SPRAWOZDANIE Z PRZEDSZKOLA PROMUJACEGO ZDROWIE REALIZOWANEGO W ROKU SZKOLNYM 2021/2022 W PRZEDSZKOLU NR 1 „EKOLUDKI”
Problem priorytetowy:
Niewystarczająca świadomość dzieci na temat dbania o nawyki higieniczne i zdrowotne.
Krótki opis problemu priorytetowego:
W pracy dydaktyczno- wychowawczej ważne miejsce zajmuje profilaktyka prozdrowotna. Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. W naszym przedszkolu podejmujemy szereg działań wyrabiających u dzieci nawyk samodzielnego dbania o higienę. Czynności związane z higieną takie jak: mycie rąk wpływają na doskonalenie samoobsługi przedszkolaków w tym zakresie. Wiek przedszkolny to doskonały moment na propagowanie prozdrowotnych zachowań, ponieważ dzieci uwielbiają bawić się wodą, dlatego bardzo ważnym elementem działań higieniczno - zdrowotnych jest dokładne mycie rąk dzieci pod kierunkiem nauczyciela oraz profilaktyka jamy ustnej. Celem naszego przedszkola jest realizacja zadań, która prowadzi do:
· utrzymanie i wzmocnienie zdrowia oraz rozwijanie pełnej sprawności i aktywności fizycznej, psychicznej i umysłowej organizmu człowieka w każdym wieku.
· kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych od najmłodszych lat, by dziecko nie zdążyło nagromadzić niewłaściwych zachowań i doświadczeń.
· wyrabianie pozytywnego stosunku do specjalistów zajmujących się zdrowiem,
· wspieranie działań i kształtowanie właściwej postawy prozdrowotnej u dzieci.
Wybór powyższych priorytetów wynika z realizacji misji naszego przedszkola a także z edukacji zdrowotnej. Ponadto realizacja tych działań pozwoli na wzmocnienie i kształtowanie nawyków prozdrowotnych u dzieci, pracowników przedszkola, społeczności przedszkolnej które bardzo ważne są w okresie pandemii COVID-19.
Cel główny:
Zwiększenie świadomości dotyczącej właściwych zachowań w zakresie zdrowia i higieny osobistej wśród dzieci, rodziców, pracowników przedszkola oraz społeczności lokalnej.
Cele szczegółowe:
· pobudzanie aktywności dzieci, poszerzanie wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i rozwijanie pozytywnych postaw,
· kształtowanie nawyków higieniczno – kulturowych związanych z higieną osobistą;
· wyzwalanie w dzieciach i dorosłych pozytywnych nawyków prozdrowotnych,
· kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
· poszukiwanie nowatorskich rozwiązań poprzez realizację programów zewnętrznych, programów własnych i innowacji,
· wspieranie i wspomaganie rodziców przez przedszkole, nawiązywanie partnerskich relacji pomiędzy dziećmi – rodzicami – pracownikami,
· dbanie o wszechstronny rozwój i doskonalenie wpływające na lepszą jakość edukacji, pracy i życia w środowisku przedszkola.
Kryterium sukcesu:
- wzrost wiedzy dzieci, rodziców, nauczycieli i personelu przedszkola na temat znaczenia edukacji w zakresie zdrowia i higieny,
- zwiększenie ilości organizowanych form zajęć, pogadanek prozdrowotnych, warsztatów, zabaw o różnorodnej aktywności na świeżym powietrzu w zależności od pogody, pory roku, sytuacji sanitarno-epidemiologicznej.
- 50% nauczycieli poszukiwać będzie nowatorskich rozwiązań związanych z edukacją zdrowotną poprzez uczestnictwo i realizację programów własnych, zewnętrznych i innowacji pedagogicznych.
- 90 % dzieci uczestniczyć będzie w różnego rodzaju działaniach i aktywnościach związanych z poszerzaniem wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej, kształtujących odpowiedzialność za zdrowie własne i innych.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel?
- Co wskaże, że osiągnięto cel? Liczba rodziców aktywnych na stronach fb grupowych uczestniczących w realizowanych działaniach, liczba organizowanych warsztatów, spotkań z dentystą, pielęgniarką, wyniki analizy dokumentacji: dzienników zajęć, wpisów na stronach społecznościowych, sprawozdań nauczycieli, wyniki rozmów z dziećmi i nauczycielami, liczba zrealizowanych programów własnych, zewnętrznych, innowacji.
- Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza dokumentacji przedszkola, sprawozdań nauczycieli, strona internetowa placówki, strony fb poszczególnych grup.
- Kto i kiedy sprawdzi czy osiągnięto cel? Zespół Promocji Zdrowia i koordynator – czerwiec 2022r.
ZADANIA
plik.pdf |