie zarówno dzieci jak i ich rodziców do różnych form aktywności ruchowej.

 

Kryterium sukcesu:

- zwiększenie ilości zorganizowanych form zajęć ruchowych na placu zabaw i różnorodnej aktywności na świeżym powietrzu,

- minimum 2 razy w tygodniu prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych w grupach starszych 5-6 latkach,

- codziennie zorganizowane wyjścia na podwórko w zależności od pogody,

- podniesienie poziomu zaangażowania rodziców w uczestnictwo w zajęciach ruchowych ,

- 30% rodziców weźmie udział w zajęciach otwartych dotyczących aktywności ruchowej,

- wzrost wiedzy dzieci i rodziców na temat znaczenia ruchu dla zdrowia,

- zorganizowanie przynajmniej raz na półrocze akcji propagującej sposób dotarcia do przedszkola i do domu pod hasłem „Na rowerze lub spacerkiem”,

Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel.

·      Co wskaże, że osiągnięto cel? liczba rodziców uczestniczących w zajęciach otwartych o tematyce zdrowotnej, liczba zorganizowanych wycieczek dla dzieci, wyniki analizy dokumentacji wyjść i spacerów, dzienników zajęć, wyniki rozmów z dziećmi i nauczycielami, wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców

·      Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza badania ankietowego rodziców, dokumentacji przedszkola, listy uczestników zajęć otwartych, sprawozdania nauczycieli.

·      Kto i kiedy sprawdzi czy osiągnięto cel? Zespół Promocji Zdrowia i koordynator – czerwiec 2020r.

ZADANIA

 plik.pdf